menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Ik heb vorig jaar een haagbeuk aangeplant. Aangezien ik nog vele meters haagbeuk zou willen aanplanten naar de toekomst toe zou ik deze zelf vermeerderen.

Kan ik haagbeuk vermeerderen van een haag die er slechts 1 jaar staat of gaat dit zowieso niet.
Zoja, hoe ga ik exact te werk. (ter info : de bestaande haagbeuk is nu ongeveer 1.2 meter en staat nu welig in blad.

bedankt alvast
vrijdag 4 mei 2007 - 15:25
hugo

Hugo

ofwel zaaien: zaden verzamelen in het najaar en uitzaaien in het voorjaar.
ofwem stekken: van het snoeihout in juni of juli 5 tot 10 cm lange stekken van éénjarig hout nemen en in stekpoeder duwen, daarna in een bak met zaai en stekgrond zetten en aangieten

groetjes


vrijdag 4 mei 2007 - 18:05
hypermaxx

Hypermaxx

ik ga kiezen voor het laatste.
Die stekken, moeten deze vorstvrij bewaard worden? In een tuinhuis bv. of vriest het ook in een tuinhuis?
Moeten deze stekken dan vochtig staan? Hoeveel mag je er samen zetten?
vrijdag 4 mei 2007 - 18:14
salvia001

Salvia001

ikzelf heb al geprobeerd om een beukenhaag te stekken, echter zonder resultaat
Dit jaar zal ik het messchien nog eens proberen want het zou wel eens kunnen zijn dat ik de verkeerde moment gekozen heb om te stekken.
zondag 13 mei 2007 - 17:04
hugo

Hugo

salvia001, je hebt twee soorten: de haagbeukenhaag en de beukenhaag
de eerste is de carpinus, berkenfamilie;; deze worden in tuincentra aangeboden van gestekte exemplaren

de tweede is de fagus, beukenfamilie, deze worden in de tuincentra aangeboden van zaailingen,, eventueel kan je proberen met afleggen, stekken zal niet lukken, bovendien gaat het verschillende jaren duren alvorens je een deftig plantje hebt

vandaar ook het prijsverschil tussen beide

om het snelst een beukenhaag te hebben kan je best planten aankopen

groetjes

zondag 13 mei 2007 - 17:19
Annemie

Annemie

Ik heb ooit eens over een oude, maar doeltreffende mannier om te stekken gehoord.
In de herfst snij je de takken die je wilt gebruiken om te stekken, in stukken van ongeveer 15 cm. Je bindt de stekken in bundeltje (10 per bundeltje) samen en je begraaft die bundeltjes in een hoekje in je tuin en kijkt er gans de winter niet meer naar om. In de lente zouden de stekken moeten beworteld zijn en kan je ze dan uitplanten op een wachtbed tot ze groot genoeg zijn om uit planten als haag.
Ik hab het zelf nog nooit gedaan, maar het lijkt me het proberen waard.

Annemie
zondag 13 mei 2007 - 19:25
WiPe

WiPe

Als Carpinus kan gestekt worden zou wel eens voor een revolutie in de boomkwekerijsector kunnen zorgen.
Carpinus wordt gezaaid, stekken is onmogelijk.
maandag 14 mei 2007 - 00:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon