menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstand Pyrus Chanticleer

Ga naar meest recente reactie

Pouketie01

Pouketie01

Ik ben van plan Pyrus Chanticleer te planten tegen inzicht achteraan aan mijn tuintje omdat ze op de weide gaan bouwen.
Weet iemand de onderlinge plantafstand tussen twee bomen?
De volledige breedte is hier 5;50m
Alvast bedankt voor jullie reactie!
woensdag 7 februari 2018 - 08:32
Eljoh

Eljoh

toevallig was ik er ook naar opzoek. Ze kunnen zo,n 12 meter hoog worden en 5 meter breed. Wil je het dicht hebben tot op de grond?
woensdag 7 februari 2018 - 08:52
Pouketie01

Pouketie01

Morgen Eljo,

toevallig dat jij daar ook naar opzoek bent
Neen, onderaan is niet zo belangrijk maar ik wil echt het zicht van een huis beperken.
woensdag 7 februari 2018 - 09:08
Eljoh

Eljoh

Ja, dan past er 1 boom perfect in het midden van 5,50 meter en heeft de boom nog een beetje lucht. Voor de bijen die wakker worden, is dit een fijne boom.
woensdag 7 februari 2018 - 09:24
Pouketie01

Pouketie01

Boomkwekerij hier in de buurt gemaild en die sprak over twee à drie bomen aan te planten, als ze vijf breed worden gaan ze toch ineen groeien, is dit dan de bedoeling?
woensdag 7 februari 2018 - 11:15
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je hoeft deze peer niet als leipeer te gebruiken. Kan natuurlijk wel. Daarin zit het verschil van aanplant. Een mooie aanschaf.
woensdag 7 februari 2018 - 12:09
satomi

Satomi

Pouketie, ik zou nog even wachten met de aanplant want je weet waarschijnlijk niet hoe hoog het huis gaat worden. Misschien is het dan beter om de boom/bomen in het midden van de tuin te plaatsen of in ieder geval wat verder van de omheining weg te planten.

woensdag 7 februari 2018 - 12:24
Pouketie01

Pouketie01

Satomi, er komen 15 eengezinswoningen op het terrein van 6000 vierkante meter. Ik wil wel op tijd aanplanten, het duurt wel even vóór een boom een iets of wat deftige grootte en hoogte heeft.
Achteraan staat een tuinhuis, de bomen moeten dus achter het tuinhuis geplaatst worden, diepte achterkant tuinhuis en gracht is 2 meter.
In midden tuin is hier niet echt een optie omdat die al zo klein is en dan heb ik teveel schaduw, begrijp je?
Joukje ik wil geen leibomen want niet genoeg plaats achteraan om een ladder te plaatsen en regelmatig te snoeien.
woensdag 7 februari 2018 - 12:44
Eljoh

Eljoh

zomaar: 3 treurwilgen zouden mooi in het landschap staan, door de gracht. Deze knutselen zich in elkaar., gaan mooi de hoogte in en ondersnoei heel eenvoudig. De middelste boom meer stam en de buitenste bomen, alleen de binnenkant snoeien, zodat je 2 boogjes hebt, naar het water toe. Heb ik eens in Groningen bedacht, voor een verzorgingshuis, waar 11 bomen geplant zijn. De ouderen kunnen onder door naar het water lopen, waar nu bankjes geplaatst zijn.

Dit voorjaar kan je ook iets geks doen, zodat jij niet de bouw ziet in de zomer.
Een rij, sterke mais zaaien. Dan een rij zonnebloemen erachter, weer een rij mais, dan een rij, heel hoge zonnebloemen en tot slot weer mais. Het mais zorgt ervoor, dat de zonnebloemen mooi rechtop blijven staan.
Dit heet: Een frans muurtje ........................... mais
+++++++++++++ zonnebloemen
.............................. mais
öööööööööööööö hoge zonnebloemen
kunnen de kleine bomen, rustig ook geplaatst worden
.............................
woensdag 7 februari 2018 - 14:39
Pouketie01

Pouketie01

Hoi Eljo,

Ik vind treurwilgen heel mooi maar ze worden te breed, na een paar jaren zouden ze meters over het terrein hangen waar ze gebouwd zullen hebben en als de nieuwe buren daar niet happy mee zijn moet ik ze gaan snoeien en dat is zonde.
Ik had ook aan knotwilgen gedacht, die zie je hier heel veel staan aan weides en grachten en ze zijn schijnbaar gemakkelijk te stekken. Daar ik niet veel plaats heb tussen achterkant tuinhuis en de gracht, denk ik dat piramide zuilvormige bomen beter geschikt zijn voor deze plaats.
Ik vind het een zeer moeilijke beslissing!

Wel een grappig idee van de maïs en de zonnebloemen, zeker om te onthouden, dank je. Jij hebt ook altijd schitterende, leuke idees!
woensdag 7 februari 2018 - 18:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wat een goed idee dat franse muurtje.
woensdag 7 februari 2018 - 19:10
Eljoh

Eljoh

Dan gewoon naar jouw plan. Zal mooi staan hoor!
woensdag 7 februari 2018 - 20:56
WiPe

WiPe

Omwille van de wat pyramidale groeiwijze van de boom zou ik er eerder twee zetten. Pakweg op 2 meter van mekaar, zodat de kruinen in het midden wat in mekaar kunnen groeien. Als je maar één boom zou zetten, wat in principe volstaat op 5,5 meter, dan hou je nog altijd vrij veel inkijk.

Struiken & Bomen

woensdag 7 februari 2018 - 22:44
lilyboskat5

Lilyboskat5

Pouketie,

Let wel even op wat de gemeente toestaat, met het planten van bomen aan de erfgrens !
Bij elke gemeente is deze afstand verschillend.
Niet dat jouw boom daar mooi staat te wezen en de nieuwe achterburen bellen de rijdende rechter vanwege overlast van jouw bomen.
Zou jammer zijn als je ze dan moet laten verwijderen.

Ik hoop dat je, je goed laat inlichten.
donderdag 8 februari 2018 - 08:43
Pouketie01

Pouketie01

Gisteren ben ik eens gaan rondvragen bij mijn andere buren en die hebben die Pyrus al laten aanplanten. Ja, Lily twee meter van de scheidingslijn moeten we hier blijven en dit zal wel lukken.
WiPe, daar dacht ik ook aan van twee boompjes te planten en Eljo je eerste gedacht altijd volgen zegt m’n
Nu wachten tot het niet meer vriest en dan kan ik achteraan gaan graven.....
donderdag 8 februari 2018 - 09:21
Pouketie01

Pouketie01

Bedankt allemaal!
donderdag 8 februari 2018 - 17:10
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als je de sierpeer Pyrus calleryana Chanticleer aanplant dan kun je het beste een boom kopen die op eigen wortel staat. Veredelde / geënte exemplaren geven vaak wilde scheuten vanuit de onderstam wat ik lelijk vind staan. Deze 'opslag' zul je regelmatig moet verwijderen.

Verder nog een waarschuwing: Pyrus calleryana en cultivars hiervan zijn een van de meest invasieve bomen in de oostelijk helft van de Verenigde Staten. De meeste cultivars zetten meestal geen vruchten aan maar als er andere cultivars van deze sierpeer in de buurt staan dan kan dat wel gebeuren. Vogels eten die vruchten en poepen de zaadjes uit. Zaden ontkiemen etc. Ikzelf heb twee jaar geleden voor het eerst zaailingen gezien in een trottoir.

Een interessant verhaal over de 'rise and fall' van Pyrus calleryana in de VS vind je hier:

http://arnoldia.arboretum.harvard.edu/pdf/articles/2017-74-3-the-rise-and-fall-of-the-ornamental-callery-pear-tree.pdf

Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 februari 2018 - 21:52
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Oei, Tuinprins nu maakt je mij bang. Hoe kan ik weten of het veredelde of geënte exemplaren zijn? De kweker zal het wel niet zeggen, vrees ik.
Heeft iemand dan een andere oplossing voor achteraan te zetten?
vrijdag 9 februari 2018 - 09:38
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Alvast bedankt!
vrijdag 9 februari 2018 - 09:52
Tuinprins

Tuinprins

Bij jonge planten kun je de entplaats meestal nog wel zien. Bij oudere planten wordt dit lastig en zul je de kweker op zijn woord moeten geloven/vertrouwen. De meeste exemplaren die van Pyrus Chanticleer worden geproduceerd zijn geënt want het stekken van Pyrus calleryana is een vak op zich en bij enten heb je in de regel sneller een verkoopbare boom.

Een alternatief voor Pyrus calleryana is eventueel een Cornus kousa chinensis. Gezaaide exemplaren worden tussen 4 tot 6 meter hoog (soms wat hoger). Mooie bloei, opvallende vruchten en goede herfstkleur.


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 februari 2018 - 08:39
WiPe

WiPe

Om eerlijk te zijn duurt het erg lang voorleer Cornus kousa var chinensis 4 tot 6 meter hoog is. Om die reden is dat mijn inziens geen goed alternatief voor deze situatie.
maandag 12 februari 2018 - 09:09
Pouketie01

Pouketie01

WiPe, ik heb gisteren een tuinarchitecte laten komen en die raadde mij bomen niet aan omwille van de geringe afstand tussen tuinhuis en gracht.
Zij sprak over leibomen of coniferen. Leibomen planten zou ideaal zijn maar voor mij een te gevaarlijke job om regelmatig te snoeien boven op de ladder aan de gracht. Ik had in 1 van mijn vorige tuinen leibeuk, veel te veel job, ik weet wat het is om het mooi te onderhoudenen dat is ook de bedoeling.
Tuinprins: bedankt voor je idee, maar dan toch geen bomen denk ik
maandag 12 februari 2018 - 09:22
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Ik denk misschien toch maarThuja’s Brabant te nemen omdat ik dan snel een groene haag ga hebben ofwel Leylandii
maandag 12 februari 2018 - 11:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als,je niet durft te kiezen voor bomen, en niet kiest voor leibomen, omwille van het werk, dan begrip ik niks van je keuze voor Thouja occidentalis 'Brabant of x Cupprocyparis leylandii.
Ofwel moet je die ieder jaar in vorm scheren als een haag, of anders worden die erg groot. Ik heb hier ooit een leylandii afgedaan die een stam had van meer dan 1,60 meter omtrek en dik 25 meter hoog was.

Het is jouw tuin en je doet natuurlijk je eigen zin, maar die sierperen lijken me dat echt wel een beter idee.
maandag 12 februari 2018 - 20:35
Pouketie01

Pouketie01

WiPe, bedankt voor de informatie en de goede raad dat je mij geeft om toch maar voor de Pyrus te kiezen.
Ik ben hier op het forum om bij te leren en raad te krijgen van de mensen en daar ben ik heel blij om.
maandag 12 februari 2018 - 22:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon