menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

timbur

Timbur

Hallo,

Ik wil graag mijn notenboom flink bij laten snoeien ( zie foto )
Wat is daar de beste periode voor?

En is er hier iemand toevallig die dat kan/wil doen en aan welke kosten moet ik denken?

Struiken & Bomen

vrijdag 18 augustus 2017 - 14:57
Maximev

Maximev

Ik dacht september.
Je kan altijd eens een tuinman laten komen
vrijdag 18 augustus 2017 - 17:17
sugar

Sugar

flink bij laten snoeien, dat klinkt niet goed.
vrijdag 18 augustus 2017 - 17:52
Carib

Carib

Weer gevalletje prachtige boom op kennelijk verkeerde plaats. Ik zou het zelf zonde vinden om zo'n prachtig groot exemplaar te snoeien en notenbomen verdragen ook geen zware snoei. Hij zal er in ieder geval niet mooier van worden.
vrijdag 18 augustus 2017 - 19:29
WiPe

WiPe

Flink bij laten snoeien zoals in de kruin uitlichten en eventueel een paar takken beperkt inkorten dat kan wel. Maar als je bedoelt dat alle takken sterk moeten ingekort worden tot op zware stompen, dan moet je er rekening mee houden dat noten dat heel slecht verdragen. Vaak lopen ze dan nog wel uit, maar gaan ze na een paar jar toch nog dood.
vrijdag 18 augustus 2017 - 19:39
timbur

Timbur

Nee wil zeker niet alle takken weghalen, het gaat me vooral om de hoogte. ( zie foto )
Begrijp wel dat hij inderdaad niet zo mooi word, maar zou dat naar verloop van tijd weer mooi groeien?
zaterdag 19 augustus 2017 - 09:18
timbur

Timbur

foto

Struiken & Bomen

zaterdag 19 augustus 2017 - 09:19
Patrikc

Patrikc

Neen, dat komt nooit goed, dan kan je hem even goed direct vellen.

Moest het in mijn tuin zijn: ik zou eens bekijken met de plaatselijke grondwerker om te proberen met een zware graafmachine de boom naar achter in de tuin te verplaatsen.
zaterdag 19 augustus 2017 - 10:36
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n grote notenboom is niet meer te verplanten. De kans van slagen is minder dan 0,1%.

Zoals WiPe al schreef is het sterk inkorten van een notenboom geen goed idee. Grote snoeiwonden overgroeien slecht en gaan gemakkelijk inrotten. Ik zou deze boom koesteren en blij zijn dat als het 30 graden is hij voor schaduw en verkoeling zorgt. Ik zou alleen de takken die het dichtst bij het dak zitten lichtjes terugsnoeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 augustus 2017 - 08:11
WiPe

WiPe

Dit is het gevolg van te zwae snoei bij okkernoot. de boom is na het snoeien nog goed uitgeschoten. Hij heeft zelfs nog een jaar of drie, vier geleefd, voor hij uiteindlelijk is dood gegaan.

Struiken & Bomen

zondag 20 augustus 2017 - 23:35
Carib

Carib

Ik ken ook gevallen van zware snoei waarbij de boom helemaal niet meer uit is gelopen. Ik snap eigenlijk ook niet waarom de boom lager zou moeten worden. In de hoogte is toch plaats genoeg. Hij hangt hooguit wat breed over het huis, maar kennelijk hoeft hij niet smaller te worden, alleen lager.
maandag 21 augustus 2017 - 21:20
Wannus

Wannus

Ik heb altijd gehoord dat een notelaar niet mag gesnoeid worden ; maar de tijden veranderen , misschien kan ik niet meer mee !!
maandag 21 augustus 2017 - 22:48
WiPe

WiPe

Noten kunnen wel gesnoeid worden, maar er zijn een aantal zaken waar je echt wel moet op letten, omdat ze het slecht verdragen.
dinsdag 22 augustus 2017 - 09:41
Wannus

Wannus

Deze voormiddag nog bij een boomsnoeier geweest . Indien een oud exemplaar die al in jaren niet meer gesnoeid is geweest , blijf je er beter af.
dinsdag 22 augustus 2017 - 17:20
WiPe

WiPe

Dat is wel erg kort door de bocht. Ook een oud exemplaar kan gesnoeid worden, maar dat is nog minder evident dan een jonge boom snoeien. Maar as je met snoeien bedoelt dat de boom in zijn geheel ingekort wordt, dan kun je er beter afblijven.
woensdag 23 augustus 2017 - 16:05
Plantadvies

Plantadvies

Bomen dienen een boom te blijven. Zo rigoureus terug snoeien is echter niet mooi.
woensdag 23 augustus 2017 - 18:29
timbur

Timbur

Bedankt voor de reacties. Heb nu met de tuinman besproken en die kan hem wel wat uitdunnen inderdaad, maar zo rigoureus gaan we hem toch niet snoeien.
Nu zit ik met nog een vraagje;

Het recent ingezaaide gras onder de boom word bruin, terwijl de rest wel gewoon groen is.
Komt dit door het licht, of door vocht wat uit de boom komt?
En wat kan ik hier aan doen?

Struiken & Bomen

zaterdag 26 augustus 2017 - 10:50
Roeli

Roeli

Door vocht...uit...de boom ?
Ik denk door vocht ...in... de boom.
zaterdag 26 augustus 2017 - 15:49
WiPe

WiPe

Okkernoten scheiden juglandine af, waardoor veel planten afsterven. Maar gazon onder bomen is nooit ideaal. Gazon aanleggen impliceert dat de bodem gefreesd wordt, waardoor de wortels vermalen worden. en dat is helemaal niet goed.
Ik zal mijn cursus nog eens boven halen en eens nakijken wat daarin staat over gras en bomen.
zaterdag 26 augustus 2017 - 19:15
WiPe

WiPe

Bomen en gras zijn geen goede combinatie. Onder bomen kun je geen gezonde, goed gesloten grasmat aanleggen, bomen in een gazon zijn ook geen goed idee. Daar zijn verschillende redenen voor.
In de eerste plaats is er de wortelconcurrentie. Zoals we in het vorige hoofdstuk hebben gezien, kan een heel belangrijk aantal van de wortels die instaan voor de opname van mineralen, in de bovenste bodemlaag gevonden worden. Een goed gesloten grasmat vormt een dicht pakket aan wortels in diezelfde toplaag. De concurrentie is dus groot. En die concurrentie speelt doorgaans in het voordeel van het gras. Gazon vormt immers niet alleen een goed gesloten tapijt van ondergrondse wortels, die wortels hebben een rechtstreekse verbinding met de dicht gesloten, bovengrondse, grasmat. Die combinatie van bovengrondse en ondergrondse mat zorgt voor een polepositie voor alles wat van bovenaf de bodem moet binnen dringen: lucht en water. De minder dicht gesloten mat van bloemenweiden, bollengraslanden en hooilandjes, laat meer ondergrondse groeiruimte toe voor boomwortels.
Maar ook de mycorrhizavormende schimmels, die met de boom samenleven, ondervinden van de gesloten grasmat van een gazon hinder. We moeten hierin ook weer een onderscheid maken tussen de ecto- en endomycorrhiza. In een schraal grasland waar het gras afgevoerd wordt, zullen de ectomycorrhizavormende symbionten vrij goed kunnen overleven. Het probleem ontstaat wanneer een gazon bemest wordt, dan laten die symbionten het snel afweten. Zowel de soortspecifieke ectomycorrhizasymbionten als de generalisten die met meerdere boomsoorten een symbiose kunnen aangaan, gaan in dergelijke omstandigheden al snel verdwijnen. Voor boomsoorten, die een associatie met endomycorrhizasymbionten aangaan, geldt daarentegen wel, dat ze last kunnen ondervinden van de concurrentie om (gedeeltelijk) dezelfde soorten endomycorrhiza of VA mycorrhiza, die zich (tevens) aan grassen, kruidachtige planten en heesters binden. Daarom is het aan te bevelen om bij met VA mycorrhiza geassocieerde boomsoorten de boomspiegel vrij van grassen en andere planten te houden.
Om een goed gesloten grasmat te vormen, moet het gazon bemest worden. Maar bomen en bemesting gaan moeilijk samen. Zoals eerder al gezegd gaan bomen door bemesting harder groeien, ze worden ook gevoeliger voor aantastingen. Die bemesting zal de boom weg houden van investeringen in de weerstand tegen aantastingen. Zeker wanneer een boom omwille van de groeiomstandigheden in het gazon verzwakt is, kan dat voor erg veel bijkomende problemen zorgen. En zoals gezegd zullen ook de ectomycorrhizasymbionten door de bemesting gaan afsterven.
Maar ook onkruidbestrijding in een gazon is een probleem. Een perfect onderhouden gazon, waarin dicotylen bestreden worden, kan er op het eerste zicht wel goed uitzien, voor een boom is dat geen goed milieu. Bestrijdingsmiddelen kunnen via de wortels opgenomen worden. De mycorrhizasymbionten (zowel ecto- als endo-) kunnen een beperkte hoeveelheid fungiciden, herbiciden, insecticiden, zout en zware metalen opnemen en inde bodem bufferen zonder dat ze aan de boom worden doorgegeven. Bij hogere concentraties lukt dat echter niet meer en neemt de boom die stoffen wel op, met alle gevolgen van dien. Van de meeste herbiciden en insecticiden is onvoldoende bekend of ze niet alleen de onkruiden en insecten, maar ook de in het bodemvoedselweb en rond en/of in de wortels van de planten en bomen aanwezige mycelium en mycorrhiza doden. Van glyfosaat is bijvoorbeeld vastgesteld, dat het niet alleen de wortels en de plant, maar primair mycelium en mycorrhiza aantast, waardoor/waarna de wortels van de plant afsterven. Van fungiciden kunnen we logischerwijze aannemen dat die zeer schadelijk zijn voor de mycorrhiza die met bomen geassocieerd zijn, en als gevolg daarvan zeer nadelig zijn voor bomen. Het bestrijden van houtafbrekende schimmels door het gebruik van fungiciden is als gevolg daarvan hoe dan ook contraproductief en dus ten zeerste af te raden.

Bomen in gras kunnen ook beschadigd worden bij het maaien. Dat kan dan gaan over oppervlakkige wortels die geraakt worden door het maaimes als de stam die beschadigd wordt wanneer met de bosmaaier tot tegen de stam gemaaid wordt. Dat probleem stelt zich zowel bij bomen in een gazon als bomen in hoog gras, bv in bloemenweides of bollengraslanden.
Het laatste element in de relatie tussen gazons en bomen is de aanleg van het gazon zelf. Die aanleg van het gazon legt de basis voor het goed samengaan van bomen en gazon, vaker zorgt die aanleg er net voor dat bomen en gazon niet goed samengaan. Voor bomen is het erg belangrijk dat bij de bewerking van de bodem en het zaaiklaar maken van het terrein, de wortels zo weinig mogelijk verstoord worden. Voor het gazon moet de bodem goed nivelleerbaar zijn. Dat impliceert doorgaans dat de bodem bewerkt wordt om die kruimelig te maken. Gewoonlijk gebeurt dat door frezen. Vaak wordt de bodem ook nog eens opgehoogd of afgegraven om die zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de nieuwe situatie. Voor bomen is dat echter het begin van het einde en wordt een langzaam, maar zeker, aftakelingsproces in gang gezet.
zaterdag 26 augustus 2017 - 19:18
Patrikc

Patrikc

Uit welke cursus komt al die interessant informatie, WiPe ?
zaterdag 26 augustus 2017 - 22:38
WiPe

WiPe

Cursus boomverzorging voor bachelor groenmanagement bij Vives hogeschool.
zondag 27 augustus 2017 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon