menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat gebeurt er met mijn vlinderstruik?

Ga naar meest recente reactie

Linda83

Linda83

Mijn mooie vlinderstruik is bruin????
In begin van de zomer bleek de vlinderstruik luis te hebben en heb ik deze behandelt.
En nu zag ik dat mijn vlinderstruik bruine vlekken heeft. Heel veel!
Is deze ziek of heeft het een schimmel? Kan niks vinden...
Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt voor het lezen en eventueel het beantwoorden van mijn vraag.

Struiken & Bomen

zaterdag 26 augustus 2017 - 19:38
c j de k

C j de k

Waarmee heb je die behandelt Linda .
Niet dat er nu iets helemaal mis is hoor , veel vlinderstruiken zien er nu niet zo geweldig meer uit .
Zeker aan de onderkant , misschien ook een beetje droog gestaan .
Komend voorjaar op een halve meter snoeien en dan komt hij wel weer mooi terug .
Succes.
zaterdag 26 augustus 2017 - 21:42
Linda83

Linda83

Bedankt voor je reactie! Ik heb het behandeld met spul van bayer garden tegen hardnekkige luizen.
Vorig jaar zag deze er nog mooi uit. Ook in de winter. In ieder geval het blad.
Ik hoop dat het inderdaad volgend jaar weer mooi is????
zaterdag 26 augustus 2017 - 22:14
WiPe

WiPe

Dit ijkt me een schimmelaantasting op het blad. We hebben een vrij natte zomer en daar kan een vlinderstruik slecht tegen. Dan krijg je gemakkelijk schimmels op het blad. Kwaad kan het niet, maar het ziet er niet uit.
zaterdag 26 augustus 2017 - 22:18
zuurtje

Zuurtje

Linda, laat in het voorjaar van 2018 de luizen maar zitten, de vogels voeden hun jongen ermee
Ineke
zaterdag 26 augustus 2017 - 23:08
Linda83

Linda83

Het ziet er inderdaad niet uit! Komt die schimmel weer terug? Of moet ik het behandelen om het te voorkomen.
De bladeren trokken krom dus wilde wel van de luizen af????
zaterdag 26 augustus 2017 - 23:17
Tuinprins

Tuinprins

Dit ziet er voor mij uit als een flinke spint aantasting. Spint is een zeer klein insect (mijt) dat aan de onderkant van het blad zit. Met het blote oog zijn ze niet goed te zijn, je hebt hiervoor eigenlijk een vergrootglas nodig. Ze zuigen aan het blad waardoor het geel wordt. Bij een flinke aantasting krijgt het blad ook bruine vlekken en krult het wat op. Bij een zeer ernstige aantasting valt het blad er uiteindelijk ook af. Spint krijg je vooral onder warme en droge omstandigheden. Het is een veel voorkomend probleem bij de teelt van sommige planten in kassen en folietunnels en ook komt het regelmatig voor bij kamerplanten.

Nu bestrijden heeft m.i. niet meer zo heel veel zin omdat we richting de herfst gaan en spint dan op zijn retour is (dalende temperatuur). Zorg dat je alle blaadjes van de vlinderstruik goed opruimt (bladeren die aan de struik blijven zitten er ook vanaf halen) want daarop overwinteren de vrouwtjes. Als het volgend jaar warm en droog is, is het raadzaam om de bladeren (vooral de onderkant) eens goed nat te maken. Spint houdt namelijk niet van vocht.


Gegroet, de tuinprins
zondag 27 augustus 2017 - 07:25
Linda83

Linda83

Bedankt tuinprins voor je uitleg!
Alle bladeren eraf wil ik wel proberen maar dacht dat ik mogelijk een gedeelte kan snoeien en dan in de winter de plant kan inpakken? Of overleefd mijn vlinderstruik dat niet?
zondag 27 augustus 2017 - 08:32
Roeli

Roeli

Waarom inpakken.
Een vlinderstruik is , volgens mij, winterhard.
zondag 27 augustus 2017 - 13:07
Tuinprins

Tuinprins

In een Elfstedenwinter kan een vlinderstruik soms doodvriezen maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de standplaats en waar je woont (aan de westkust vriest het zelden zeer streng). Meestal zijn het dan jonge vlinderstruiken die doodvriezen.

Je zou inderdaad een aantal takken nu al kunnen terugsnoeien en dan de rest in het voorjaar (indien nodig of gewenst). In een winter met weinig tot geen vorst zie je vaak dat er redelijk wat blad aan de vlinderstruik blijft hangen. Daarom kun je bij een spintaantasting beter in de late herfst al het blad van de struik halen om de kans op spint volgend jaar te verkleinen.


Gegroet, de tuinprins

zondag 27 augustus 2017 - 18:52
Linda83

Linda83

Mijn vlinderstruik bleek inderdaad spint te bevatten. Maar ook "gewone" bladluis. Een hele erge plaag! Mijn hortensia heb ook wat bladluis. Hopelijk is het volgend jaar verdwenen. Heeft iemand nog tips om te voorkomen dat het terug komt?
zondag 27 augustus 2017 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon