menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn verplanten

carla voet

Carla voet

hallo allemaal,

waarschijnlijk ik deze vraag al meerdere malen gesteld en ik heb het www al volop uitgezocht maar vind niet echt de juiste antwoorden op mijn vragen .
ik zou graag een japanse esdoorn verplanten dit is een vrij grote struik van ongeveer een 2 meter diameter en een 1.5 m hoog.
nu heb ik al gevonden dat het nu best een goede periode is om te verplanten maar omdat het nu nog enkele dagen gaat vriezen begin ik te twijfelen of kan dit geen kwaad?

ik lees ook na het verplanten veel water geven maar telt dit ook als je deze verplant tijdens de vorst ?

verder denk ik de bodem goed te bemesten voor ik hem in het plantgat doe misschien hier ook nog enige tips alles is welkom

groetjes carla
maandag 19 februari 2018 - 18:34
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het hangt er een beetje van af hoe lang die Japanse esdoorn al ter plaatse staat. De grootte zegt bij deze ook niet zo erg veel aangezien er dwergvormen bestaan die met die afmetingen al een paar tientallen jaren oud kunnen zijn, terwijl diezelfde afmetingen bij een grotere cultivar al snel bereikt worden.
Op zich is het nu een goed moment om te verplanten. Maar als het een oudere plant is, kun je die beter nu beginnen voorbereiden en die pas volgend jaar verplanten.
Dat beetje vorst waar we nu mee geconfronteerd worden, maakt nauwelijks iets uit. Daar moet je het niet voor laten.
Water geven bij het aanplanten moet er vooral voor zorgen dat de grond goed aansluit tussen de wortels zodat die wortels niet uitdrogen. In de zomer zul je ook moeten water geven om uitdroging te voorkomen. Maar let op met te veel water geven, daar houden ze niet van. wanneer de bodem te nat is, worden die Japanse esdoorns gevoelig voor Verticillium.
Bemesting is op zich niet nodig. Beter is om de bodem na het aanplanten af te dekken met een mulch van goed verteerde compost.
En zorg er vooral voor dat je die niet te diep plant. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.
maandag 19 februari 2018 - 21:11
carla voet

Carla voet

hallo wipe ,

bedankt voor je antwoord hier kan ik al een heel stuk verder mee enkel denk ik wel dat het een vrij oude plant is maar kan dit niet met zekerheid zeggen. mijn gevoel zegt dat deze er toch al een 15 jaar gaat staan ...
groetjes
dinsdag 20 februari 2018 - 15:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon