menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen snoeien

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Ik heb in mijn kippenren drie fruitbomen staan. Een appelboom, perenboom en pruimenboom. Ik heb deze twee jaar geleden gezet. Aan de appelboom heb ik veel vruchten gehad dit jaar, maar ze waren aan de kleine kant. De peren en pruimenboom hebben echter weinig vruchten geleverd. De pruimenboom is dit jaar wel veel gegroeid, teveel eigenlijk. Ik zou deze dan ook willen bijsnoeien? Wanneer kan ik de fruitbomen het best snoeien en vooral hoe moet ik deze snoeien?
maandag 14 november 2016 - 20:26
Tuinprins

Tuinprins

Een perenboom wordt doorgaans later productief als een appelboom. Geduld is zoals altijd een schone zaak.

Pruimenboom snoei je in de zomer direct na de oogst. Ook kleine bomen die nog geen vrucht hebben gedragen snoei je dan (eind juli/augustus). Bij snoei in de winter staat er een verhoogde kans dat schimmelziektes zoals bijvoorbeeld loodglansziekte toeslaat. Als die pruimenboom nu al te veel is gegroeid dan heb je een verkeerde keuze gemaakt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 14 november 2016 - 20:46
ruddy

Ruddy

Bedankt voor de reactie. Ik zal dan de pruimenboom in augustus volgend jaar terug snoeien. Kan het kwaad als ik nu slechts enkele takken weg snoei, Diegene die in de weg hangen als ik ergens moet passeren. Weet u hoe kort ik de pruimenboom volgend jaar het best kan terug snoeien? Geld de periode juli/augustus ook voor de appelboom?
maandag 14 november 2016 - 20:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als er heel veel fruit aan de appelboom komt kun je ook een deel al heel vroeg verwijderen, zodat je iets grotere vruchten krijgt.
dinsdag 15 november 2016 - 10:45
Tuinprins

Tuinprins

Appelbomen snoei je in december/januari/februari.

Als er op dit moment enkele takken bij de pruimenboom in de weg zitten dan zou ik ze in november/december inkorten. Doe dit op een droge en zonnige dag waarop het niet vriest. Pruimenbomen liefst niet te hard snoeien want hoe groter de snoeiwond des te groter de kans dat schimmelziektes via de snoeiwond de boom binnendringen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 november 2016 - 20:51
ruddy

Ruddy

Bedankt allen voor de reacties, ik zal er rekening mee houden.

Groeten.
woensdag 16 november 2016 - 14:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon