menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum opulus roseum sterile en gelderse roos

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

We hebben er drie stuks (beetje gulzig geweest om er voldoende te hebben voor bloemschikken) maar 2 er van zijn bladloos en bloemloos door kleine rupskes. Die maken gaten in de bladeren en juist op die struiken zitten de bloembollen ook telkens zwart van de zwarte luisjes

wat zouden jullie doen??? Mijn man heeft ze nu heel drastisch gesnoeid en afgevallen bladeren wegdoen,

Maar de Gelderse roos die misschien 3 m verder staat, staat opnieuw kaal, dus helemaal opgegeten van dat zelfde soort rups denk ik , want ik zag ook gaatjes in het afgevallen blad
vrijdag 4 mei 2007 - 03:03
Esem

Esem

Nigella,
ik heb het vorig jaar voorgehad,
Ik heb er niets aan gedaan en staat hij weer prachtig in bloei.
Ik ga nog vlug proberen om er een foto van te maken al is het al vrij donker.
Tot zo,Even wachten nu.
Hier is hij dan,de foto,maar nu zie ik dat hij toch weer een beetje is aangevreten door iets.
Ik heb de dader niet kunnen zien maar ga morgen op onderzoek
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 mei 2007 - 04:20
Nigella

Nigella

Esem die 1ne van ons 3 staat ook nog echt in volle bollen, maar ik zie ook daar al aan het blad aangewreten, maar ik heb op de takken van de ander 2 van die mini-rupskes gezien
vrijdag 4 mei 2007 - 04:45
hugo

Hugo

hallo Nigella,, toch geen last van het viburnumhaantje?? kijk hier eens even

http://www.tuinadvies.be/dieren_sneeuwbalhaantje.htm

groetjes
vrijdag 4 mei 2007 - 04:56
Esem

Tekst aangepast

Esem

Bedankt Hugo voor de informatie,
ik ga morgen vroeg eens kijken, maar ik dacht daarstraks al zoiets gezien te hebben.
Esem
vrijdag 4 mei 2007 - 05:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij een warep laag van het Sneeubalhaantje kunnen ze de bladeren aardig skeletteren. De eitjes blijven de winter overleven in de buurt van de knoppen. Als die uitlopen zijn de bastaardrupsjes er ook weer en hebben honger.
zaterdag 5 mei 2007 - 15:48
Nigella

Nigella

Bij een warep laag van het Sneeubalhaantje kunnen ze de bladeren aardig skeletteren. De eitjes blijven de winter overleven in de buurt van de knoppen. Als die uitlopen zijn de bastaardrupsjes er ook weer en hebben honger.

inderdaad mooi gesketeerde bladeren waren het. Nu de 2 struiken zoooo drastisch gesnoeid zijn, en de afgevallen bladeren opgeruimtd, ga ik toch die overschot van de struiken + de beodem even aan pakken . En als de bollen er van zijn ook de 3e struik; maar inderdaad de viburnum tinus heeft daar ook last van maar die heeft een steviger blad en daar vallen gaten in, maar niet zo skeletterend

thanks Hugo
zaterdag 5 mei 2007 - 20:27
Esem

Esem

Nigella,
hier bij mij ook ,de blaadjes hebben nog alleen maar de verven, het bladgroen is allemaal verorberd door zeer kleine bijna witte rupsjes.
Gr Esem,
zondag 6 mei 2007 - 01:16
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Awel Nigella ik sproei al myn vroeg bloeiers en myn rozen met de groote sproeier en met water en een AFWASMIDDEL ik ga nu een foto geven van 4 mei groetjes en dag



[afbeelding verwijderd niet-https]

Nigella ik zet er noch een closup by dan ziet ge dat ze zuiver zijn

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 mei 2007 - 04:25
Nigella

Nigella

Awel Nigella ik sproei al myn vroeg bloeiers en myn rozen met de groote sproeier en met water en een AFWASMIDDEL ]


sylvain

je hebt zeker een aandeel bij Dreft of een ander merk, blijkbaar is dat het van het voor tuinproblemen
zondag 6 mei 2007 - 06:23
Esem

Esem

Mooi zo Sylvain,zo zie je maar weer dat geen gif nodig hebt om de insecten te verjagen
Esem
zondag 6 mei 2007 - 09:06
sylvain

Sylvain

Neen Nigella was het maar waar, maar wel de goede resultaten en dat is voor mij een voornaam punt de viburnum is een plant die gevoelig is voor bladluis en ik ben zekers voor zo veelmogelijk bio logischte te werk te gaan ik denk aan myn vogeltjes die ook maar gezond moeten eten
groetjes Nigella en Esem en noch een zonnige zondag daaaaaggggg
zondag 6 mei 2007 - 15:59
Nigella

Nigella

wij hebben hier dit jaar onze teakmeubelen onder handen genomen met bruine zeep die in een plastiek fles zat met een aansluiting er in voor rechtsreeks op de tuinslang. Ga eens bestuderen of ik dat als het leeg is, niet kan gebruiken om op die manier de planten te bespuiten; dat ware natuurlijk heel makkelijk. Want we waren dit jaar er echt in een twee drie vanaf door het op die manier te doen, ipv met emmers water met bruine zeep en een harde borstel en maar frotten

Maar ik vrees dat het systeem van die soort fles niet navulbaar zal zijn, je kent de commerce he
zondag 6 mei 2007 - 16:49
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Sylvain, ik heb vandaag jouw middel ook 's geprobeerd (het was wel niet met dreft maar een ander merk )

Hoeveel keer moet je dat dan gebruiken? Of zijn ze in één keer dood?
En daarna dan ze met de hand weghalen, die dode luizen?

Ben curieus wat dat gaat geven.
zondag 6 mei 2007 - 22:38
sylvain

Sylvain

Tania als ge de bladeren die met de bladluis te doen hebbeneens goed bestuifddan kunt ge binnen een paar weken eens zien of er noch op zitten by my is dat geleden van voor de operatie als de blaadjes noch heel jong waren en nu die viburnums witte sneeuwbal en myn rozen staan er zo mooi en gezond by.
Tania met de buxus dan ga ik er na een paar dagen eens over met de hand maar de andere planten die gaan er wel van af.
en nu volgende week een paar uurtjes droog en dan spuit ik ook bio voor de wit ziekte ik probeer het altijd voor te zijn lukt ook altijd niet.
Tania en hoe is het met de aronskelk in het wijnvat, mijn wijn vat met aronskelk staat prop vol
groetjes en dag
maandag 7 mei 2007 - 04:33
beertje

Beertje

Heel interessant die tips met gewoon afwasmiddel,ga ik zeker ook gebruiken .
Sylvain zo prachtige bloemen .
beertje
maandag 7 mei 2007 - 05:01
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Ja Beertje en dat is voor de bloei als de blaadjes noch jongwaren gespoten dat is om de vyf weken geleden en ik heb prachtige resultaten met dat afwas middel.
Zo is er noch een plant die bladluis gezind is de vuurdoorn de myn staan mooi groen en een pracht van bloemen ik ga eens kyken of ik een foto vind van twee dagen terug en anders moet ik morgen een trekken groetjes en dag
dit is van 4 mei die foto van morgen dan ziet ge het verschil

[afbeelding verwijderd niet-https]



[afbeelding verwijderd niet-https]

DIT IS DE VUURDOORN VAN VANDAAG 7-5-2007
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 mei 2007 - 05:22
beertje

Beertje

Sylvain,
Heel mooi.
Regelmatig (veel) als ik op het forum planten of bloemen of gelijk wat schrijf ik de naam van de plant
op of print ik ze af en ga er dan hier mee naar het tuincentrum.Toch om de twee weken ,vraag dan of ze deze planten hebben maar dan hebben ze dat niet of kennen ze dat niet , echt triestig.Maar door dit forum (denk ik )ben ik bij tuinfreak terechtgekomen en heb daar nu mijn tweede bestelling al gedaan dit jaar(en er zullen er zeker nog volgen)en ben er zeer tevreden over , goede kwaliteit.........
groetjes beertje
maandag 7 mei 2007 - 22:44
sylvain

Sylvain

Beertje als ge by die man in handel zijt dan hebt ge een eerlijke en vriendelijke man den THEO daar haal ik ook veel van mijn planten is in Zonhoven ge laat mijn naam maar eens vallen en hij zal het wel zeggen want hij wou verleden week naar bij mij thuis gekomen zyn maar door omstandigheden is dat niet gelukt
Zodus een van deze weken zie ik de Theo toch , beertje dan bent u ook van den Limburg of kort er bij,
de Theo heeft ook mooie plantjes staan in zyn tuin en dan zyn hosta,s zijn verzorgd ik heb alleen heel veel lof voor die persoon groetjes en dag
maandag 7 mei 2007 - 23:57
beertje

Beertje

Sylvain,ik ken THEO niet persoonlijk maar wat je zegt is waar ,een eerlijke man.Ik bestel mijn plantjes
via internet en Theo verstuurd ze met de post.Maar ze zijn heel goed verzorgd en heel goed verpakt,hij maakt er zeker zijn werk van .Ze staan allemaal al goed in bloei in tegenstelling tot degene die ik hier in het tuincentrum koop ,die zijn na 2a3 weken volledig kapot.Ik ben niet van den Limburg maar van Oost-vlaanderen van geraardsbergen de mattetaartenstreek maar dan wel van den buiten(een godvergeten gat)
MVG beertje
dinsdag 8 mei 2007 - 01:21
sylvain

Sylvain

Beert je zo èèn vergeten gat zou ik niet durven schatten heb honderde malen in die streek geweest als ik van Ronse naar Ninove reed is ook niet ver van het pajotten land of daar is noch het pajotten land denk ik he Beertje,
Aan die kanten veelgeweest met het koersen van de zoon.
Maar den theo is een perfectionist in zyn plantjes ik heb van zolang ik by Theo mijn plantjes koop noch maar èèntje kapot gehad BEERTJE GROETJES EN DAG
dinsdag 8 mei 2007 - 02:29
olijfje

Olijfje

We hebben ieder jaar bezoek van zwarte beestjes op onze vibirnum.
Dit jaar hingen we een bloempotje met de opening naar beneden met droog gras erin en we hebben veel minder beestjes.
Zo te zeggen geen.
Groetjes
woensdag 9 mei 2007 - 03:42
vd

Vd

Ik heb drie vibirnums op stam die uitgebloeid zijn,mogen deze nu gesnoeid worden en zo ja,alleen de bloemen of mag deze al terug gesnoeid worden ,ze worden namelijk te groot en hebben ze ook meststoffen nodig?
donderdag 10 mei 2007 - 00:45
hugo

Hugo

snoeien direct na de bloei,, deze mag je nu inderdaad reeds terugsnoeien

groetjes
donderdag 10 mei 2007 - 01:30
olijfje

Olijfje

Wij wachten gewoonlijk nog een eindje denk pas in september.
We snoeien ze dan goed terug kort .
donderdag 10 mei 2007 - 02:51
sylvain

Sylvain

Olyfje ik weet nu niet welke viburnum julie hebben maar de mijn zijn nu gesnoeid die heeft de hele winter mooie witte bloemen pracht gegeven ik denk dat die van mij de tinus is en die staat nu in haag vorm of alleen nu brengt die wel de bessen voort maar ik laat hem liever naar het groene gaan dan de bessen en dan snoeien groetjes en dag
donderdag 10 mei 2007 - 07:13
Liselore

Liselore

Sylvain, dat sproeien op de rozen tegen bladluis, dat moet je waarschijnlijk meerdere malen per zomer herhalen ? Is het ook werkzaam tegen rupsen, bvb van de laurierhaagjes (Prunus Laurocerasus "Otto Luycken") wordt er bij ons ook gevreten, en ik denk dat het rupsen zij, op de Japanse esdoorns (jonge baby struikjes) zaten ook groene rupsjes...
Liselore
donderdag 10 mei 2007 - 18:30
sylvain

Sylvain

Beste Liselore ik besproei almijn planten met het afwasproduct en nu dit jaar heb ik noch maar een keer moeten sproeienen dat is een stuk voor de warmte geweest.
En we zijn nu toch al 7weken verder en mij planten en rozen en viburnums staan er noch perfect bij.
Liselore en een rups die kaner ook niet tegen die gaan noch raper afsterven , want in de viburnum witte sneeuwbal is daar heel gevoelig voor rupsjes en bladluis en noppes niets op deze moment.
En is het dat ik er ergens zie dan besproei ik al mijn planten waar de bladluis of rupsen kunnen opzitten en dan Liselote voor de wit ziekte by rozen en noch andere planten dan doe je volgende4/5 water + 1/5 melk wit ziekte weg en uw blaadjes die gaan perfect mooi en blinkend zijn groetjes en dag
donderdag 10 mei 2007 - 23:37
Liselore

Liselore

Bedankt Sylvain, daar ga ik nu eens werk van maken se !
zaterdag 12 mei 2007 - 02:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon