menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Speelboom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Ik las hier zonet het artikel "Tuin met een hart voor kinderen" en dit sprak me best wel aan. Meer nog, ik zou graag onze tuin, die nog helemaal aangelegd moet worden, gedeeltelijk naar deze filosofie willen aanleggen. Ik ben wat aan het opzoeken gegaan welke boom/struik als speelboom zou kunnen fungeren. Maar hebben jullie tips wat hiervoor gebruikt kan worden? Echte voorkeuren qua boom heb ik niet, zolang het maar een sterke boom/struik is die ook redelijk snel groeit, aangezien onze tuin op dit moment nog volledig "carte blanche" is. De tuin op zich is ook vrij groot, 100m diep op 10m breed, dus ruimte genoeg denk ik wel

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
Roeliee
woensdag 4 april 2018 - 12:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik heb hier een kastanjeboom, iets meer dan 15 jaar oud, was ongeveer 75 cm hoog toen we hem plantten, regelmatig vertakt vanaf kniehoogte, het is een ideale klimboom geworden.

Nog een wilgenhut erbij en de hele buurt zit in je tuin
woensdag 4 april 2018 - 15:40
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je antwoord Patrick! Ik bekijk het eens! Die wilgenhut, was inderdaad ook een van de vele ideetjes Zoveel mogelijk natuurlijk speeltuig, dat is mijn bedoeling!

Nog andere tips?

Groetjes
Roeliee
woensdag 4 april 2018 - 18:31
WiPe

WiPe

Eigenlijk is iedere boom geschikt als hij voldoende laag vertakt en genoeg takken heeft. Wilgen zijn uitermate geschikt omdat ze zo snel groeien.
woensdag 4 april 2018 - 22:55
Ken M

Ken M

Misschien een idee.
Vroeger hadden ze bij ons in het park verschillende haagplanten(taxus onder andere denk ik), waar we een soort speelholte in hadden gemaakt.
Als kind vond ik dit geweldig om je te verstoppen of mensen te doen schrikken of gewoon om tot rust te komen.
In onze moestuin heb ik een soort labyrinth gemaakt van paadjes die tussen de groenten lopen. Onze dochter vind dat super om daarin te spelen.
Een labyrinth van lage struikjes kan ook wel leuk zijn voor de kinderen.

Ken
donderdag 5 april 2018 - 02:35
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier zijn de kinderen aan het spelen. Er lag keurig grint in, maar dat ging in de "vrachtwagens" wat hebben ze gespeeld.

Struiken & Bomen

donderdag 5 april 2018 - 10:32
Roeliee

Roeliee

Bedankt allemaal voor de tips! Hier kan ik zeker mee verder!

@Joukje: Zo zie je maar, kinderen hebben eigenlijk geen duur speelgoed nodig... Merk ik ook met mijn neefjes en nichtjes... Ze spelen nog altijd het liefst met heel eenvoudige, goedkope dingen...
vrijdag 6 april 2018 - 09:55
Roeliee

Roeliee

In het zoeken naar wat meer info op het net, omtrent natuurlijke speeltuin, kwam ik deze werkfiches tegen https://www.lne.be/werkfiches-spelen-in-eigen-tuin. Ik wou deze toch even met jullie delen! Ik heb het nog niet grondig bekeken, maar er lijken mij wel leuke dingen in te staan!

Groetjes
Roeliee
vrijdag 6 april 2018 - 17:51
Ken M

Ken M

Super Roeliee! Bedankt!

Ken
vrijdag 6 april 2018 - 19:35
Polplastron

Polplastron

Ik stel me toch vragen bij die speelboom hoor: bomen groeien eerder langzaam en tegen dat de boom groot genoeg is, zijn de kinderen volgens mij ook de leeftijd van het spelen een beetje voorbij.
Een wilgenhut is echter wel een heel leuk gegeven. Zelf hebben we hier een aantal beukenhagen geplant waarachter je je goed kan verstoppen of die je kan gebruiken om achter weg te rennen bij het tikkertje spelen. Onze kinderen zijn nu tussen de 10 en 13 jaar oud en maken er nog regelmatig gebruik van.
dinsdag 10 april 2018 - 09:34
Roeli

Roeli

Ja, je weet wat ze zeggen, hè.
Boompje groot, plantertje dood.
dinsdag 10 april 2018 - 10:03
Polplastron
woensdag 11 april 2018 - 15:29
WiPe

WiPe

'Boompje groot, plantertje dood'; dat is een teken dat je goed aangeplant hebt.
donderdag 12 april 2018 - 23:18
Roeli

Roeli

Ja, maar zelf heb je er dan niets meer aan.
vrijdag 13 april 2018 - 07:23
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ja, en wat dan nog? Ik kijk alle dagen op bomen die geplant zijn door mensen die er al lang niet meer zijn.
Bomen planten is vooruit kijken en vertrouwen hebben in de toekomst. En het is ook absoluut noodzakelijk om er voor te zorgen dat onze (klein)kinderen ook nog in een leefbare wereld kunnen wonen. Bomen zijn een wegwerpproduct geworden, die snel groot moeten zijn en die ook snel weer opgeruimd worden.
vrijdag 13 april 2018 - 10:10
Roeli

Roeli

Ok Wipe. maar Roeliee wil graag een boom waar zijn kinderen de komende jaren in en op kunnen spelen.
Kan dus niet 20 jaar wachten .
zaterdag 14 april 2018 - 16:44
WiPe

WiPe

Daarom: plant een wilg. Die gaan vrij snel. Zeker als je al met een wat groter exemplaar begint.
zondag 15 april 2018 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon