menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Hoe haag beschermen bij bestratingswerken

Ga naar meest recente reactie

tomas17

Tekst aangepast

Tomas17

Wij hebben een 50 jaar oude ligusterhaag rondom onze tuin staan. We wonen op een hoek, dus 2 kanten grenzen aan de straat. Binnenkort wordt door de gemeente nieuwe bestrating aangelegd aan onze voorzijde. Het voetpad aan de straatkant van onze haag is daar nu onverhard, en dus geen probleem qua bewatering. De andere straatkant aan de zijkant van ons huis werd een aantal jaar eerder al heraangelegd met verharding, en onze haag heeft daar toen enorm van afgezien. Wortels werden beschadigd bij graafwerken en lagen vermoedelijk bloot, daarna werd er zand en stabilisé op gestort. De haag, zo'n 70 cm breed, heeft het overleefd, maar sommige stukken zijn aanzienlijk uitgedund, wat zeker in de winter geen mooi zicht is.

Wat kunnen we doen om het stuk haag vooraan zo goed mogelijk voor te bereiden op en te beschermen tijdens de geplande werken? We dachten om nu al een groot stuk aan de straatkant weg te snoeien en zo te onderhouden, zodat de haag een stuk minder volume heeft. Alle suggesties zijn welkom, bedankt!
woensdag 21 maart 2018 - 15:18
Roeli

Roeli

Je kan natuurlijk snoeien, maar daar bescherm je de wortels dus niet mee.
woensdag 21 maart 2018 - 17:31
tomas17

Tomas17

klopt, ik dacht vooral om preventief (aanvang van werken zal niet voor 2019 zijn) al een stuk volume weg te nemen aan de straatkant, waar de wortels het hardst zullen verduren krijgen, ook omdat ik vermoed dat de haag ondertussen al een stuk over de perceelgrens is gekomen.
donderdag 22 maart 2018 - 10:44
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

België of Nederland? In België is de aannemer verplicht om bij openbare werken volgens SB 250 versie 3.1 maatregelen te nemen om schade aan je haag te voorkomen.
In SB 250 vesie 3.1 hoofdstuk 1 artikle 19 paragraaf 1 staat letterlijk: Het beschermen van alle vegetatie is een aannemingslast tenzij aparte posten zijn voorzien.
Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen vegetatie binnen de aanbesteding en wat er buiten ligt (jouw haag dus)
Je stapt dus best naar de gemeente om te eisen dat ze er op toezien dat de aannemer die bepaling effectief nakomt.
Uiteindelijk kun jij weinig of niets doen wanneer langs de straatkant die wortels beschadigd worden zonder dat je gaat ingrijpen tijdens de werken.
Als de gemeente niets doet om er voor te zorgen dat de aannemer maatregelen doet, moet je ze in gebreke stellen.
vrijdag 23 maart 2018 - 11:20
leerling

Leerling

Tijdens een voorbereidende vergadering voor de werken die bij ons nog moeten beginnen, beweerde de gemeente dat vooraf zou worden vastgelegd wat voor vegetatie je hebt staan, en dat ze compensaties zouden uitkeren voor wat sneuvelt.

Geen idee of die compensatie kostendekkend zou zijn.
Voor jonge aanplanting is dat misschien nog ok, maar hoe bepaal je de waarde van een 50-jaar oude haag? Als die door zo'n werken onherroepelijk beschadigd wordt, zou geld mij niet kunnen troosten.

Wat ik hier in de buurt wel gezien heb, is dat struiken soms uitgegraven werden (met een graafmachine die tijdens de werken gebruikt werd) en tijdelijk opzij werden gelegd.
Als uw haag (te) dicht tegen de grens staat, is laten uitgraven en een stukje verder van de weg zetten misschien iets dat je kan overwegen? Dat laat je dan wel best in de herfst doen. En misschien kan je bij de gemeente horen of er iemand mee kan tussenkomen in de kosten. Je hebt uiteindelijk je ander stuk haag als 'bewijs' van de wenselijkheid van zo'n operatie.
vrijdag 23 maart 2018 - 18:17
pplakke

Pplakke

een druppeldarm is al een goede start denk ik.dan hebben de wortels die overblijven zeker voldoende vocht. soms word er ook droogzuiging gedaan en dan kun je maar beter gans de tuin sproeien.want dit heeft enorme gevolgen op grote afstand en zeker in droge periodes.

zie maar dit artikel een enorme vijver leeg door wegenwerken. https://www.hln.be/regio/mechelen/-waar-is-mijn-vijver-gebleven~a55a27eb/


leerling dat verbaast mij nu dat ze plots zo veel aandacht in groen zouden steken in de gemeente.een aantal jaar geleden hebben zie hier in het dorp een nieuwe gevel gezet voor het rustoord.er stonden 5 elzen in de straat niet al te oud een kleine 20 jaar .die hebben zo omgezaagd om vrachtverkeer meer doorgang te geven.en die stompen hebben daar jaren gestaan.totale verwaarlozing achter jaren heeft men dan eens 4 boomspiegels verwijdert.nummer 5 is men vergeten en die stronk is intussen vanzelf afgerot want is weg.dit zijn 3 van de 5 stronken staan zelfs voor eeuwig op google streetview.

https://www.google.be/maps/@51.0613889,4.5800601,3a,43.5y,272.32h,80.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS1zN_XR348ZN4gaYodxjgg!2e0!7i13312!8i6656
vrijdag 23 maart 2018 - 21:33
leerling

Leerling

@Pplakke
Ik weet niet of je uit hun bewering, dat ze vegetatie die sneuvelt zullen compenseren, mag afleiden dat "groen" voor hen een prioriteit is.

Misschien is het niet meer dan het gevolg van dat artikel waar WiPe naar verwees.

Maar laat ons dit topic niet kapen om daarover uit te wijden. Daar heeft Tomas17, de oorspronkelijke vraagsteller, geen boodschap aan.
zaterdag 24 maart 2018 - 00:35
pplakke

Pplakke

waarschijnlijk zal het dat dan wel zijn men is verplicht het te melden wegens die wet.maar daarom zal er nog niet veel gebeuren .

laatst poste je in een ander topic over verharding in de voortuin.maar ik weet hier plaatsen waar men na wegenwerken van gras in de berm .de mensen naar split zijn overgegaan is dus tegen wat ze zelf zeggen.nochtans zijn die werken uitgevoerd door de aannemer zelf .ook legt men fietsstraten aan maar tegelijkertijd hebben hier weken enorme vrachtwagens op het fietspad gestaan.om grond die tijdens wegenwerken gestockeerd is op een veld in te laden .en daar was niets van begeleiding voor de fietsers moesten gewoon op straat rijden.ik bedoel maar ze zeggen wel zus en zo. maar in realiteit zie ik nog altijd toestanden die tegenwoordig not done zijn volgens ze in hun boekjes.
zaterdag 24 maart 2018 - 05:30
tomas17

Tomas17

thx voor de reacties en interessante discussie. Is in Belgie, en ik was zeker van plan om dit nog eens bij de gemeente aan te kaarten voor aanvang van de werken. Goed dat ik nu ook een duidelijk argument heb uit SB 250. Ik kan in ieder geval polsen of ze een druppeldarm kunnen plaatsen. Wat betreft uitgraven en herplanten: kan dat lukken zonder schade toe te brengen? Het gaat echt om een oude haag waarvan de vertakkingen van de afzonderlijke planten helemaal door mekaar zijn gegroeid. Waar we nog niet uit zijn: is het zinvol om nu de haag al een stuk in te perken / minder volumineus te maken/eventueel een stuk te verjongen)?
maandag 26 maart 2018 - 10:30
Roeli

Roeli

Bij ons zijn, vorig najaar, nieuwe gasleidingen gelegd. Ook door de tuin.
Toen hebben ze een skimmia V van ongeveer 1m x 0,5m met zo'n graafmachine uit de grond gehaald en later terug gezet. Omdat de plant zo groot was ( ik denk misschien wel 20 jaar oud ) heb ik niet direct kunnen zien hoe hij stond. Nu, blijkt achteraf, gewoon los neer gezet. Door mij niet te tillen, dus maar rondom aarde er tegen aan gegooid en afwachten .
Ik vrees met grote vreze dat hij het niet redt. Vreselijk jammer.
Vertrouw dus niet op zo'n graafmachine.
maandag 26 maart 2018 - 17:41
WiPe

WiPe

Liguster kan vrij goed terug gezet worden. Flink versmallen is dus zeker geen probleem.
donderdag 29 maart 2018 - 19:13
chriscelis17

Chriscelis17

Ik heb nu gelijkaardig probleem. Haag werd meer dan 50 jaar geleden op de rooilijn geplant. Nu hernieuwing kruispunt, voetpaden etc. En haag staat plots in de weg. Ik zou deze 60cm moeten terugsnoeien, haag is amper iets breder. Kan ik iets doen om dit te voorkomen? Zonder haag heb ik geen afsluiting, heb twee assistentiehonden, haag is zowat enige toevluchtsoord vogels na rooien van zomaar tientallen bomen voor bouw... Ik wil mijn haag niet verliezen!
dinsdag 13 november 2018 - 09:43
pplakke

Pplakke

Is die grond dan onteigend of stond de haag al op openbare grond? Hoe dan ook als je moet terugsnoeien tot waar de haag eindigt is er geen haag meer. Het enige dat je dan kan doen is een nieuwe haag planten op jouw gedeelte. Als de plaats beperkt is een stevige draad met klimop zowat het slankste dat er is en ondoorzichtig. Je kan ook de draad onbegroeid laten maar in elk geval kunnen de honden dan niet weg. Vermoed niet dat assistentie honden gaan blaffen op passanten.



dinsdag 13 november 2018 - 21:20
Patrikc

Patrikc

Welke soort haag is het, er zijn er nogal wat die sterk terugsnoeien verdragen...

Maar lees eerst dit eens, en laat het lezen aan diegenen die vinden dat je haag in de weg staat. Schadevergoeding van 32000 € voor verwijderde haag: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181113_03941227
dinsdag 13 november 2018 - 22:17
pplakke

Pplakke

Wat is dat toch met van die bedragen tegenwoordig 32000 € voor een haag. Laat hen dan nieuwe planten op hun kosten. Er staat ook in dat de er 8000 € gerechtskosten waren dan moet je al kapitaalkrachtig zijn om zo een zaak te kunnen starten.

Maar inderdaad als je dit laat lezen aan de gemeente, en je bluft dat je bereid bent een proces te starten is de kans groot dat ze het voetpad kleiner laten. Hier was een woonwijk en die mensen hadden bijna allemaal split op hun nutsstrook, de gemeente wilde voetpad leggen. Paar mensen wilden hun parkeerplaats niet kwijt gemeente legt geen voetpad, waarschijnlijk nog dolblij kost hen dan ook niets.
dinsdag 13 november 2018 - 22:48
leerling

Leerling

@Pplakke
Als je doorklikt op de link in het artikel lees je dat de haag bestond uit zo'n 350 planten die al zo'n 70 jaar oud waren en dat die haag om een of andere reden beschermd was. Deskundigen schatten dat je zo'n 30.000 EUR nodig zou hebben om een gelijkaardige haag terug te kunnen planten.

Het artikel vermeldt het niet, maar als ik van die rechter was geweest, zou ik inderdaad opleggen dat het grootste deel van dat geld moet gaan naar een andere haag.

@Chriscelis17
Jouw haag heeft ook al een respectabele leeftijd.

Hoe milieubewust zijn de lokale politieke partijen? Misschien kan je bij hen eens polsen?
Staat er in het gemeentereglement wat over beplanting t.o.v. rooilijnen? Zo ja, is je haag ouder dan dat reglement?
Waar ligt je perceelgrens? De rooilijn is niet altijd de perceelgrens. Ons perceel loopt bv. tot het midden van de straat, omdat de gemeente nooit de grond onteigend heeft.

@Tomas17
Hoe is jouw verhaal verder verlopen?
woensdag 14 november 2018 - 01:42
pplakke

Pplakke

Ik had het wel gezien maar dan nog je vind nooit een haag te koop van 70 jaar, laat staan dat je dit met succes kan verplanten. Dus zullen het altijd jonge plantjes worden en die kosten maar rond 1 €, wegen en verkeer heeft personeel genoeg dus herplanten kunnen ze zelf. Dan kost een nieuwe weliswaar jonge haag maar een 350 € aan materiaal.
http://www.vanpeltnv.com/online-bestellen/CRMONOGY1-crataegus-monogyna.html



deze link gaat over het voetpad dat uiteindelijk op vraag van bewoners niet gekomen is.
https://www.hln.be/regio/sint-katelijne-waver/kerkhoflei-wil-geen-voetpad~a977d121/
woensdag 14 november 2018 - 05:16
Patrikc

Patrikc

Je zou kunnen de theoretische oefening maken hoeveel het kost om gedurende 70 jaar een haagplantje op te kweken... Dan is 32000 € wellicht niet eens overdreven. Dat is het waardeverlies dus dat is het bedrag dat de rechter toekent. Ik heb daar geen probleem mee.

Alleen jammer dat die boete in dit geval met geld van de belastingbetaler betaald wordt (wij allen dus) en de schuldigen er misschien niks uit leren.

Ik hoop vooral dat het ChrisCelis en anderen kan helpen, of het nu over hagen of over bomen gaat...
woensdag 14 november 2018 - 07:35
WiPe

WiPe

Wanneer die haag op de rooilijn staat, is dat een gemene haag. Die is voor d ehelft van de gemeente, voor de halft van jou.
Als de gemeente die haag weg wil, moet ze je jou vergoeden voor jou aandeel in die haag. Dat is niet meer dan redelijk. Daar kunnen ze niks tegen in brengen.
Maar als je doorzet, kun je ook nog eens claimen dat je in verband met je honden extra schade lijdt. Daar kun je ze ook voor laten opdraaioen. QAls je hard genoeg doorduwt, kunnen ze waarscjhijlijk wel een oplossing bedenken waardoor je haag kan behouden blijven. Maar eis dan wel dat er daar een deskundige bij gehaald wordt om die haag te beschermen tijdens de werken, want die aannemers zien echt naar niks;
woensdag 14 november 2018 - 11:05
chriscelis17

Chriscelis17

Dank voor de vele tips en reacties. Heb gisteren mail gekregen van Schepen Openbare Werken, Haag moet gesnoeid worden omdat iedereen gelijk is voor de wet, en ongeacht deze nu kapot zal gaan of niet. De groendienst van de Gemeente heeft gezegd dat de Haag, liguster haag, dat wel overleeft. In plaats van 60cm wordt het nu 30cm. Maar dat is nog steeds de helft. De rooilijn en perceelsgrens lopen heden gelijk, ooit was dat anders. Wellicht door aanleg voetpad, ook al meer dan 40j geleden.
Draad zetten op die plaats? allemaal OK, maar ik moet alle kosten betalen, ook voor snoeien.
Volgens Veldwetboek moet de haag op 50cm staan, uitspraken rechtbanken betwisten dat wel als Haag er zo lang staat. 1,50m doorgang voetpad is verplicht. Op vele plaatsen is dit niet door hagen die door eigenaars op perceelgrens werden geplant...
De kosten van een andere afsluiting, verwijderen wortels enz, daar heb ik geen geld voor.
Ivm de hulphonden, de tuin is vrije zone en ik wil geen contact met voorbijgangers die het toch niet kunnen laten om...
Ik heb dit pand 6 jaar geleden gekocht net omdat het helemaal groen omringd was door een dikke groene haag en bomen aan de achterzijde. Bomen zijn al allemaal gerooid en een mooie stenen massa van projectondernemer neemt niet de plaats in, maar wel het zicht. Alles weg werkt makkelijker! Groen is minder belangrijk dan winst.
Ik vrees dat de gemeente die jaren de haag als mede-eigenaar heeft verwaarloosd, nu plots op haar strepen staat. Rechtsbijstand treed niet preventief op, procedure Vredegerecht daar is geen tijd voor, kortgeding geen geld, dus veel keus is er niet.
donderdag 15 november 2018 - 06:44
WiPe

WiPe

Wat het veldwetboek betreft: dat regelt de geschillen bij private eigendommen, niet die tussen openbaar terrein en privé-terrein.
Je hoeft geen advocaat in te huren, maar je kan wel een brief schrijven naar de schepen, waarin je hem uitlegt dat het veldwetboek in deze niet van kracht is, sterker nog, dat er helemaal geen reglementering ter zake is. Je kan de schepen er dan ook op wijzen dat je een redelijke termijn moet krijgen om die haag te snoeien en dat je het recht hebt om dat te doen op het tijdstip dat (voor jou) het beste geschikt is om die haag te snoeien.

Anderzijds kan liguster effectief heel wat hebben en is het dus goed te doen om die sterk te versmallen.
Wanneer geld een probleem is, dan zou ik bij de gemeente of de plaatselijke afvalintercommunale vragen wanneer ze snoeihout ophalen. Als je dat dan twee dagen op voorhand kan snoeien, wordt het snoeihout netjes door de gemeente opgehaald. Lijkt me wel zo gemakkelijk. Gewoonlijk staat er een maximum op dat je mag aanleveren, maar dat deel hoef je dus niet meer zelf af te voeren.
donderdag 15 november 2018 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon