menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Geënte syringa

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Onlangs kwam ik een website tegen waar syringa op stam werd aangeboden. Daarmee zou je vermijden dat die gaat woekeren (wat in onze vorige tuin een probleem was).

Weet iemand op wat voor stam die geënt worden?

Volstaat die stam?
(We hebben een mispel op meidoorn, maar blijkbaar volstaat meidoorn niet om de kruin van een volwassen mispel te dragen.)
woensdag 2 mei 2018 - 00:05
LT

LT

Eens gehoord, dat de onderstam liguster is....Weet het niet zeker.
woensdag 2 mei 2018 - 00:11
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Kan op Liguster maar wordt ook veel geënt op de Hongaarse sering, Syringa josikaea. Of deze laatste uitlopers vormt zou ik niet durven te zeggen. Nadeel van Liguster is dat deze OP de stam kan gaan uitlopen. Deze uitlopers moet je direct verwijderen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 mei 2018 - 06:41
Tuinprins

Tuinprins

Als toevoeging: Wat bij seringen op stam wordt geënt zijn doorgaans de dwergvormen zoals Syringa meyeri Palibin en Syringa microphylla Superba.

Vormen van de gewone sering (Syringa vulgaris) worden tegenwoordig ook via weefselkweek vermeerderd. De uitlopers zijn dan eveneens de benaamde soort en niet de wilde soort.

De gewone sering heeft de laatste jaren last van de ziekte Lilac Bacterial Blight. Dit leidt er toe dat het blad lelijk wordt en er takken geheel of gedeeltelijk afsterven. Lilac Bacterial Blight is al jaren een probleem bij seringen in de VS en Canada. De dwergseringen hebben in de regel weinig tot geen last van Lilac Bacterial Blight.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 mei 2018 - 06:52
leerling

Leerling

Bedankt voor de info. Dat spaart weer veel gezoek en teleurstellingen.

Weet je of bij die dwergvormen er ook zijn met (donker)paarse enkele bloem?
zondag 6 mei 2018 - 01:07
Tuinprins

Tuinprins

De dwergvormen die ik ken bloeien allemaal in tinten van lila-rose. Echt paars bloeiende dwergvormen ken ik niet.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 mei 2018 - 07:24
leerling

Leerling

Jammer.

Toch bedankt voor uw erg gewaardeerde antwoorden, Tuinprins.
dinsdag 8 mei 2018 - 23:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon