menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Struiken eik

Ga naar meest recente reactie

marre02

Tekst aangepast

Marre02

Beste,

Aan mijn tuin grenst er een plantenbak met struiken in (van de gemeente). Ik ben er zeker van dat het eikenstruiken zijn. De bladeren lijken op die van de zomereik.

Wanneer mag ik deze snoeien aangezien de gemeente amper onderhoud doet en ik het zowiezo niet erg vind om het te doen.

Ik hoor van sommigen in de winter. Kan je dan bijvoorbeeld vandaag snoeien als ze vanaf morgen en andere dagen vorst geven? (geven de volgende week vorst tot -3 en -4)
zaterdag 17 februari 2018 - 14:57
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Niet, je mag die niet snoeien aangezien die niet van jou maar van de gemeente zijn.
zaterdag 17 februari 2018 - 16:26
Patrikc

Patrikc

Is het geen eikenbladhortensia ?

Eiken’struiken’ in een plantenbak lijkt me nogal vreemd
zaterdag 17 februari 2018 - 17:53
marre02

Marre02

Het is geen eikenbladhortensia.

Een foto trekken heeft geen zin want het zijn nu kale takken.

Ik denk wel dat er hagen zijn van een quercus soort.

Een probleem met de gemeente komt er niet (ik ken de burgemeester goed), de wijk werd overgedragen aan de gemeente en die kennen de beplanting ook niet, de intercommunale ook al gecontacteerd maar die hebben geen zin om het op te zoeken.
zaterdag 17 februari 2018 - 18:23
Patrikc

Patrikc

Een foto trekken heeft geen zin want het zijn nu kale takken.


Toch wel.
zaterdag 17 februari 2018 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Hagen van de inlandse eik (Quercus robur) ken ik niet, tenminste niet in de gebruikelijke betekenis van het woord 'haag'.

Is het geen Acer campestre / Spaanse aak?

Als je een GOEDE foto maakt van de bladknoppen kunnen we misschien meer duidelijkheid krijgen of het hier überhaupt om een eik gaat.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 februari 2018 - 08:09
marre02

Tekst aangepast

Marre02

Zou wel eens kunnen dat Tuinprins gelijk heeft. Helaas krijg ik geen scherpere foto's van de kale takken omdat er wat wind is, maar heb wel wat gedroogd blad getrokken. Op de links vind u de foto's.

https://imgur.com/a/0hGZ6 (naar onder scrollen)

Je hebt ook Spaanse eik, dat is nog iets anders. Als jullie echt nog scherpere foto's willen probeer ik het wel. Ik hoop dat de kenners hiermee verder kunnen en mij verder snoeiadvies kunnen geven. Alvast bedankt voor de reacties.
zondag 18 februari 2018 - 12:34
jdcoster

Jdcoster

Inderdaad een haag van Acer campestre of veldesdoorn. Ik zou die nu scheren als die vrije groeiwijze u stoort.
zondag 18 februari 2018 - 15:24
marre02

Marre02

Kan het kwaad dat ze nu een week vorst geven? Mag dit ook nog begin maart?
zondag 18 februari 2018 - 17:42
Tuinprins

Tuinprins

Is inderdaad Acer campestre.

Esdoorns moet je nu niet snoeien want dan gaan ze bloeden (net als berk en walnoot). Beter wacht je tot april/mei.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 februari 2018 - 18:32
Carib

Carib

Spaanse aak is Acer campestre, dus niet Spaanse eik. Daar ligt wellicht de verwarring.
zondag 18 februari 2018 - 18:39
jdcoster

Jdcoster

Tuinprins heeft gelijk. Ik had er niet aan gedacht.
zondag 18 februari 2018 - 18:39
marre02

Marre02

Ok, dan heb ik nog wat tijd, bedankt voor de reacties.
maandag 19 februari 2018 - 06:05
pplakke

Pplakke

de plant is al gevonden zie ik .wou juist nog even posten dat ik een kort stuk eik haag heb.omdat dit blijkbaar niet bestaat vind er tenminste geen foto van op google. eigenaardig eigenlijk want is goed te snoeien en houd een groot gedeelte dor blad tot de lente.kan ook zowel tegen wat schaduw als zon .schiet ook altijd weer uit denk maar aan knot eik.vreemd dat er dan geen hagen van bestaan moet toch een reden voor zijn.

maandag 19 februari 2018 - 15:38
WiPe

WiPe

Eik is weinig bekend en weinig gebruikt als haag. Maar is in principe goed toepasbaar. Ik heb er wel al vaker gezien, maar je komt ze toch niet zo vaak tegen.
Eik is niet echt geschikt voor schaduw. Een beetje schaduw lukt nog wel, maar onder grote bomen, aar veel schaduw is, zou ik die niet aanraden.
maandag 19 februari 2018 - 21:14
pplakke

Pplakke

dan bestaat het toch als haag wel niet veel gebruikt. eigenlijk zegt dit veel over dat men steeds de zelfde haagplanten kiest.misschien ook omdat men eik niet aanbied onder de naam haagplant.eerder onder bosplant en mensen het zo niet weten dat het gaat.
dinsdag 20 februari 2018 - 05:26
WiPe

WiPe

Er zijn er nog een aantal die goed bruikbaar zijn en die niet als dusdanig gekend zijn
zomer- en wintereik, zwarte els, ruwe iep, gele kornoelje, linde (zowel zomer-, winter- als de Hollandse linde), hazelaar, lork en hulst.
Doorgaans wordt er niet verder gekeken dan beuk, haagbeuk, taxus, liguster, veldesdoorn of meidoorn. En die laatste orden dal al veel minder gebruikt dan die eerste vier. Maar zelfs dat is een grote voorruitgang in vergelijking met die saaie hagen van schijncypressen die ooit alomtegenwoordig waren.
dinsdag 20 februari 2018 - 14:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon