menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwammen op boom

Ga naar meest recente reactie

Sabire

Sabire

Hallo,

Op onze boom zijn op korte tijd 2 zwammen gegroeid. Ze hebben vreemde kenmerken, zoals rood vocht dat er uit komt (wrs door pikken van de vogels) en wit spinsel aan de onderkant waaronder vreemde langwerpige witte dingen zitten. Lijkt op larven...
Brrrr... Er kruipen onderaan ook veel kleine zwarte beestjes.

Weet iemand welke zwammen dit zijn? En wat doen we best?

Grtjs

Struiken & Bomen

donderdag 22 juni 2017 - 21:25
Sabire

Sabire

Foto van de onderkant

Struiken & Bomen

donderdag 22 juni 2017 - 21:27
Sabire

Sabire

Foto van de 2 zwammen. Drukt blijkbaar de schors opzij... kan dit?

Struiken & Bomen

donderdag 22 juni 2017 - 21:28
Sabire

Sabire

Zijaanzicht

Struiken & Bomen

donderdag 22 juni 2017 - 21:29
WiPe

WiPe

Wat is dit voor een boom?
donderdag 22 juni 2017 - 21:54
Sabire

Sabire

Dit is of was althans een haagbeuk boom. Hij was vertakt in een stuk of 8 stammen die elk de omtrek van een boom op zich hadden. Hij stond in de tuin op ongeveer 15 meter van het huis dat we toen gekocht hadden en kregen toelating om hem weg te doen omdat er geen straaltje zonlicht meer aan de woning kon en er gaten in de stam zaten. Was een prachtige boom, maar dan eerder voor in een park. De vertakkingen zijn eraf, maar de stam op zich staat er nog. Ik wil hem laten staan omdat het wel mooi is eigenlijk, maar misschien zal dat niet lukken als hij allerlei kwalen krijgt?
donderdag 22 juni 2017 - 22:33
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat dit zadelzwam is. Dat krijg je wanneer je van een oude boom de takken afzaagt.
donderdag 22 juni 2017 - 22:42
leerling

Leerling

Je schrijft dat de vertakkingen eraf zijn. Is me niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Is er alleen nog een stronk?
vrijdag 23 juni 2017 - 01:10
Sabire

Tekst aangepast

Sabire

Ja inderdaad. Spijtig genoeg, maar kon niet anders.

Enne... even ter info, de tuin is nog niet aangelegd (ziet er dus nog niet zo mooi uit ) zijn nog volop met het huis bezig.

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juni 2017 - 07:04
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dit kon echt wel anders. Een beetje bekwaam boomverzorger is best in staat om die kruin uit te lichten zodat er meer licht door de kruin valt en de kans op takbreuk aanzienlijk vermindert. Dat soort snoei is een abberatie van wat snoei zou moeten zijn en is, zeker bij een beuk, de facto identiek aan een velling.
vrijdag 23 juni 2017 - 11:00
leerling

Leerling

Ik vermoed dat het om jonge exemplaren van de Fomitopsis pinicola (roodgerande houtzwam) gaat en dat de rode druppels guttatiedruppels zijn.

Foto's van jonge Fomitopsis pinicola) vind je o.a. hier: http://www.mycologen.nl/PadvdMnd/pvdm_n_jan11.htm

Foto's van gelijkaardige gluttatie en een woordje uitleg over het fenomeen vind je o.a. hier https://www.allesoverpaddenstoelen.nl/index.html

Maar ik ben geen mycoloog. Als je meer zekerheid wil kan je mycologen bereiken vie [email protected] of op een van de contactadressen op http://kvmv.be/index.php/contact/

Ik begrijp je vraag wat je best doet niet.
Je hebt de boom drastig teruggesnoeid/laten terugsnoeien. Wat hoopte je dat er daarna mee zou gebeuren?
zaterdag 24 juni 2017 - 02:36
WiPe

WiPe

Je hebt gelijk, roodgerande houtzwam is meer waarschijnlijk dan zadelzwam. Ik vraag me eerder af welke zelfverklaarde vakman een boom zo durft snoeien.
zaterdag 24 juni 2017 - 06:50
Sabire

Sabire

Dank jullie wel voor de reacties!

Zadelzwam had ik al even nagekeken, maar lijkt toch een heel andere soort te zijn.
Roodgerande houtzwam... hmmmm... is toch ook helemaal anders, maar het kan...

Wel even toelichten dat het dus wel de bedoeling was om de boom te vellen! Dus er heeft hier geen knoeier van een vakman aan het werk geweest Als dit snoeiwerk zou moeten zijn, dan had ik die vakman persoonlijk ook eens wat bij gesnoeid denk ik!

Gezien de tuin nog volledig onder handen genomen moet worden en dus ook het gazon zouden we op dat moment de stam met wortels laten verwijderen. Omtrek stam > 4,5m.
Maar omdat ik hem nu wel heel decoratief vind staan in de tuin, wilde ik hem houden maar ben nu wel wat bang met die zwammen of dat wel gaat lukken. Zijn deze giftig? Zoontje van 3 loopt rond in de tuin en wat doet het met de stam? En wat zijn die witte dingen onder dat spinsel, eitjes van beesten of is dit van de zwam?

Vandaar mijn vraag, maar is blijkbaar wel geen overduidelijk herkenbare zwam!
zaterdag 24 juni 2017 - 11:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Jonge houtzwammen lijken sterk op elkaar. 't Is pas als ze wat ouder worden dat het gemakkelijker wordt om ze uit elkaar te houden.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_tonderzwam vond ik ook nog dit:
De paddenstoelen van de echte tonderzwam kunnen worden verward met paddenstoelen van het geslacht Ganoderma, Fomes of andere zwammen. Vooral jonge vruchtlichamen van de echte tonderzwam kunnen makkelijk verward worden met de roodgerande houtzwam (Fomitopsis pinicola). Deze verwante zwam heeft echter een dunnere buisjeslaag van een à twee millimeter dik en het vlees geurt zurig. Ook de echte vuurzwam (Phellinus igniarius) lijkt sterk op de echte tonderzwam. De poriën zijn echter kleiner en hebben een dichtheid van vijf à zes per vierkante millimeter


't Zou dus ook om een jonge echte tonderzwam Fomes fomentarius (echte tonderzwam) kunnen gaan. Misschien kan je de verschillen die daar opgenoemd worden proberen na te gaan?

Maar zoals ik al zei: als je zeker wil zijn en hier geen mycoloog opduikt, neem je best zelf contact op met een mycologische vereniging.

Houtzwammen gaan die boom uiteindelijk wel verteren, maar dat is een heel langzaam proces van decennia. Ze tastten geen gezonde bomen aan, zodat je de stronk om die reden zeker niet moet rooien. Jammer van de boom, maar zoals hij nu is, al helemaal met die zwammen, is het ook een biotoop voor heel wat uniek leven.
Zie bv. http://www.wur.nl/nl/show/Tonderzwam-als-ecosysteem.htm En dat insecten leven gaat op zijn beurt ook weer vogels lokken.

Als je hem mooi vind, zou ik hem dus zeker laten staan.

Mensen in de Lage Landen hebben geen paddenstoelencultuur meer en de eerste reflex bij velen is: zou dit giftig zijn? Het Antigifcentrum heeft een lijstje met giftige paddenstoelen op hun website gezet: http://www.antigifcentrum.be/node/506 Daar staat dit type van zwammen niet bij.

De kans dat je zoontje van 3 het zelfs maar in zijn hoofd zou halen om ervan te gaan proeven is heel erg klein. Ik zou me eerder zorgen maken in de klimop die tegen die stronk groeit. Zeker de zwarte besjes, die wel giftig zijn, kunnen aantrekkelijk zijn voor kleine kinderen.

Ik vermoed dat 'die witte dingen' een restant van de beurs is, dus een onderdeel van de paddenstoel zelf.

maar is blijkbaar wel geen overduidelijk herkenbare zwam!

Of we hebben hier gewoon geen echte kenners in huis.
zaterdag 24 juni 2017 - 14:28
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Of we hebben hier gewoon geen echte kenners in huis.


Jonge houtzwammen lijken sterk op elkaar. 't Is pas als ze wat ouder worden dat het gemakkelijker wordt om ze uit elkaar te houden.


Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Bovendien is determinatie van een foto altijd lastiger dan in 't echt.
zaterdag 24 juni 2017 - 19:42
drummicky

Drummicky

Guttatiedruppels aan de meeste zwammen zijn helder. Zo ook aan de Fomitopsis-soorten. Gekleurde guttatiedruppels vindt je aan de biefstukzwam, de roze zalmzwam, de toefige labyrintzwam en aan deze eikenweerschijnzwam.
maandag 5 oktober 2020 - 18:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon