menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Malus snoieen

Ga naar meest recente reactie

Anja Soeters

Anja Soeters

Ik heb in mijn tuin een malus ( waarschijnlijk de sargenelii Tina)
Nu groeien de takken steeds rechtop
Hoe kan ik deze snoeien dat ze niet telkens terugkomen
Het neemt de vorm van de boom weg

Struiken & Bomen

dinsdag 16 augustus 2016 - 15:17
c j de k

C j de k

Naar mijn mening moet je die helemaal niet snoeien , dat is juist de oorzaak van omhoog groeiende takken.
Alleen dode of verkeerd staande takken ( Lees kruisende ) weghalen en verder weinig aan doen.
Misschien dat je door een keer flink terug te snoeien er nog wat van kunt maken maar dan heb je zeker het eerste jaar geen bloei en dus ook geen appeltjes.
Groetjes.
dinsdag 16 augustus 2016 - 16:00
rosetteb

Rosetteb

Als je hem nu in augustus of begin september snoeit heb je minder wildgroei dan snoeien in de winter.
dinsdag 16 augustus 2016 - 16:27
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Snoeien die lange scheuten in augustus. Rosetteb heeft gelijk. Als het een Malus sargentii 'Tina ' is dan heb je het over een sierappel. Dit is volgens de gegevens een breed uitgroeiend boompje.
dinsdag 16 augustus 2016 - 23:12
Anja Soeters
woensdag 15 februari 2017 - 15:45
WiPe

WiPe

Het is winter. Er staat nu gene blad op de bomen. Het zou dus perfect mogelijk moeten zijn om nu een foto zonder blad te posten zodat we de takkenstructuur kunnen zien. Deze groeivorm ziet er niet erg natuurlijk uit. Ik heb de indruk dat die boom de afgelopen jaren erg sterk is gesnoeid. Maar het zou handig zijn om de takkenstructuur te zien.
woensdag 15 februari 2017 - 20:52
Anja Soeters

Anja Soeters

HEB HEM EIND AUGUSTUS GESNOEID, TENMINSTE DE OPGAANDE TAKKEN.
HIJ ZIET ER NU ZO UIT

Struiken & Bomen

donderdag 16 februari 2017 - 15:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die opgaande scheuten, waar vertrekken die precies? Ik heb d0e indruk dat die laag op de stam ingeplant staan. Klopt dat? In dat geval zijn dat uitlopers van de onderstam en die moet je helemaal verwijderen. Recht opgaande scheuten die op de horizontale takken vertrekken kun je in de zomer inkorten. Maar Malus sargentii 'Tina' is geen treurvorm. Voor de rest zou ik daar niet te hard aan snoeien. Dit is een traag groeiende selectie die eigenlijk nauwelijks snoei nodig heeft.
donderdag 16 februari 2017 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik vraag mij af of dit werkelijk Malus sargentii Tina is. Welke kleur hebben de vruchten in het najaar?


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 februari 2017 - 08:51
Anja Soeters

Anja Soeters

je ziet er nog een paar hangen, oranje - rood - geel
vrijdag 17 februari 2017 - 11:52
Anja Soeters

Anja Soeters

de scheuten zitten echt bovenop
vrijdag 17 februari 2017 - 11:53
Tuinprins

Tuinprins

Waarom ik naar de kleur in het NAJAAR vroeg is dat 'Tina' in het najaar kleine rode vruchtjes heeft. Of die dan in de loop van de winter verkleuren naar bijv. oranje-geel zou ik niet weten.

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het hier niet om Malus sargentii 'Tina' gaat maar om een andere soort die door gericht snoeien van de kweker in een soort van dak- of treurvorm is gedwongen en alleen door jaarlijkse snoei in deze vorm is te houden.

Of het is een 'Tina' die op hol geslagen is en dan eigenlijk 'Dolle Tina' zou moeten heten


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 februari 2017 - 07:25
WiPe

WiPe

De structuur van de gesteltakken geeft de indruk dat het om een treurvorm gaat. Maar die steil opgaande groei is de reactie van een boom die zijn natuurlijke habitus probeert te herstellen. Het lijkt me dus dat de boomkweker die boom als treurboom heeft gepresenteerd terwijl dat helemaal geen treurvorm is. Als het effectief over Malus sargentii 'Tina' gaat, hoef je niet te wanhopen. Dat is een niet te grote variëteit die erg mooi kan worden. Maar dan moet je die lange takken wat uitdunnen en een aantal laten doorgroeien zodat dat boompje zijn natuurlijke groeivorm kan aannemen.
zaterdag 18 februari 2017 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon