menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag snoeien

Ga naar meest recente reactie

Thea 2

Thea 2

Onze achterburen hebben 20 jaar geleden een beukenhaag gezet maar nooit gesnoeid en nu zijn het bomen van wel 20 tot 25 meter hoge en brede bomen geworden en die nemen veel licht weg in onze tuin, ze staan ook nog heel dicht op onze achtertuin ongeveer 3 meter en aan een slootkant waardoor ze wat overhellen.
Kunnen die geknot worden op 4 meter hoogte? Wij zijn bang dat ze ooit eens omgaan en dan komen ze op ons huis terecht.
maandag 29 mei 2017 - 21:51
Tuinprins

Tuinprins

De hoogte van 20 tot 25 meter lijkt mij een ruime overschatting.

Grote beuken verdragen radicale snoei slecht en kunnen niet behandeld worden als bijvoorbeeld een knotwilg. Indien je een beuk van 10--15 meter terug zet naar 4 meter dan gaat de beuk zo goed als zeker dood (99% waarschijnlijkheid).

Ik begrijp dat je de beuken liever ziet verdwijnen omdat die veel licht bij jouw wegnemen. Indien de bomen geplant zijn op de wettelijke afstand van de erfgrens dan is er meestal weinig wat je kunt doen. Je kunt overleggen met de eigenaren van de bomen of dat zij ze willen rooien en er iets anders neerzetten maar zij zullen waarschijnlijk hun privacy niet kwijt willen.

Tot slot: beuken zijn zeer windbestendig en waaien echt niet zo maar om.


Gegroet, de tuinprins
maandag 29 mei 2017 - 22:18
WiPe

WiPe

Er is een manier waarop je beuken kan knotten, zonder dat ze dood gaan, maar dat is geen sinecure. Ik ken geen enkele hovenier die dat tot een goed einde kan brengen, en zelfs voor de doorsnee boomverzorger is dit een brug te ver.

Het kan, maar het is niet zonder risico. Ik ben niet geneigd dat iemand aan te raden.
maandag 29 mei 2017 - 22:25
Patrikc

Patrikc

Allée WiPe, vertel , welke manier ?
maandag 29 mei 2017 - 23:01
WiPe

WiPe

Deze relatief jonge beuk is correct geknot.

Struiken & Bomen

maandag 29 mei 2017 - 23:32
WiPe

WiPe

Takken worden ingekort op bestaande zijtakken. De boom krijgt dan de kans om nieuwe scheuten te laten uitlopen, op de knot, of op de bestaande zijtakken. en pas nadat die nieuwe scheuten voldoende zijn uitgegroeid, kunnen de takken die gespaard zijn, op hun beurt ook ingekort worden tot op de knot. Beuk loopt heel slecht uit vanuit slapende ogen of adventief knoppen. Je kan die dus niet ongestraft in een keer knotten.
maandag 29 mei 2017 - 23:36
WiPe

WiPe

oude knotbeuk

Struiken & Bomen

maandag 29 mei 2017 - 23:38
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is wel zo dat als de buur het vraagt .
overhangende takken afgeknipt moeten worden.

weet niet hoe ver ze overhangen maar als ze al zo hoog zijn.
en ze hangen over gaan ze bijna niet anders kunnen dan te rooien.
je kan moeilijk elk jaar een haag van 15 meter hoog de overgroei laten kortwieken.
dat is veel te duur en dan word rooien nog het goedkoopste.

nu staan ze al een meter verder dan moet maar ik vind dat dit grotendeels aan de wet liegt.
je mag op 2 meter een boom planten maar een overhangende tak mag dan weer niet.
en ook aan de tuin aanleggers die maar al te goed weten.
dat dit gebeurt als ze op 2 meter aanplanten.
maar dan kunnen ze nadien nog eens goed komen snoeien natuurlijk.


hier staan ook veel bomen grote tuin en die hangen ook over tot zelfs 3 en halve meter.
het onderste gedeelte is wel gesnoeid dus je kan er probleemloos onder door.

maar vroeger is de tuin hier aangelegd geweest en dus beplant .
met achteraan laatste 30 meter bos oostenrijkse dennen nu zie ik zelf graag bomen.
en de buurman heeft hier nooit iets van gezegd .

maar achteraf gezien had dit bos aan de zijkanten.
beter op 6 meter van de scheiding geplant geweest ipv. op 2 meter nu.
dan was die overhang er niet geweest en stond het bos er ook.
maar dan stonden er wel een aantal rijen bomen minder.
en dan brengt het minder op voor de kweker.



als er nu bv. een nieuwe buur komt en die zegt knip het maar weg zit ik met een probleem.
ik heb al vaak gedacht waarom past men de wet niet aan de breedte van de boom .
dan plant men die op de afstand van de maximum wordende breedte ipv. zo als nu maar 2 m.
want de eerste 10 a 15 jaar is er geen probleem dan is alles klein maar daarna.
dan krijg je van dit soort situaties die voor zowel de eigenaar (kap kost geld).
als de buur last op leveren (overhangende takken) .

dinsdag 30 mei 2017 - 03:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon