menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenhortensia

Hilde Douliez

Hilde Douliez

Hallo,

Ik zou graag over een acht-tal meter lengte boerenhortensia's planten. Ik vind het echter moeilijk om de juiste soort te kiezen: ik zoek een hortensia die ongeveer 1.2 m hoog wordt en lekker dik. Iemand suggesties?
Bedankt!!
donderdag 16 februari 2017 - 12:38
baron

Baron

Dag Hilde,

Voor een mooi geheel van bloemen is de bekende Hortensia Macrophylla het beste.
Zet deze planten ongeveer op 1.20m afstand. Met de juiste voedingstijd en de gepaste snoeimethode, krijg je één wolk van bloemen.
suc6
groeten,baron
zaterdag 18 februari 2017 - 20:12
Tuinprins

Tuinprins

@ Baron: Volgens mij bedoelt Hilde een CULTIVAR van de boerenhortensia (Hydrangea macrophylla).

De meeste cultivars van Hydrangea macrophylla worden zonder snoei zeker groter dan 1.20 meter. Ik heb hier 'Taube' staan en die is momenteel 1.80 meter hoog! 'Tovelit' is een dwergvorm en die is hier ongeveer 1 meter hoog maar van deze soort ben ik niet echt gecharmeerd. Die heeft dunne takken en kleine bloemen.

Het beste kun je een soort kiezen waarvan de bloemen je goed bevallen en dan van de struiken ieder jaar 1 op de 3 takken tot de grond toe weg te snoeien. Met het snoeien begin je natuurlijk pas als de struiken een zekere grootte hebben dus de eerste paar jaar hoef je nog weinig te snoeien (tenzij je grote planten koopt).


Gegroet, de tuinprins
zondag 19 februari 2017 - 07:26
Hilde Douliez

Tekst aangepast

Hilde Douliez

Ok, bedankt, ik ga eens neuzen. Ik wist niet dat het aangewezen was om dit type hortensia te snoeien. Dient dit om de dikte te bevorderen?

Groetjes, Hilde
woensdag 22 februari 2017 - 09:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon