menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxussen verkleuren rood/Bruin verdorren na verplanten.

mister

Tekst aangepast

Mister

Beste allemaal,

vorig jaar en 2 jaar geleden hebben wij een heel aantal oudere buxus verplant. ze stonden prachtig groen in het najaar tot het volgende zomer, en toen is de ellende begonnen, verbranding, en planten die kapot gingen.

Ik vermoedde verbranding door teveel stikstof maar ik wil zeker zijn. Die befaamde schimmel is het volgens mij zeker niet, ik heb veel buxus behandelt tegen die schimmel en dit is anders, trouwens is deze soort afkomstig van erg oude buxussen die vrijwel 90% resistent zijn daartegen,

heeft iemand tips of advies om nog iets te kunnen redden hiervan? een groot deel lijkt gewoon verloren en zal niets meer worden,

Bedankt,

Struiken & Bomen

zaterdag 10 september 2016 - 14:14
mister

Mister

zo was het

Struiken & Bomen

zaterdag 10 september 2016 - 14:15
Tuinprins

Tuinprins

Bij mijn weten is er geen buxus soort of cultivar die resistent is tegen Cylindrocladium (de buxusschimmel). Die 90% waar je het over hebt is trouwens uit de lucht gegrepen en zeker niet wetenschappelijk gefundeerd.

Of het de buxusschimmel is kan ik zo niet beoordelen. Bij cylindrocladium valt het aangetaste blad van de struik en dat lijkt op basis van de foto niet het geval te zijn. Lig of lag er vers afgestorven blad bij de buxusplanten?
Die plekgewijze aantasting ziet er echter op het eerste gezicht verdacht veel uit als cylindrocladium. Verdacht is tevens de periode waarin de planten ziek werden n.l. de zomer. Cylindrocladium begint meestal ergens in juni de kop op te steken en dit kan doorgaan tot eind september (afhankelijk van de temperatuur).


Waarom zou volgens jou de oorzaak verbranding door te veel stikstof zijn? Hoe en wanneer heb je gemest en met welke meststof?


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 september 2016 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon