menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lage beplanting bostuin met dennebomen

Ga naar meest recente reactie

markvansin11

Markvansin11

Beste,

in onze tuin hebben we meerdere partijen met grote bomen, voornamelijk dennenbomen maar her en der staan er ook wat loofbomen tussen.

Zie foto 1, zoals op deze foto zijn het partijen van 100 tot 1000 m2. Op de foto is er geen begroeiing op de grond, maar op sommige plekken groeit er wat wild gras tussen de bomen.

De tuin ligt in regio brabant omgeving Zundert, het grondwater staat vrij hoog en de grond is daarom vrij vochtig.

Graag zou ik wat lage en middelhoge beplanting toevoegen zodat het allemaal wat dichter begroeid wordt. Kenmerken die mij aanspreken zijn:
1. Wintergroen, hoeft niet voor alles maar wat meer groen op de bodem zou ik wel mooi vinden
2. Afwisseling van type planten zodat er in de meeste maanden wat bloemetjes te zien zijn.
3. Eetbaar bessen en planten vinden ik wel extra leuk, voor ons en voor de vogels
4. Niet te veel woekerend, enigszins makkelijk te snoeien/beheren
5. Geen doornen, aangezien er (kleine) kinderen spelen in de tuin

Ik beheer deze tuin nu 4 jaar en ben nog geen echte planten/bomen/struiken expert. De lijsten op internet duizelen me een beetje en ik daarom op zoek naar wat specifiek advies.

Ik zoek: betaalbare goed verkrijgbare planten, struiken, bomen welke ik kan aanplanten onder de boompartijen.

En: Hoe plant ik deze planten aan, hoeveel per x m2, hoever uitelkaar?

Ik hoop dat jullie mij in dit forum een beetje op weg kunnen helpen.

Groeten,

Mark

Struiken & Bomen

woensdag 11 april 2018 - 10:57
WiPe

WiPe

Haal om te beginnen de helft van die bomen weg, zodat er meer licht onder kan. Zorg voor voldoende kalk en experimenteer er dan op los.
donderdag 12 april 2018 - 23:15
Quercus

Tekst aangepast

Quercus

Hey Mark,

Er zijn idd verschillende mogelijkheden.

Persoonlijk zou ik durven werken met varens voor een stuk van je perceel. Zij zen evenwel niet wintergroen, maar geven een hele leuke aanvulling wanneer ze in blad komen (nu ongeveer).

[url]https://www.canstockphoto.be/planten-natuurlijke-bos-varen-8241057.html[\url]

Op de plaatsen waar het ligt wat meer de grond bereikt zou je kunnen werken met vingerhoedskruid dat boven de varens uitkomen.
(je hoeft niet persé bomen te kappen hiervoor). Soms helpt het om met 'gerichte' snoeiwerken wat taken weg te maken zodat hier en daar wat zonlicht binnenkomt.

In het voorjaar kan je ook werken met knolvarianten , ik denk dan aan narcissen om de eerste bloemetjes vroeg op het jaar te krijgen.

[img]https://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-afbeelding-het-bos-van-gele-narcissen-image19382856[\img]

Als laatste zou ik je leiden naar wat Rhododendronplanten geven ook leuke bloempartijen en hebben niet te veel licht nodig.

succes ermee !
zaterdag 14 april 2018 - 11:37
Quercus
zaterdag 14 april 2018 - 11:40
Tuinprins

Tuinprins

Hallo Mark,

Wat jij hebt staat in het vak bekend als 'droge schaduw'. Wat je op zo'n plek kunt planten is zeer beperkt. Een aantal varensoorten houdt het op zo'n plek uit even als Aucuba. Voor rhododendrons is de huidige situatie niet geschikt want te weinig licht en in de zomer veel te droog. Bol- en knolgewassen is meer iets voor onder bladverliezende bomen en niet voor onder dennen.

Wil je er echt iets van kunnen maken dan zul je, zoals WiPe als schreef, bomen moeten kappen zodat er meer licht komt en het er minder droog is.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 14 april 2018 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon