menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gleditsia schade

Ga naar meest recente reactie

wouterv19

Wouterv19

Enkele jaren geleden heb ik een Gleditsia triacanthls 'Sunburst' geplant, een valse christusdoorn. Nu groeit die niet alleen krom, sinds vorige week merk ik wat vreemde schade aan de schors. De foto laat dat het beste zien.

Zou dit een ziekte zijn, een beschadiging door een dier, nog iets anders?

En vooral, wat doe ik ermee?

Alvast bedankt voor je tip!

Struiken & Bomen

donderdag 17 mei 2018 - 22:24
wouterv19

Wouterv19

Foto 2

Struiken & Bomen

donderdag 17 mei 2018 - 22:25
wouterv19

Wouterv19

Foto 3

Struiken & Bomen

donderdag 17 mei 2018 - 22:25
Patrikc

Patrikc

Te diep geplant ?
vrijdag 18 mei 2018 - 10:07
WiPe

WiPe

Kun je alle losse schors eens verwijderen en dan opnieuw een foto posten? Als dit niet te erg is, kun je best niks doen. alleen wanneer de schade zodanig groot is dat de stam zou kunnen breken, moet je ingrijpen.
vrijdag 18 mei 2018 - 10:36
wouterv19

Wouterv19

Ondertussen ziet de schade er zo uit (na de losse schors met de hand te hebben verwijderd)...

Struiken & Bomen

woensdag 23 mei 2018 - 23:04
wouterv19

Wouterv19

Moet ik me ook niets aantrekken van hoe krom de boom wel groeit?

Struiken & Bomen

woensdag 23 mei 2018 - 23:05
wouterv19
woensdag 23 mei 2018 - 23:05
WiPe

WiPe

Die wonde lijkt me vrij groot in verhouding tot de stam.Vervagen lijkt me aangewezen.
ZAls je echter wil proberen om de boom te behouden, moet je er voor zorgen dat de top minder zwaar wordt. Doordat de stam relatief lang is, gaat het gewicht van de takken een relatief grote belasting vormen op de verzwakte stam. Om die belasting te verminderen kun je best alle zijtakken een derde inkorten tot op een gezonde zijtak. Op die manier gaat er vrij veel blad af, wat verre van ideaal is. Daarom lijkt vervangen me meer aangewezen.
donderdag 24 mei 2018 - 00:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon