menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusmot

Ga naar meest recente reactie

yvonneS.

YvonneS.

Na een week weg weer thuis gekomen ,
heeft de buxusmot flink toegeslagen. 3 kleine buxussen al helemaal bruin. Het ergste is dat een hele grote buxus al half bruin is. Zou die nog te redden zijn ?
dinsdag 24 april 2018 - 23:53
Carib

Carib

Zeker wel, als je bereid bent de rest van je leven te blijven spuiten en nooit meer op vakantie te gaan
woensdag 25 april 2018 - 19:22
Tuin Dina en Dany

Tuin Dina en Dany

Nee deze zijn niet echt meer te redden denk ik. Zo vlug mogelijk weggooien en maken dat de rest van je Buxusen niet besmet raken.
woensdag 25 april 2018 - 22:57
yvonneS.

YvonneS.

Bedankt Carib
woensdag 25 april 2018 - 23:11
yvonneS.

YvonneS.

Auvergne , ik was er al bang voor , jammer ! Weet je toevallig of die mot echt alleen op buxus zit ?
woensdag 25 april 2018 - 23:25
Tuinprins

Tuinprins

Ja, die mot zit alleen op de buxus.

Als vervanger voor buxus zijn er diverse cultivars van Ilex crenata, de Japanse hulst (nee, die prikt absoluut niet!).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 april 2018 - 06:28
yvonneS.

YvonneS.

Dankjewel tuinprins !
donderdag 26 april 2018 - 10:19
Tuin Dina en Dany

Tekst aangepast

Tuin Dina en Dany

Is een mot die uit het verre Oosten komt, in bepaalde tuinen zijn alle buxusen aangetast en andere tuinen weten er niet van. Jammer want zijn vaak dure planten als je er een redelijke grote plant van koopt.
donderdag 26 april 2018 - 16:33
Carib

Carib

Het wordt vaak gezegd dat Ilex crenata de ideale vervanger is en dat de buxusmot deze niet blieft, maar ik heb recent al op verschillende sites gelezen dat de mot/rups deze ook schijnt te lusten. Als dat klopt, gaan er straks heel veel tuiniers vreselijk balen. Want als alle buxussen op zijn, dan gaan de motten een vervanger zoeken. Overigens lijkt rooien om de andere buxussen niet te besmetten vrij zinloos, want overal fladderen de motten rond dus de anderen raken toch wel besmet. Het is geen virus.
donderdag 26 april 2018 - 16:36
yvonneS.

YvonneS.

Carib , je heb gelijk , is geen virus. Vanmiddag alles verwijderd , de rupsen zaten overal. Toevallig kwam net de vuilniswagen en de jongens hebben alle buxussen erin gegooid
Met de llex crenata durf ik ook nog niet aan. Toevallig was vanavond op het nieuws dat er een grote plaag in het land is vooral in het zuiden !
donderdag 26 april 2018 - 23:35
Tuinprins

Tuinprins

@ Carib

Waar heb je gelezen dat de buxusmot ook Ilex crenata lust? Ik heb dat op een Duits tuinforum ooit gelezen maar voorbeelden uit de praktijk werden daarbij niet gegeven (meer theoretisch dus).
vrijdag 27 april 2018 - 06:59
Carib

Carib

Ja, dat weet ik niet meer. Een blog van iemand en een commerciële site. Nog niet echt een betrouwbaar verhaal dus, maar we zullen zien. Ik heb drie exemplaren ilex Dark green, dus ik zal wel melden zodra er een rups te zien is.
vrijdag 27 april 2018 - 19:54
yvonneS.
vrijdag 27 april 2018 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon