menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Is dit een buxusmot?

Ga naar meest recente reactie

Dunya

Dunya

Gisterenavond zat die op een buxus. Als het een buxusmot is wat moet ik nu doen?

Struiken & Bomen

zondag 3 juni 2018 - 09:06
Dunya

Dunya

Nog een foto.

Struiken & Bomen

zondag 3 juni 2018 - 09:07
lilyboskat5

Lilyboskat5

Nee, dit is geen Buxusmot.
Hier een foto van de Buxusmot.

Struiken & Bomen

zondag 3 juni 2018 - 09:12
Dunya

Dunya

O wat ben ik opgelucht. Bedankt Lilyboskat5.
zondag 3 juni 2018 - 10:41
pplakke

Pplakke

elk jaar breidt de rups zijn territorium uit uiteindelijk zal hij dus overal zitten.wat ik laatst tegenkwam hij zou ook euonymus japonicus,pachysandra en Murraya paniculata lusten.dus eens de buxus op is gaan die er ook aan.ik heb het altijd vreemd gevonden dat hij maar 1plant lust wie weet wat eet hij nog allemaal op als zijn buxus weg is.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180526_03531185/wat-zal-de-buxusmot-eten-als-de-laatste-buxus-op-is
zondag 3 juni 2018 - 11:16
Carib

Carib

Ik heb geen toegang tot het artikel uit de link, maar ik vond online wel het volgende onderzoek:
"Other issues for further research are for exam- ple cold tolerance and host plants preference. Japanese literature also mentions Euonymus japonicus and Ilex purpurea as host plants, but unpublished tests by the PPS in The Netherlands to reproduce these results were negative so far. Also tri- als with Pachysandra terminalis and Sarcococca sp., which both belong to the fam- ily Buxaceae, have proven negative until now. In Europe there are no reports either of the species being found on other species than Buxus. Therefore it seems that, at least in Europe, under natural conditions only Buxus spp. are affected."
zondag 3 juni 2018 - 12:54
Polplastron

Polplastron

Aha ... Dat was dus die mooie nachtvlinder die ik een paar avonden geleden in de badkamer zag zitten. Gelukkig heb ik geen Buxus ...
zondag 3 juni 2018 - 14:38
pplakke

Pplakke

ik had ook geen toegang want is betalend. maar de planten die eetbaar zijn stonden nog net in het gedeelte dat zichtbaar is gratis.het is gewoon zo dat je daar nooit van hoort.het gaat altijd over de buxus zelf maar nooit over welke nog meer.
zondag 3 juni 2018 - 19:18
Carib

Carib

Uit het onderzoek dat ik citeer is weinig aanleiding te halen dat ze iets anders gaan opeten dan buxus. " Therefore it seems that, at least in Europe, under natural conditions only Buxus spp. are affected."
dinsdag 5 juni 2018 - 20:40
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Buxusmot is absoluut monofaag. Die eet alleen buxus.
dinsdag 5 juni 2018 - 22:03
pplakke

Pplakke

ik vond het ook al vreemd dat ik dat plots tegen kwam.wel spijtig dat het artikel betalend is misschien staat er verder uitleg bij.bv.welke bron hun die info gaf want ze moeten dit toch ergens halen.
woensdag 6 juni 2018 - 05:22
WiPe

WiPe

e hebben het hier wel over de frut, geen wetenschappelijk peer revieuwed tijdschrift; hun bronnen vallen onder het beroepsgeheim van de journalist
woensdag 6 juni 2018 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon