menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte ligustrum

Ga naar meest recente reactie

jirko

Jirko

Ik kamp al enkele jaren met een zieke ligustrum in de tuin (zie foto's bijlage). Het begint meestal met het geel bruin worden van de bladeren waarna deze afvallen en vervolgens de hele plant sterft. Jaarlijks schuift dit ongeveer 1 a 1,5 meter op. Ik heb hiervoor al een deel van de haag volledig uitgedaan en vernieuwd, maar het blijft zich doorzetten een ook van de nieuwe planten vallen er ondertussen terug vantussen. ik heb ook fenomenal van Bayer gebruikt maar krijg dit niet onder controle.

Kan iemand me advies geven over wat ik hier kan aan doen om hier definitief vanaf te geraken want het blijft nu een beetje dweilen met de kraan open. (altijd nieuwe planten zetten terwijl er steeds blijven uitvallen).

Alvast bedankt

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2017 - 14:36
satomi

Satomi

Wat is de grondsoort in je tuin? Wat staat er aan beplanting voor, tussen en achter de haag? Hoe is de bodem...nat, droog, veel onkruid?

Wel jammer dat je meteen naar een fungicide grijpt, i.p.v eerst naar de oorzaak te zoeken/vragen.
woensdag 11 oktober 2017 - 15:03
jirko

Jirko

ik heb de fungicide enkel gebruikt op aanraden van het tuincentrum vanwaar de planten kwamen.

het rare is dat de rest van de haag heel mooi, groen en dicht staat. dus volgens mij kan het niet aan een te natte grond of andere begroeing liggen. het zijn echt plots individuele planten die ziek worden, buiten dat stuk dan dat jaarlijks lijkt op te schuiven.

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2017 - 15:18
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij verwelkingsziekte, eventueel zou het ook een of andere vorm van phytophtora kunnen zijn. Primaire verdenking ligt evenwel bij verwelkingsziekte omdat bekend is dat liguster hier gevoelig voor is.

In principe is er weinig tegen verwelkingsziekte (verticillium) te doen. Deze schimmelziekte komt via de wortels de plant binnen waarna deze de vaten in de plant verstopt. Hierdoor kan er geen watertransport na delen boven de verstopping plaatsvinden. Zit de verstopping laag in de plant dan sterft in de regel de gehele plant af.

De schimmel die verantwoordelijk is voor verwelkingsziekte kan jaren in de grond overleven. Het opnieuw planten van eenzelfde plant op een plek waar een door verwelkingsziekte aangetaste plant heeft gestaan leidt heel vaak tot herbesmetting. Dat ook andere planten in de buurt aangetast kunnen worden komt door het feit dat de verticilliumschimmel zich via water langzaam in de grond verplaatst kan worden.

Fenomenal is toch vooral een anti-schimmel middel met een preventieve werking. Aangetaste planten zijn in de regel niet te genezen. Verder vraag ik mij af in hoeverre de consumentenvariant van Fenomenal verschilt van de professionele variant. Van de professionele variant is het bekend dat deze een preventieve werking heeft bij verschillende vormen van phytophtora maar of dat ook zo is bij verwelkingsziekte zou ik niet weten.

Ik denk dat je niets anders rest dan een ander soort plant in die haag te zetten anders blijft het 'dweilen met de kraan open'.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 oktober 2017 - 08:28
jirko

Jirko

ik kreeg te horen dat het misschien honingszwam zou kunnen zijn die mijn haag aantast en dat hier weinig tegen te doen is. zou het inderdaad dat kunnen zijn?
maandag 16 oktober 2017 - 13:40
Tuinprins

Tuinprins

Honingzwam lijkt mij niet voor de hand te liggen. Zie je honingzwampaddestoelen in de buurt van de plant?

Primaire verdenking is nog steeds verwelkingsziekte gezien het ziekteverloop en vanwege het feit dat ligustrum hier gevoelig voor is.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 oktober 2017 - 07:24
Japanse tuin project

Japanse tuin project

De particulierenversie van Fenomenal is identiek aan de professionele variant. Fenomenal wordt vooral ingezet richting Phytophthora infecties, maar is daar zeker niet het sterkste middel.

Wel gaat de fosethyl-Al component (= bestanddeel van Aliette) de algehele afweerrespons van de planten wat triggeren door de aanmaak van fyto-alexine achtige verbindingen

Tuinprins haalt terecht aan dat als het een Verticilliuminfectie is, dat er vrij weinig tegen te doen is. Desgevallend kan je wel gaan werken op algemene weerbaarheid en nuttige bodemschimmels gaan introduceren die in competitie zullen gaan voor plaats en nutriënten. Het enige middel dat eventueel nog enigszins een (preventieve) werking zou kunnen hebben tegenover Verticillium is Topsin M.
dinsdag 17 oktober 2017 - 12:47
satomi

Satomi

Gelukkig mogen we dat in NL allemaal niet meer gebruiken, voor zover ik weet!!
woensdag 18 oktober 2017 - 13:55
satomi

Satomi

Behalve dan de nuttige schimmels en de algemene weerbaarheid proberen te verhogen, moest daar nog achteraan komen...
woensdag 18 oktober 2017 - 13:57
jirko

Jirko

ik zie momenteel wel degelijk veel van deze zwammen staan, vandaar dat ik dacht aan honingzwam

Struiken & Bomen

woensdag 18 oktober 2017 - 21:37
jirko

Jirko

ook tussen da haag zelf zijn deze te vinden

Struiken & Bomen

woensdag 18 oktober 2017 - 21:37
jirko

Jirko

is dit honingzwam dan of toch eerder die verwelkingsziekte?

Struiken & Bomen

woensdag 18 oktober 2017 - 21:38
Tuinprins

Tuinprins

Heb je ook een foto van de steel/stam van de paddenstoel? Er zijn een aantal paddenstoelsoorten die lijken op de honingzwam maar het niet zijn.

"De zwam heeft een bruin-honingkleurige, ingezonken hoed met een diameter van tussen de 5 en de 15 cm. Hij is overdekt met donkere schubben. De rand is in het begin ingerold, maar ontplooit zich tot een gegolfd verschijnen. De plaatjes zijn witachtig, worden later bruinachtig en vervolgens bruingevlekt. De steel heeft een vezelige structuur en is rood of roze en tussen de stam en de hoed bevindt zich een witte manchet." Bron: Wikipedia.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 19 oktober 2017 - 06:42
satomi

Satomi

Wil je dat zeker weten dan zal je een afdruk van de sporen moeten maken. Hier lees je ( in het Engels) hoe dat moet: http://www.mushroomexpert.com/spore_print.html
donderdag 19 oktober 2017 - 13:19
Pjb

Tekst aangepast

Pjb

Beste Jirko, ik heb momenteel hetzelfde fenomeen. Enkele Liguster planten sterven af, zie ook paddestoelen die op de honingzwam lijken. Hoe is het dan verlopen met je haag, onder controle gekregen? Of heb je een nieuwe soort geplant en zo ja, welke? Alvast bedankt.

Struiken & Bomen

dinsdag 3 november 2020 - 06:58
Pjb

Pjb

Foto van de haag. Ondertussen de zieke planten verwijderd.

Struiken & Bomen

dinsdag 3 november 2020 - 06:59
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt mij dat indien de zieke Ligusterplanten zijn aangetast door de echte honingzwam je dit ook duidelijk moet kunnen zien aan de planten zelf.

Een wit vlies bevindt zich tussen bast en hout. In het najaar vormen zich in groepjes bruingele, later bruine, vruchtlichamen aan de voet. In het hout bevinden zich bruine tot zwarte, op wortels lijkende, gebundelde zwamdraden (rhizomorfen). In het aangetaste hout zijn afgrendelingverschijnselen te zien.


Bron: Groenkennisnet, lemma over honingzwam / Armillaria mellea

Je vertelde eerder dat bij de aangetaste planten geen zwammen waren te zien. Was er verder aan het hout van de aangetaste Ligusters nog iets opmerkelijks te zien zoals genoemd in bovenstaande citaat?

Echte honingzwam is niet te bestrijden. Het verwijderen van de zwammen heeft weinig effect aangezien de echte honingzwam hoofdzakelijk onder de grond zit. Er bestaat bij mijn weten geen middel dat effectief werkt tegen de echte honingzwam.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 3 november 2020 - 20:55
Pjb

Tekst aangepast

Pjb

Bedankt voor het opzoekingswerk. Ik apprecieer dit ten zeerste.

Ik zie niet meteen zichtbare zwamdraden in de grond of aan de wortels.
Hout ziet er op eerste zicht ook normaal uit.
Dit weekend zal ik de diepere wortels ook uitspitten en nog eens goed bekijken. (vroeg donker 's avonds)
woensdag 4 november 2020 - 18:53
Pjb

Pjb

foto planten

Struiken & Bomen

woensdag 4 november 2020 - 18:54
Pjb

Pjb

Het zien er ook 2 soorten zwammen uit. Moeilijk voor een leek om te zien of het de echte honingzwam is.
De platte bruine groeide op de stam, de wat gelere ronde meer op de wortel.
Tot nu toe is er nog geen schade te zien bij die 2 planten waar die zwammen stonden, is wel maar een meter van de aangetaste planten.
Ik las ergens dat je met een aardbeienplantje kan zien of het de echte honingzwam is, heb er staan in de moestuin, zal eens eentje planten daar en zien of het overleeft.


Struiken & Bomen

woensdag 4 november 2020 - 19:03
Pjb

Pjb

foto zwammen

Struiken & Bomen

woensdag 4 november 2020 - 19:03
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt ook een tak van de aangetaste Liguster doorzagen (onderaan bij de kluit doorzagen, daar is de tak het dikst). Is daar een hoefijzervormige tot cirkelvormige bruine verkleuring (ring) te zien ===> 100% verwelkingsziekte / verticillium.

Sommige zwammen en paddenstoelen zijn lastig correct te determineren. Wat ik niet wist maar door dit onderwerp nu wel weet is dat Liguster tamelijk gevoelig is voor een aantasting door echte honingzwam.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 november 2020 - 07:32
Pjb

Pjb

Ik heb van de dode planten de stam zo dicht mogelijk bij de kluit doorgezaagd en niets speciaals gezien.
Ook in de aarde niets bijzonders gezien, ik heb ongeveer 2m haag verwijderd en de aarde 30cm diep weggedaan. Geen sporen van schimmels gezien.
Wel zag een 4tal meter verder nog haagplanten met zwammen aan de stam, ook op het gras stonden zwammen.
Van de planten die ik verwijderd heb zag ik dus niets aan de stam, maar toen ik de wortels weg schreepte van de stam met een mesje, zag ik bij bepaalde planten wel een witte substantie juist onder het eerste laagje...

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:03
Pjb

Pjb

zwammen

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:03
Pjb

Pjb

zwammen in het gras

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:04
Pjb

Pjb

verwijderde haag

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:05
Pjb

Pjb

witte substantie

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:06
Pjb

Pjb

witte substantie

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:06
Pjb

Pjb

Aan die planten met die witte substantie was er nog geen schade te zien.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 november 2020 - 19:11
Tuinprins

Tuinprins

Op basis van de laatste foto's lijkt mij een aantasting door de echte honingzwam het meest waarschijnlijk.

"Een wit vlies bevindt zich tussen bast en hout. In het najaar vormen zich in groepjes bruingele, later bruine, vruchtlichamen aan de voet."

Bron: Groenkennisnet, lemma over echte honingzwam.

Naar het schijnt is Liguster tamelijk gevoelig voor echte honingzwam. Als je een wat natuurlijke / landelijke tuin hebt zal dat eerder voorkomen dan bij een Ligusterhaag in een stedelijke omgeving.

Jammer want aan een aantasting door 'echte honingzwam' is niets te doen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 8 november 2020 - 08:23
Pjb

Tekst aangepast

Pjb

De schors zit onderaan helemaal vol met zo'n wit vlies. Ik zal een poging doen om de haag te herstellen, heb toch nog plantjes over elders in de tuin. Ik heb Trianum-P gekregen van een tuinder die wat overtijd is, zou een goede schimmel veroorzaken die bepaalde slechte schimmels onderdrukt. Als het niet lukt heb ik als alternatief klimop of kamperfoelie, die zouden volledig resistent zijn tegen de honingzwam las ik. Zou dit kloppen of zijn er nog andere alternatieven?
Bedankt voor de hulp.

Struiken & Bomen

zondag 8 november 2020 - 09:27
ernadewals11

Ernadewals11

Honingzwam of verticiliumschimmel? Graag het verschil en wat is eraan te doen?

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2023 - 23:04
ernadewals11

Ernadewals11

Ligustrum : Verwelken van groene blaadjes met takkensterfte als vervolg...wat en hoe behandelen : grond (bodemverbeteraar) of plant (fungicide)?...

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2023 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon