menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vragen over kerselaars

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Is er een verschil tussen Prunus avium 'Burlat' en Prunus avium 'Bigarreau Burlat'?
Zo ja, kan je die twee met het blote oog van elkaar onderscheiden?

Er staan hier twee halfstam kerselaars die Prunus avium 'Burlat' zouden moeten zijn. Ze zijn maar matig zelfbevruchtend, dus zouden we er graag een goede bevruchter bij zetten.

Hier geeft men aan dat o.a. 'Lapins', 'Sunburst' of Merchant goede bevruchters zouden zijn voor Prunus avium 'Burlat'.
https://www.tuinadvies.be/plantengids/3401/prunus-avium-burlat

Fruitbomen.net kent alleen Prunus avium 'Bigarreau Burlat' en schijnt bedenkingen te hebben bij die soorten als bevruchters voor de 'Bigarreau Burlat'.
http://www.fruitbomen.net/kersenboom/bigarreau-burlat/
Vandaar dus mijn vraag of het echt over twee verschillende soorten gaat.

Fruitbomen.net prijst ook 'Gisela 5' aan als onderstam. Wat is dat voor iets?
(Ik leerde hier dat een onderstam van meidoorn niet sterk genoeg zou zijn om een volwassen mispel te dragen en zou niet graag nog eens een gelijkaardige fout maken.)

Volstaat een laagstam als bevruchter van twee halfstammen?
(In dat geval zouden we misschien twee andere soorten kunnen bij planten.)

Ideeën, bedenkingen, aandachtspunten.... zijn allemaal welkom.

vrijdag 25 mei 2018 - 23:25
Patrikc

Patrikc

Bigarreau Burlat is de correcte naam, Burlat is voor wie geen zin heeft om de correcte naam helemaal te schrijven...

Gisela 5 is een traaggroeiende onderstam voor kersen, mits gepast en vakkundig en nogal intensief snoeien kan je een kersenboom op gisela5 in toom houden tot een boompje van 4-5 meter.
zaterdag 26 mei 2018 - 08:09
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf "Burlat" (met of zonder "Bigarreau", haha!) staan in combinatie met "Early Rivers" en die lijken elkaar goed te bestuiven. Kersen heb ik met de tonnen, maar ervan eten is nog nooit gelukt omdat de vogels ze blijkbaar ook heel lekker vinden. Ze mogen van mij hoor want het is een leuk gezicht!
zaterdag 26 mei 2018 - 10:14
Patrikc

Patrikc

Mijn project voor volgende winter (één van de vele): 6 halfstam kerselaars verwijderen en 6 op gisela5 in de plaats planten, zodat er een net over kan. Sorry vogels.
zaterdag 26 mei 2018 - 12:22
leerling

Leerling

@Patrikc
Eentje voor de vogels laten?
zaterdag 26 mei 2018 - 12:48
leerling

Leerling

Zelf ondertussen deze link gevonden die 'GiSelA 5' verklaart: http://www.fruitlent.nl/popups/gisela5.html
zaterdag 26 mei 2018 - 13:07
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Eentje voor de vogels laten?

5
zaterdag 26 mei 2018 - 13:23
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik begin te twijfelen aan het kersenboom-vervang-plan.
Op een stel bosduiven na zijn er dit jaar blijkbaar geen merels, spreeuwen of andere kersendieven en kunnen we zelf naar hartelust smullen.
maandag 18 juni 2018 - 16:20
leerling

Leerling

Niet zeker of dat goed nieuws is...
maandag 18 juni 2018 - 18:23
Roeli

Roeli

Lijkt me geen goed nieuws te zijn. Nee, volgens mij slecht nieuws.
maandag 18 juni 2018 - 19:57
Patrikc

Patrikc

Ik heb er zelf ook gemengde gevoelens bij, maar het maakt de kersen toch niet minder lekker.

Er was nochtans een nest spreeuwen uitgebroed maar ik weet niet waar ze gebleven zijn. Merels lijken niet meer te bestaan.
maandag 18 juni 2018 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon