menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Barst in boom

Vos68

Vos68

Hallo,

Deze walnootboom is een jaar of 20-30 (ik woon hier net). Hij staat niet recht, maar verder geen probleem.
Mijn dochter heeft er echter aan gehangen en nu is er een barst van 30cm ontstaan onderaan de stam. De boom bloed daar licht. Zie foto.
Is er iets dat ik kan doen? Is het een schrammetje of is deze ten dode op geschreven? Ik wil 'm heel graag behouden. Ik kan meer foto's uploaden indien gewenst.

Bijvoorbaat dank voor uw adviezen.

Groet,
Marc.

Struiken & Bomen

woensdag 16 mei 2018 - 00:43
WiPe

WiPe

Dat zwarte spul, is dat wat hard, en korrelig, als verbrand hout?

Dat komt in ieder geval niet doordat je dochter aan die boom gehangen heeft, maar door de verharding op die wortels.
Ik zie ook geen wortelaanzetten. Het zou dus kunnen dat de grond daar ook wat opgehoogd is.
vrijdag 18 mei 2018 - 11:37
Vos68

Vos68

Dankjewel voor je commentaar.

Het zwarte goedje is stroperig, niet kleverig als hars.
De grond is daar idd wat opgehoogd.

Wat denk je van de schade aan de boom, komt het wel weer goed?

Grt,
Marc

woensdag 23 mei 2018 - 13:26
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik kan niks zeggen over de toekomst van een boom, waarvan ik alleen maar een klein deel van de stamvoet op foto heb gezien.
Dat zwarte stroperige spul kan verschillende oorzaken hebben, maar geen enkel daarvan is goed nieuws.
Het probleem zijn die stenen op de voet van die bomen.
Om het in een paar woorden te zeggen: bomen groeien in een bos, met een luchtige, humusrijke bodem waar blad kan blijven liggen en ter plaatse verteren. In onze tuinen leggen we paden, hetzij uit steen, hetzij uit dolomiet op de wortels, of gazon, wat even erg is. Alle blad wordt opgeruimd. En als er dan problemen van komen, geraken we doorgaans niet verder dan dat we de juiste ziekte proberen vast te stellen.

Ik begrijp dat je daar pas woont en dat de oorzaak niet bij jou ligt, maar dat verandert niks aan het feit dat die boom langzaam aftakelt doordat die wortels stikken door zuurstofgebrek.
woensdag 23 mei 2018 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon