menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom beschimmeld?

Tessa.vdv

Tessa.vdv

Beste tuinders,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een gezellige tuin. Ik geniet van het tuinieren maar het blijft wel een beetje hangen op aanmodderen. Ik heb er echt nul verstand van. Wat niet helpt is dat ik hier ben komen wonen in de winter dus ik heb geen idee wat er allemaal op komt in de tuin. Ik ontdek elke dag weer wat nieuws! Nu zag ik op een van mijn bomen (ik weet dus niet wat voor een boom het is) plekken zitten. Het lijkt wel schimmel. Weet iemand wat dit is en wat te doen? Het zit aan de kant waar de boom geen zon krijgt. De boom is verder wel gezellig groen dus hij doet het nog maar verder dan dit kan mijn kennis mij niet nemen.. Kan iemand hier iets van maken?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 22 april 2018 - 12:04
Tuinprins

Tuinprins

Misschien ligt het aan mijn ogen maar ik zie echt niet iets dat mij verontrust.

Gegroet, de tuinprins
zondag 22 april 2018 - 19:50
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik kan op de foto niet wat dit is. Zou (dood) korstmos kunnen zijn.

Als je bang bent dat dit een schimmel is, kan je altijd contact opnemen met een mycologische vereniging.
(Als je in je favoriete zoekmachine 'mycologische vereniging' intikt, vind je er zo een aantal terug.)

Maar zelfs als dit een schimmel zou zijn, dan kan die boom nog tientallen jaren verder leven. En mocht die uiteindelijk toch het loodje leggen, dan vormt ook een dode boom een uniek biotoop dat we veel te weinig koesteren.

Hoe dan ook: niet spuiten. Mossen en korstmossen vormen geen gevaar voor een boom. En mocht het om een schimmel gaan, dan krijg je die toch niet meer weg.
maandag 23 april 2018 - 23:47
WiPe

WiPe

Zelfs als dat een schimmel zou zijn, dan maakt dat niks uit wanneer die op de buitenkant van de stam zit. Sterker zelfs, de meeste schimmels die hout aantasten zijn bijlange niet zo schadelijk voor de boom als vaak veronderstelt wordt.
dinsdag 24 april 2018 - 00:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon