menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aantasting steeneik

Ga naar meest recente reactie

Ginkgo

Ginkgo

Weet iemand wat er aan de hand is met deze Quercus ilex. Het bladgroen verdwijnt stelselmatig. Aan de onderkant van het blad zijn lichtbruine vlekken zichtbaar.

Struiken & Bomen

maandag 20 maart 2017 - 01:12
Ginkgo
maandag 20 maart 2017 - 01:14
Ginkgo
maandag 20 maart 2017 - 01:14
Ginkgo
maandag 20 maart 2017 - 01:15
Ginkgo

Ginkgo

In de laatste foto zijn 2 kleine beestjes zichtbaar. Zijn dit mijten ?

Struiken & Bomen

maandag 20 maart 2017 - 01:17
Ginkgo

Ginkgo

Laatste

Struiken & Bomen

maandag 20 maart 2017 - 01:18
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Bladziekte steeneik. Aanklikken op het internet en dan kom je bij groeninfo forum hier geven ze aan dat het om de haarmotjesgal of bruine viltgal gaat.
had dit eerder fout doorgegeven.
dinsdag 21 maart 2017 - 11:59
WiPe

WiPe

Wanneer is de boom aangeplant? Hoe diep zitten de bovenste wortels onder de grond? Wat voor grond heb je daar? is dat erg nat? Is het daar koud en winderig, of staat de boom eerder beschut?
dinsdag 21 maart 2017 - 22:08
Carib

Carib

Google ook eens op afbeeldingen van japanse vlieg. De beestjes op de foto's zijn te klein om dit zo te kunnen bepalen.
dinsdag 21 maart 2017 - 23:17
Tuinprins

Tuinprins

Komt Japanse vlieg op de steeneik voor? Bij mijn weten ziet Japanse vlieg hoofdzakelijk op Pieris, Azalea en dwergrhododendrons.

Bruine viltgal is het niet want dat is veel uitgesprokener, zit op het blad en niet zozeer 'erin' als op bovenstaande foto's.

Want het dan wel is daarop moet ik het antwoord schuldig blijven.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 maart 2017 - 06:35
Carib

Carib

Ik weet niet of japanse vlieg ook op steeneik voorkomt, maar het beestje en de aantasting doet me er aan denken.
woensdag 22 maart 2017 - 19:52
Den_agee

Den_agee

Hallo

Sinds kort heb ik deze plekken aan de onderkant van mijn steeneik bladeren.
Bovenkant zijn het gelijk puisten op het blad

Kan er mij niks van terug VI den wat het juiste ziekte zou zijn.

Mvg
Nicky

Struiken & Bomen

maandag 14 juni 2021 - 19:45
Jymbo

Jymbo

Dag forumleden,
Ik heb in december 2020 drie steeneiken als leiboom aangeschaft. Ze hebben de winter zonder problemen overleefd. Dit voorjaar zijn ze gaan uitlopen. Eentje doet het zonder problemen met mooi nieuw blad. Bij een tweede komt er wel nieuw blad maar een deel verschrompelt snel. Bij de derde verpieteren alle nieuwe bladeren. Op bijgaande foto staat de tussenvorm met zowel goede als slechte bladeren. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en vooral wat ik eraan kan doen? Ik zie nergens spinsels of andere tekenen van ongedierte.
zeer bedankt voor de adviezen.
Groet,
John
woensdag 16 juni 2021 - 20:01
Jymbo

Jymbo

Nu nog de foto.

Struiken & Bomen

woensdag 16 juni 2021 - 20:02
WiPe

WiPe

Bij bomen die pas aangeplant zijn, is het aangeraden om als allereerste de aanplantdiepte te controleren. Bomen die de die staan, goeien slecht, of gaan helemaal dood; De bovenste gestelwortels mogen echt maar net onder de grond zitten. Zeker bij leibomen moet je heel goed opletten dar zie je het vaak gebeuren dat die aangeplantw orden met alle takken netjes op dezelde hoogte. Bomen die dan net iets hoger hun eerste takken hebben, worden dan doorgaans wat dieper geplant. Met alle gevolgen van dien.
donderdag 17 juni 2021 - 10:21
Jymbo

Jymbo

Dank je WiPe,
Dat kon best wel eens het probleem zijn. Zou het helpen wat van de grond af te graven ook al zou dat dan en kuil aan de voet van de (slechte) plant kunnen betekenen?
Hoe dan ook, nogmaals dank.
Groet,
John
donderdag 17 juni 2021 - 16:38
WiPe

WiPe

Ja, dat gaat zeker een verschil maken. Maar maak die 'kuil' vooral groot genoeg.
donderdag 17 juni 2021 - 18:39
Jymbo

Jymbo

Ik ga het proberen. Dank
donderdag 17 juni 2021 - 19:27
Wilfrief

Tekst aangepast

Wilfrief

Heb net hetzelfde probleem als Jymbo



Begin december vorig jaar werden er in onze tuin 8 steeneiken als leiboom geplaatst . Bij 3 steeneiken verdorren de nieuw aangekomen blaadjes. Ook de oudere blaadjes sterven af. De andere 5 steeneiken doen het wel vrij goed.

Wat te doen ? Zullen deze mooie ( maar wel vrij dure ) boompjes kapot zijn of gaan ????


Graag een advies


Dank !!!!!

Wilfried



woensdag 30 juni 2021 - 22:27
Wilfrief

Wilfrief

Zijn er nog andere opties dan het uitgraven van grond rondom het boompje ?

Een foto ...

Struiken & Bomen

woensdag 30 juni 2021 - 22:31
WiPe

WiPe

Controleer eerst maar eens of die al dan niet te diep staan. De symptomen zijn gelijkaardig, maar er kan nog altijd wat anders spelen (te natte standplaats, overtollig water dat niet weg kan etc.)
Eerst de oorzaak, dan volgt de oplossing vanzelf. Als ze pas geplan zijn kun je ze beter wat hoger planten.
donderdag 1 juli 2021 - 09:28
Jymbo

Jymbo

Bij mij lijkt het uitgraven enige verbetering te geven. Er komen in elk geval nieuwe uitlopers die het lijken vol te houden. De al bestaande bladeren zijn steeds mooi gebleven en vallen niet af.
donderdag 1 juli 2021 - 09:34
Wilfrief

Wilfrief

Fijn om te horen dat er nieuwe blaadjes bijkomen, Jymbo.

Wipe... vermoedelijk staan de steeneiken te nat. Hoe kan dit verholpen worden ?

Jymbo, hoeveel centimeter diep en rondom de stam heb je uitgegraven ?


Dank voor info !
donderdag 1 juli 2021 - 10:15
WiPe

WiPe

Wilfrief, de bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. Vaak zitten die bovenste wortels niet aan de bovenkant van de pot of de bovenkant van de jutekluit, maar zijn die iets te diep daarin gezet. Zoek dus naar die bovenste wortels en laat eens weten hoe die die zitten.

Ten nat zou ook kunnen, maar dat is eigenlijk hetzelfde probleem. wat voor bodem heb je daar en hoe is dat daar ingerucht? Verzamelt het water zich aan de bomen? Of s dde bodem verdicht of heb je zware klei of leem? Dat kan allemaal invloed hebben.

Jymbo, blij dat die zich lijkt te herpakken. Die is natuurlijk nog niet uit de gevarenzone. Als je die nu rustig laat groeien, komt dat waarschijnlijk nog allemaal in orde;
donderdag 1 juli 2021 - 15:27
Wilfrief

Wilfrief

Beste wipe


Ik vind de bovenste wortels op een 8-tal cm onder het maaiveld.
De grond is teelaarde gemengs met compost;

Is wel vrij drassig.

Voorlopig verwijderde ik al wat grond en vulde het gat aan met boomschors.


Staan even diep en uiteraard in dezelfde grond ...
Raar, maar de steeneiken net ernaast; daar komen wel blaadjes op.

Struiken & Bomen

vrijdag 2 juli 2021 - 14:06
WiPe

WiPe

Dat de steeneiken daarnaast wil blad krijgen, kan aan kleine verschillen te wijten zijn.

De bomen staan 8 cm te diep, de grond lijkt me niet van de beste kwaliteit en het overtollige water kan niet weg.

De vraag is of er een verdichte laag onder dat plantvak zit,of dat er een ander probleem is.
Het lijkt me in ieder geval een structureel probleem dat je niet op een, twee, drie oplost.
vrijdag 2 juli 2021 - 15:55
Wilfrief

Wilfrief

De firma die de steeneiken plaatste gaf groeigarantie... hopelijk hebben zij een oplossing... misschien wachten tot oktober ?
vrijdag 2 juli 2021 - 17:27
WiPe

WiPe

Ik zou ze nu al contacteren (liefst schriftelijk) en hun vragen het nu al op te lossen.
zaterdag 3 juli 2021 - 09:16
Wilfrief

Wilfrief

Dank voor de suggestie


Ik belde al naar de firma.

Op dit ogenblik worden er geen quercus ilex meer geleverd vanuit het buitenland ( Noord-Italië). Wordt wachten , vrees ik ...
zaterdag 3 juli 2021 - 11:58
Wilfrief

Wilfrief

Graag ontving ik het advies omtrent de steeneiken met foto's in bijlage.

komt dit nog goed ?

Dank bij voorbaat

Wilfried

Struiken & Bomen

donderdag 22 juli 2021 - 11:46
Wilfrief

Wilfrief

Foto 1


De steeneik heeft onderaan wel wat nieuw blad.... bovenaan staan er nog veel takjes zonder nieuwe blaadjes

Foto 2:

Een klein aantal nieuwe blaadjes staan verspreid over het boompje

Struiken & Bomen

donderdag 22 juli 2021 - 11:51
WiPe

WiPe

Die krijgt op dit moment zijn sap niet boven. Je kan afwachten tot die van lager op de bruin neuwe takken vormt terwijl er ook nieuwe wortels gevormd worden. Dat zal een tijd duren. Reken op een jaar of twee, drie op zijn minst.
donderdag 22 juli 2021 - 14:18
Wilfrief

Wilfrief

Heeft het zin om de steeneik te bemesten om de sapstroom te stimuleren ?


zondag 8 augustus 2021 - 07:28
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Door te mesten verzwak je de boom alleen maar meer!!
Zolang er wat groene bladeren zijn is er hoop dat hij erdoor komt.
zondag 8 augustus 2021 - 22:00
WiPe

WiPe

Door te bemesten ga je de sapstroom niet stimuleren. Zo werkt dat niet.
maandag 9 augustus 2021 - 09:30
Wilfrief

Wilfrief

Dank voor jullie antwoorden !

Zouden er in september nog nieuwe blaadjes komen ? Of is dit gedaan voor dit jaar ?

Welke perioden is er bladgroei ?
maandag 9 augustus 2021 - 17:11
WiPe

WiPe

De groei komt in het voorjaar. Wanneer de knoppen uitlopen komen daar nieuwe scheuten uit met nieuw blad. Nu gaan die echt geen blad meer maken.
maandag 9 augustus 2021 - 19:41
Wilfrief

Tekst aangepast

Wilfrief

Net voor Pasen werden de 6 steeneiken vervangen.

Kuil gegraven van ongeveer 1 meter breed en 1 meter diep; Onder de bovenste laag ( 60 cm ongeveer ) zit een zandlaag.
Ik veronderstel dat de zandlaag wel waterdoorlatend is.
De grote kuil vulde ik met teelaarde - compost - argexkorrels.

Ik stel vast dat er opnieuw blaadjes aan het verdorren zijn op één steeneik. Als ik over de takjes wrijf vallen deze eraf.

Nochtans geeft de grondvochtmeter aan dat de grond nat is.

Mijn vraag : moet ik gieten ? Hoeveel en wanneer ? Of wacht ik nog tot grondvochtmeter droge grond aangeeft....

Is de meting via een vochtgrondmeter wel betrouwbaar ?

Dank voor het antwoord !


woensdag 11 mei 2022 - 11:49
Peterplant

Peterplant

Wat ik niet begrijp is dat we massaal steeneiken aan het planten zijn.
Die groeien van nature in Zuid Europa op goed waterdoorlatende grond. Al die bomen komen ook uit Italië en hebben grote problemen met acclimatiseren en zijn daardoor gevoelig voor allerlei aantastingen.
Ik snap dat iedereen valt voor het groenblijven van deze bomen en er zijn best plekken waar ze het goed doen, op zandgrond beter dan op klei of veen. Hoveniers en tuincentra verkopen natuurlijk graag van die dure bomen en zullen alle voordelen benoemen, maar vrijwel nooit de nadelen.
Beter is het om een andere keuze te maken. Scheelt een hoop geld en een hoop ellende.
woensdag 11 mei 2022 - 13:43
WiPe

WiPe

Ik ziet twee mogelijke oorzaken:
- onvoldoende verteerde compost gebruikt die naverteert in de bodem, waardoor de wortels problemen krijgen door zuurstofgebrek
- boom te diep geplant, waardoor der wortels problemen krijgen door zuurstofgebrek.

Gevolg is dat de boom onvoldoende water kan opnemen en verdroogt. Dat probleem los je niet op door water te geven, maar door de aanplantdiepte na te kijken en eventueel voor een verluchtingsbuis te zorgen. (Als die niet te diep zou staan.)
woensdag 11 mei 2022 - 19:31
Wilfrief

Wilfrief

Dank voor de info. Hoe istaller ik dergelijke verluchtingsbuis ? Welke diameter ? Hoe diep ? Is 1 buis voldoende ?
woensdag 11 mei 2022 - 20:31
dries944

Dries944

Hey Wipe , kan je eens uitleggen waarom er een zuurstofgebrek optreed in de grond als daar onverteerde compost of andere organische stoffen zijn ingewerkt??
woensdag 11 mei 2022 - 20:57
WiPe

WiPe

Die vertering vraagt zuurstof. En als dat organisch materiaal onder water zit, kan dat gisten, waardoor de zuurstof uit de bodem verdreven worden door de gassen die gevormd worden in het gistingsproces.
woensdag 11 mei 2022 - 21:12
WiPe

WiPe

Gewoon, even de kluit vrij graven. Een drainagebuis rondom de kluit leggen en aan twee kanten laten boven steken.
woensdag 11 mei 2022 - 21:13
Wilfrief

Wilfrief

Is het om het even welke diameter die drainagebuis nodig heeft ?
woensdag 11 mei 2022 - 21:22
Wilfrief

Wilfrief

is dat een drainagebuis met kokos ?
woensdag 11 mei 2022 - 21:26
WiPe

WiPe

ja, drainagebuis met kokos. En de diameter is niet erg belangrijk.
donderdag 12 mei 2022 - 09:50
Wilfrief

Tekst aangepast

Wilfrief

Ik bestelde deze : Bewatering - Beluchtingsbuis - omhulling filter-nylon kous - 80mm ... hopelijk is dit ook ok ?




donderdag 12 mei 2022 - 10:47
WiPe

WiPe

Het belangrijkste is dat er lucht in de bodem kan.
vrijdag 13 mei 2022 - 09:28
Wilfrief

Wilfrief

Beste Wipe

Dank voor je advies.
In bijlage enkele foto's... ik kijk uit naar je feedback !
Hopelijk lukt het de steeneik nog te redden.

Struiken & Bomen

vrijdag 13 mei 2022 - 17:31
Wilfrief

Wilfrief

Na het werk ...

Struiken & Bomen

vrijdag 13 mei 2022 - 17:32
WiPe

WiPe

Dat is goed zo.

Komt die boom uit een pot? Heb je aan de bovenkant de grond weggehaald tot opd e plek waar de wortels begonnen? Of heb je die met de bovenkant van de kluit gelijk gezet?
vrijdag 13 mei 2022 - 21:14
Wilfrief

Wilfrief

Komt inderdaad uit een pot. Bovenzijde staat gelijk met maaiveld. Geen grond weggehaald...
vrijdag 13 mei 2022 - 21:22
Wilfrief

Wilfrief

Daarop een laagje schors...
vrijdag 13 mei 2022 - 21:25
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die staat te diep in de pot. De wortelhals van bomen die in pot geplant zijn, zit gewoonlijk niet bovenaan. Je moet echt de grond boven de wortelhals weghalen, anders zit die nog te diep. Op de foto Quercus pubescens die we aangeplant hebben in Assissi. De grond zat een achttal cm hoger, tot waar de stam nat is. Er zijn volop kleine wortels omhoog gegroeid omdat die te diep in de pot zat.

Struiken & Bomen

zaterdag 14 mei 2022 - 18:24
MasBowl

MasBowl

Er staan er 2 naast elkaar. Eén groeit, bloeit, maar heeft gekrulde bladen en zo goed als geen vruchten die dan ook niet kiemen. De andere groeit, bloeit heeft normale bladen en de vruchten kiemen wel.
Wat is het probleem? Zijn het de wortels?
Bedankt op voorhand voor uw antwoord.
Marc Goethals.
vrijdag 12 januari 2024 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon