menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De witte muur

Ga naar meest recente reactie

pascal7

Pascal7

Ik woon in een hoekwoning die wit geschilderd is. Aan de zijkant zit een witte muur die aan een kant zit met voornamelijk avondzon. Nu wil ik hier iets zetten om de witte muur te doorbreken. Dit ook omdat vanuit een andere straat het zicht op deze 3 verdiepingen hoge muur zit (vanaf verdieping 2 begint wel het dak).

Denk hiervoor aan een boom. Wil wel dat het echt iets bijzonders/aparts is. Zat zelf te denken aan de Vlinderstruik (Buddleja Davidii Black Knight).

Heb ook een Acer Bloodgood in de tuin staan om een indicatie te geven wat ik mooi vind. Wil wel iets dat zo lang mogelijk mooi is. Ik vind bloesem altijd heel mooi maar is ook zo weer weg.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips. Kennen jullie aangeven wat jullie mooie bomen vinden hiervoor. Wel iets dat mooi afsteekt tegenover wit. Dus alle bomen/struiken met witte bloemen vallen af .
woensdag 29 maart 2017 - 23:19
Patrikc

Patrikc

Blauwe regen, klimroos, Clematis, eventueel gecombineerd ...

Een Buddleja is toch echt niets bijzonders .
donderdag 30 maart 2017 - 01:26
pascal7

Pascal7

Hoi Patrikc,

Bedankt voor de suggesties. Ben benieuwd wat anderen nog als suggesties geven. Wil wel graag iets dat op zichzelf staat. Zo'n vlinderboom krijgt bijvoorbeeld een flink dikke stam als je hem niet wegsnoeit. Wil niet iets als klimop dat in je muur gaat zitten of iets dat ik moet gaan leiden met allerlei frames.

Blauwe regen vind ik ook een mooie. En met een paar pinnen in de muur kan ik die prima tegen de muur houden.
donderdag 30 maart 2017 - 07:53
Patrikc

Patrikc

Het blijft een vinderstruik hoor, geen boom.
donderdag 30 maart 2017 - 09:24
Roeli

Roeli

Wanneer je een vlinderstruik niet snoeit wordt het op de duur een hangende warboel struik.
donderdag 30 maart 2017 - 09:40
sugar

Sugar

Een mooie boom/plant tegen die muur? Enkele voorstellen.

Optie 1 .Een ramblerroos. Kies wel eentje met de juist e groeikracht, sommige worden > 10 meter hoog, anderen houden het voor bekeken bij 4-5 meter. Vele rassen hebben mooie bottels in 't najaar.

Optie 2 : Een leipeer of leikweepeer. Vooral de kweepeer is een prachtig zicht : heel mooi blad, schitterende bloemen en de vruchten zijn ook erg mooi.

Optie 3 : Een Liquidamber leiden tegen die muur. Mooi blad en een erg mooie herfstverkleuring.

Optie 4 : Magnolia Grandiflora tegen de muur leiden. Google maar eens. Van juli tot september lekker geurende grote bloemen. En wintergroen
donderdag 30 maart 2017 - 22:11
koend'hame18

Koend'hame18

Een kwee in leivorm, super lekkere vruchten en heel gezond.
Dit wisten ze al in het oude Griekenland: de zalve,nd kracht van kwee
vrijdag 18 december 2020 - 17:42
WiPe

WiPe

Als je een boom tegen een moor aan wil zetten, dan koes je misschien best geen al te brede boom.
Met Acer palmatum 'Bloodgood' in gedachten kun je dan misschien Acer rubrum 'Scanlon' of Liquidambar styraciflua 'Slender Silhouette' aanplanten. Die hebben gelijkaardig blad en een rode herfstkleur. In de zomer zijn die gewoon groen. Als je echt rood blad wil in de zomer, dan kun je Acer cappadocicum 'Rubrum' aanplanten. Die wordt wel dat breder, maar niet zo breed en ook wat minder groot dan Acer platanoides 'Faassens' Black'.

Hou er ook rekening mee dat die witte muur in de schaduw van zo'n boom snel groen zal worden.
zaterdag 19 december 2020 - 16:01
deHaan

DeHaan

Ik denk dat er al lang wat staat, de vraag is van maart 2017
zaterdag 19 december 2020 - 16:03
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Goed dat je het zegt. Dat had ik moeten zien.
zaterdag 19 december 2020 - 16:04
Patrikc

Patrikc

Wel jammer dat er geen feedback komt van de vraagsteller, na 4 groeiseizoenen zal die muur al mooi begroeid zijn...
zaterdag 19 december 2020 - 17:43
AD_Kor

AD_Kor

Of net niet
woensdag 6 januari 2021 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon