menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Malus red sentinel

Dirkanja

Dirkanja

Geachten, Op een bosperceel dat overwoekerd was met rhododenderon zou ik graag een aantal bomen "malus red sentinel" planten. De rhododenderon is volledig verwijderd, maar ik vraag me af of de bodem niet te zuur is voor de malus red sentinel.
Zoja kan ik er dan iets aan doen of zet ik het beter uit mijn hoofd? Alvast bedankt! Mvg Dirk
zaterdag 24 februari 2018 - 11:43
Polplastron

Polplastron

Wel of niet te zuur, dat is moeilijk te zeggen. Het is niet omdat Rhododendron goed groeit op zure grond, dat de grond ook effectief zuur is. De meeste planten hebben een voorkeur, maar ook een grote tolerantie van afwijkende omstandigheden.

De enige manier om te weten te komen hoe zuur de grond is, is volgens mij, via een bodemanalyse.

Belangrijk om te weten is misschien ook de grondsoort (Ik vermoed zand?) je hebt en hoe het gesteld is met de vochtigheid van die bodem.

Groeten,
Pol
zaterdag 24 februari 2018 - 12:16
Dirkanja

Dirkanja

Het betreft een bosperceel van 3000m2 met ietwat droge plaatsen, maar ook et zeer vochtige plaatsen. De grond bestaat uit een halve meter bosgrond met daaronder een leemlaag waar zo goed als geen water door kan.
zaterdag 24 februari 2018 - 14:45
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Kans op succes hangt ook samen met concurrentie van de aanwezige bomen en de hoeveelheid licht. Niet alleen met de zuurtgraad. De meeste Malus-soorten lijken me eerder soorten van de bosrand dan soorten die het goed doen in de onderetage van een bos
zaterdag 24 februari 2018 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon