menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ceanothus concha

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

In juni dit jaar heb ik een C. concha aangekocht, nu krijgt die af en toe gele blaadjes sommige vallen af en andere worden terug donker groen. Nu vraag ik mij af wat ik verkeerd doe, te veel of te weinig water of te veel of te weinig voeding? Welke voeding is het best voor deze soort.
De plant staat in een pot in de zon

Struiken & Bomen

dinsdag 29 augustus 2017 - 15:02
c j de k

C j de k

Doe maar voorzichtig aan met voeding voor deze.
Vorig jaar een bij mijn dochter in de tuin gezet en die groeit als een gek.
Deze zomer na de bloei al flink moeten snoeien en die staat ook in de zon wat overigens prima is voor een Ceanothus .
Veel water heeft deze niet nodig al zal het in een pot waarschijnlijk anders zijn.
En de pot zal een flinke afmeting moeten hebben .
Wanneer deze te klein is kan dat al een reden zijn voor bladval .
Wat is trouwens de reden dat hij in een pot staat .
Concha is een van de meest winterharde dus die kan gerust in de tuin .
Groetjes
woensdag 30 augustus 2017 - 19:32
Dany

Dany

Ik had dezelfde vraag ook gesteld aan de boomkwekerij waar ik de plant heb gekocht en dit is hun antwoord
Ceanothus staat het best in volle zon in een zandige, luchtige goed waterdoorlatende bodem in de volle grond. In een pot is het altijd moeilijker om de juiste hoeveelheid water en mest te geven. De pot op de foto is te klein, droogt te rap uit, dus moet je dagelijks water geven, maar dan spoelen de meststoffen uit... Als de bladeren geel worden is dat meestal van te veel water. Te veel meststoffen daarentegen is niet bevorderlijk voor de bloei.
Ligt een beetje in de lijn van jouw antwoord.
De reden dat hij in een pot staat is omdat ik schrik heb dat hij de winter niet zal overleven in volle grond omdat ze niet overdreven winterhard zijn maar blijkbaar heb ik het mis. Ik zal hem nu proberen te overwinteren in zijn pot in mijn verwarmde cactusserre en hem dan volgend jaar in de tuin zetten, ik denk dat het beter is om hem in het voorjaar in volle grond te zetten dan het najaar omdat hij dan beter kan wortelen tegen de winter.

woensdag 30 augustus 2017 - 20:42
c j de k

C j de k

Probeer dan om hem toch nog in een grotere pot te zetten Dany .
Op een verwarmde plaats overwinteren is niet zo'n goed plan , zet hem dan indien mogelijk op een lichte koele plek .
En als je hem in het voorjaar in de tuin gaat zetten hou er dan rekening mee dat het een redelijke klimmer is .
Dus een plekje in de zon en tegen een muur of schutting.
Succes.
woensdag 30 augustus 2017 - 21:15
Dany

Dany

In een grotere pot kan ik hem nog zetten, hij staat nu in een 10L, ik heb hier nog 18L, 23L en 30L staan. Mijn cactus serre wordt maar verwarmd tot 6 à 7°C dus heel warm zal hij wel niet staan.
Tot hoeveel graden onder nul zou hij kunnen verdragen in de volle grond?
woensdag 30 augustus 2017 - 21:22
c j de k

C j de k

Daar zijn de meningen over verdeeld , de een geeft min tien aan terwijl een andere al bij min 5 over winterbescherming schrijft .
Mijn idee is dat Concha een van de meest winterharde is.
Mocht het zo zijn dat er toch wat takken bevriezen kun je deze het beste zo vroeg mogelijk afknippen . Ceanothus bloeit het beste en met grotere bloemen op eenjarig hout dus snoeien is altijd beter.
woensdag 30 augustus 2017 - 21:34
Dany

Dany

Ok, bedankt voor de info ik zet hem volgend voorjaar in de tuin en we zien wel.
woensdag 30 augustus 2017 - 21:53
WiPe

WiPe

Op een nattere standplaats is die veel meer vorstgevoelig dan op een drogere plek.
donderdag 31 augustus 2017 - 07:51
Dany

Dany

Op een nattere standplaats is die veel meer vorstgevoelig dan op een drogere plek.

Bedankt voor de tip.

Weten jullie ook wat de beste en eenvoudigste manier is om hem te vermeerderen?
donderdag 31 augustus 2017 - 11:22
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat je die gewoon kan afleggen.
donderdag 31 augustus 2017 - 21:30
Dany

Dany

Afleggen (onder witte steen in pot), daar ben ik mee bezig sedert aankoop in juni maar tot nu toe zonder succes

vrijdag 1 september 2017 - 10:39
Dany

Dany

Was foto vergeten

vrijdag 1 september 2017 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon