menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notelaar met barst

Ga naar meest recente reactie

Dries 10

Dries 10

Ik heb vorige week een notelaar gekocht (veredelde soort).
Bij het aanplanten heb ik gemerkt dat er een soort sleuf in de stam zit (zie foto).
Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met onoordeelkundig snoeien bij de boomkweker (door de takkraag heen gesnoeid?) Kan deze wonde een impact kan hebben op de groei en afweer van de boom?

Dank voor de info.

Struiken & Bomen

zondag 27 november 2016 - 20:12
WiPe

WiPe

Ik heb de indruk dat dit een oude beschadiging is, waarschijnlijk niet door verkeerd te snoeien. De boom kan dat perfect afgrendelen en zal daar achteraf geen last van ondervinden.
maandag 28 november 2016 - 00:45
Patrikc

Patrikc

klopt, maar ik vind het allesbehalve netjes van de boomkweker om zulke boom met de klant mee te geven.
maandag 28 november 2016 - 08:25
Dries 10

Dries 10

Bedankt voor jullie reactie!

Ik contacteer de boomkweker met deze opmerkingen.

De kweker leverde mij ook deze winterlinde. Ik heb de indruk dat dit ook geen topkwaliteit is aangezien de boom 2 harttakken heeft
Zie foto.
Wat denken jullie?

Struiken & Bomen

maandag 28 november 2016 - 13:11
satomi

Satomi

Heeft u de kwekerij zelf bezocht om de bomen uit te zoeken? Ik neem aan van niet, gezien de geleverde exemplaren hierboven. Het is raadzaam om dat voor een volgende aanschaf wél te doen.

Zoek een betrouwbare kwekerij waar u uw exemplaren gewoon zelf mag uitzoeken en waar u ze kunt laten labelen zodat u weet wat u koopt.
maandag 28 november 2016 - 16:50
sugar

Sugar

Ik zou met geen van beide bomen tevreden zijn
dinsdag 29 november 2016 - 14:15
Tuinprins

Tuinprins

Die notenboom zou bij bij linea recta terug zijn gegaan, over die linde moet ik nog een ijskoud nachtje slapen

Zoals Satomi hierboven al schreef: altijd een boom vooraf in levende lijve gezien hebben voordat je hem koopt. Een boom of een struik is nu eenmaal iets anders dan een boek of dvd.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 29 november 2016 - 16:09
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Van die linde valt nog wel iets te maken. Maar het probleem is dat je betaalt hebt voor kwaliteit en dat je die niet gekregen hebt. Hetzelfde voor die notelaar trouwens.
dinsdag 29 november 2016 - 21:20
Jan1980

Jan1980

Helaas moeten vaststellen dat zelfs bij "goede" kwekers de kwaliteit van de planten achteruit gaat.
Gedurende enkele jaren meerdere bomen gekocht bij gekende kweker. Steeds tevreden.
De laatste 2 jaar telkens bomen met mankementen gekregen.
zaterdag 3 december 2016 - 21:27
sugar

Sugar

Jan, misschien is dat het geval bij sommige kwekers, dat is niet de ervaring die ik heb bij mijn vaste kwekers, dus ik zou dat niet zo algemeen verkondigen.
Wanneer ik een boom koop, ga ik zelf tot bij mijn boomkweker om er een uit te selecteren, maar bij mijn fruitboomteler bestel ik on-line zonder de minste zorgen te maken over wat ik binnenkrijg
zondag 4 december 2016 - 10:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon