menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plant afstand paulownia tomentosa

Ga naar meest recente reactie

freelancer666

Freelancer666

Hey iedereen,

Ik heb zaden besteld van de paulownia en had graag geweten wat de plant afstand minstens moet zijn.
Ik heb een stuk grasveld dat ik vol met deze bomen wil zetten en ik heb als doel lange rechte stammen te kweken.
Ik heb er veel over gelezen en vind daar weinig over terug, en wat ik terug vind gaat van 1 tot 6 meter.

gr pieter
zaterdag 17 juni 2017 - 02:03
Tuinprins

Tuinprins

Lange rechte stammen bij de opkweek valt in de Lage Landen niet altijd mee. Jonge hout is zacht en vriest in de winter gemakkelijk in. Vaak krijg je dan een knik in de stam omdat de plant ergens van onder de bevroren top weer gaat uitlopen. Ik ken een aantal kwekers die hun zetstammen (jonge bomen die verder opgekweekt worden) van Paulownia uit Frankrijk en Italië halen omdat het hout door de warme herfst daar goed afrijpt en het in de winter nauwelijks vriest.

Plantafstand: als je de bomen gewoon natuurlijk wilt laten groeien dan lijkt mij een plantafstand van 6 tot 8 meter zeker gewenst. Paulownia kan een redelijk grote boom worden. In Arboretum Wespelaar in België staat er 1 die ik schat op 12 tot 15 meter.

Als je het zaad van Paulownia zaait moet je dit niet bedekken met zand. Het zaad kiemt goed als het aan de oppervlakte ligt. Het beste dek je de pot met de zaden af met een stuk helder plastic zodat de vochtigheid op peil blijft. Op een redelijk warme en lichte plek zetten maar niet in de zon.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 juni 2017 - 06:03
kaktuskid

Tekst aangepast

Kaktuskid

hoi Pieter,
Ik heb vorig jaar deze boom ook gezaaid van een stuk of dertig zaden die ik had gekregen van iemand. In gespannen lucht gezaaid, en allemaal uitgekomen, enkele weken later verspeend. Maar toen begon de ellende, plantjes van 8 tot 10 cm hoog vielen een na een weg, met als gevolg geen enkel boompje in de tuin Ik weet niet wat er fout is gegaan maar ik ga het zeker opnieuw proberen, want het is een prachtige boom.
hopelijk heb jij meer succes
grt eddy
zaterdag 17 juni 2017 - 20:43
Tuinprins

Tuinprins

@ Kaktuskid: Vermoedelijk zijn jouw Pauwlonia zaailingen getroffen door de 'omvalziekte'. Een beetje een rare naam maar het bestaat wel degelijk. De omvalziekte is een schimmelziekte (op microscopisch niveau, je ziet geen schimmelpluis o.i.d.) die toeslaat als zaailingen te warm en te nat staan. De combinatie van warmte en vocht is een ideale omgeving voor de omvalziekte om te gedijen. Sommige plantensoorten zijn er gevoeliger voor dan andere.

Mijn tips:

1. gebruik potgrond met een goed drainerend vermogen. Blijf verre van 'kleffe meuk potgrond' die voor een paar euro per zak wordt verkocht. Eventueel kun je een klein beetje scherp zand aan de potgrond toevoegen. Let op: potgrond met scherp zand droogt eerder uit dus oppassen dat de planten niet te droog komen staan.

2. plaats de zaailingen in een wat open omgeving. Een kasje met een beluchtingsraam is ideaal. Ik begrijp dat niet iedereen heeft een kasje tot zijn beschikking heeft. Het alternatief zijn plekken waar de zaailingen beschut staan maar waar het niet bedompt is. Vermijd plekken met tocht.

3. geef de zaailingen 's morgens water zodat ze relatief snel opdrogen en niet 's avonds zodat ze nat de nacht in gaan.

Succes!


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 juni 2017 - 06:59
freelancer666

Freelancer666

Oke merci voor de info....hier weet ik zeker voldoende mee.alleen valt de 6-8 meter mij wel tegen..... ik wil kweken voor mijn houtstoof dus had graag zoveel mogelijk gezet, aan gezien ik off grid woon zal de stoof zowel als verwarming , warm water,en het koken gebruikt worden dus het hout vliegt er door....gr Pieter
zondag 18 juni 2017 - 10:22
WiPe

WiPe

Paulownia maakt heel zacht hout, dat snel groeit, maar nog sneller opbrandt dan populier. Ik heb hier een bosje zaailingen staan die ik ieder jaar knot tot tegen de grond. Die staan heel dicht bij elkaar, ongeveer 2 per m². Die groeien als gek, maken lange rechte stammen van een meter of drie op een jaar. Als je ze langer wil laten doorgroeien zodat ze wat dikker worden, dan kun je ze beter wat verder uit mekaar zetten. Maar tenzij je met een tegelkachel werkt, is dat waardeloos hout om te verwarmen.
zondag 18 juni 2017 - 21:07
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Klassieke en toffe toepassing van Paulownia hé WiPe, dan krijg je van die prachtige reuzenbladeren.
zondag 18 juni 2017 - 23:58
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het was dat of al die zaailingen uittrekken. We hebben maar een van vier grote bomen meer over. Op deze manier kunnen we er eentje laten doorgroeien wanneer de laatste grote (+ 3m omtrek) zou verdwijnen.
maandag 19 juni 2017 - 14:45
Patrikc

Patrikc

We hebben maar een van vier grote bomen meer over


Hoe komt het als ik zo nieuwsgierig mag zijn ? Ouderdom ?
maandag 19 juni 2017 - 15:12
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ouderdom, Paulownia tomentosa is een pionierssoort die snel groeit, maar ook erg kort leeft.
maandag 19 juni 2017 - 17:00
Patrikc

Patrikc

Bedankt voor de interessante uitleg
dinsdag 20 juni 2017 - 10:33
freelancer666

Freelancer666

Sorry voor de late reactie maar toch bedankt!mijn project heeft stil gelegen en ben terug begonnen!
dinsdag 12 februari 2019 - 05:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon