menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Sering lijkt af te sterven

Ga naar meest recente reactie

pgoovaerts

Pgoovaerts

Beste,

Ik heb een probleem met 2 van mijn 5 Seringen. Na het afsterven van kleine takken zijn er nu ook hoofdtakken die afsterven. De takken stonden klaar om te bloeien, sommige zijtakken hebben gebloeid, andere zijn gewoon in de knop blijven staan. Maar de takken die bloeiden en bladeren hadden zijn nu blijkbaar ook afgestorven.

Naast de sering stond een grote brem en ik dacht dat deze misschien teveel water wegtrok, ik heb deze nu heel kort gesnoeid. Maar een 2e sering staat aan de andere kant van de tuin en vertoont hetzelfde probleem.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Struiken & Bomen

maandag 24 juli 2017 - 09:32
WiPe

WiPe

Hoe zit het met de standplaats? waar staat die sering ergens? Is er rond die zering iets veranderd de laatste paar jaar?
maandag 24 juli 2017 - 09:51
pgoovaerts

Pgoovaerts

Ik heb links in mijn tuin 3 seringen op een rij tegen de hofmuur staan. (Betonnen afsluiting).
De Seringen staan zo'n 2,5 meter uit elkaar.

Eigenlijk is er de laatste 5 jaar niets veranderd. Enkel de bremstruik die naast een Sering staat (-1m) was wel heel groot geworden. Ik heb deze nu tot op een halve meter gesnoeid.

Voor de rest nog een scheut die zo'n 15 cm boven de wortel vrije baan heeft gekregen (nu zo'n 5cm dik). Ik deed deze vroeger altijd weg maar vanwege tijdelijk elders wonen is deze blijven staan. Deze scheut vertoond hetzelfde probleem. Deze heeft een zijtak gekregen op en meter hoogte. Hoofd en bijtak zijn in het blad gekomen en hebben bloemen gekregen maar nu is de scheut ook afgestorven. (bladeren dor en zowat allemaal afgevallen.

De Sering links en rechts van het 'probleemgeval' lijken me volledig oke.
dinsdag 25 juli 2017 - 09:15
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb je ooit na de de bloei die seringen wel eens gensoeid. En ze staan naast de schutting. Hebben de buren misschien hun pad ijverig schoongemaakt met "spul" anders zou ik het op dit moment niet weten.
dinsdag 25 juli 2017 - 13:47
Tuinprins

Tuinprins

Afgaande op de foto denk ik dat er 2 oorzaken kunnen zijn.

1. Een of andere vorm van phytophtora. Dit is een schimmelziekte die in de grond zit en vooral planten treft die om wat voor reden dan ook verzwakt zijn. Het blad krijgt bruine vlekken en bij een ernstige aantasting valt het af. Later sterven ook de takken af. Tegen phytophtora is meestal weinig te doen.

2. Lilac Bacterial Blight. Ook dit is een schimmelziekte (op microscopisch niveau, je ziet geen schimmelpluis o.i.d.). Lilac Bacterial Blight (LBB) treedt vooral op in een nat en koud voorjaar. Dat hoeft niet recent te zijn geweest kan ook al enkele jaren terug zijn geweest (vorig jaar waren er diverse meldingen van LBB). Kenmerkend symptoom is aanvankelijk dat het blad er gebobbeld of chlorotisch uitziet. Soms krijgt het blad bruine vlekken of krult het raar op. Later sterven er takken af. LBB kan gepaard gaan met scheuren in de schors of vergroeiingen op stam of takken. Zit de ziekte eenmaal in de plant dan komt die ieder jaar weer terug want de schimmel overwintert op de plant of op afgevallen blad. Chemische middelen ter bestrijding van LBB zijn volgens mij alleen voor de professionals beschikbaar.
Sommige cultivars van Syringa vulgaris zijn meer gevoelig voor LBB dan andere. In de VS en Canada is LBB al jaren een probleem bij seringen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 juli 2017 - 06:35
pgoovaerts

Pgoovaerts

@joke,

De Seringen werden een 7-tal jaar geleden gesnoeid door een tuinier. Bij de buren werd niets speciaals gedaan.

Een oude, voorheen afgestorven tak, vertoont nu een grote witte schimmelvlek.
De dikke afgestorven tak vertoont

Struiken & Bomen

woensdag 26 juli 2017 - 10:13
pgoovaerts

Pgoovaerts

De jonge scheut welke nu ook 1 afgestorven tak heeft vertoont geen abnormaliteiten.

De laatst afgestorven tak van de hoofdstam vertoont groene 'bloemetjes', geen idee wat dit kan zijn.

Struiken & Bomen

woensdag 26 juli 2017 - 10:15
Patrikc

Patrikc

Dat is korstmos, totaal onschuldig en heeft niets met de andere problemen te maken
woensdag 26 juli 2017 - 10:52
Japanse tuin project

Japanse tuin project

LBB is een bacterïele ziekte veroorzaakt door een Pseudomonas bacterie
woensdag 26 juli 2017 - 11:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Weer wat geleerd.
woensdag 26 juli 2017 - 11:41
satomi

Satomi

Die witte schimmelplek op de oude, afgestorven stam ziet er niet bepaald geruststellend uit.
woensdag 26 juli 2017 - 14:12
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Is een prachtig korstmos Satomi. En zeggen dat er middelen verkocht worden om dit te verwijderen. Bij mij zitten ze al jaren op een sering!

Struiken & Bomen

woensdag 26 juli 2017 - 17:43
WiPe

WiPe

Die schimmelplek op die afgestorven tak ruimt het dode hout op. Dat kan echt geen kwaad. Dat lijkt me boomgaardvuurzwam, of een andere Inonotus soort. Niks om je zorgen over te maken.

Ik heb ook al eerder een sering gehad die zonder duidelijke reden grotendeels afgestorven is. Ik vermoed dus dat TP het bij het rechte eind heeft en dat het om een van die twee infecties gaat.
donderdag 27 juli 2017 - 09:30
satomi

Satomi

@Wipe, oké. Dank je voor het antwoord.

@Japanse tuin project, alleen bedoelde ik de korstmossen niet, maar de plek op de foto erboven
donderdag 27 juli 2017 - 10:02
pgoovaerts

Pgoovaerts

Bedankt aan iedereen voor de reacties.

Is er een manier om met zekerheid te zeggen of de Sering last heeft van een van de 2 ziektes waarvan sprake door TP? Ik kan de bladeren in de top niet goed zien, ze vertonen wel tekenen van 'afknabbelen', ik zie wel nergens rupsen of andere beestjes.

Ik kan wel een foto tonen van een jonge scheut waarvan de 'top' er ook niet echt oke uitziet. Alle andere bladeren daaronder lijken me wel gezond.



Struiken & Bomen

donderdag 27 juli 2017 - 10:47
pgoovaerts

Pgoovaerts

Hierbij nog een foto van de scheut waarvan er na de splitsing (3) een zijtak verdort (2) en de hoofdtak (1) gezond lijkt te blijven.

Struiken & Bomen

donderdag 27 juli 2017 - 11:09
pgoovaerts

Pgoovaerts

En nog een laatste close up foto waarop je kan zien hoe sommige bladeren 'afgeknabbeld' zijn op het overblijvende 'gezonde' gedeelte van de Sering.

Struiken & Bomen

donderdag 27 juli 2017 - 11:10
WiPe

WiPe

Een schimmelinfectie sluit niet uit dat het gezonde blad kan aangevreten worden.
vrijdag 28 juli 2017 - 09:27
pgoovaerts

Pgoovaerts

oke, maar hoe moet het nu verder?

Wachten tot het najaar om alle dode takken weg te halen of kort snoeien? Met een of ander product behandelen tegen schimmels?

of er een tuinier bijhalen?



zaterdag 29 juli 2017 - 09:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon