menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lonicera fragrantissima - Winterkamperfoelie

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Dit jaar vlogen hier al heel vroeg bijen en hommels rond en buiten een hamamelis was hier nog niets te bespreuren voor hen.

Op zoek naar een vroege bloeier kwam ik Lonicera fragrantissima tegen. Maar op het internet staan er nogal wat waarschuwingen dat die behoorlijk kan gaan woekeren, omdat vogels de zaden verspreiden. (Zie o.a. http://www.invasive.org/browse/subinfo.cfm?sub=3038) We wonen vlak bij een natuurgebied en ik vind behoud van de eigen biodiversiteit belangrijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?
zondag 14 augustus 2016 - 00:17
rosetteb

Rosetteb

Hier staat er eentje al 7 jaar en ben nog nooit een zaailing tegengekomen. Takken die op de grond liggen krijgen wel gemakkelijk wortels. Je kan die eraf halen en ev. elders uitplanten.
Plant hem liefst op een plaats waar je in de winter voorbij loopt want de geur is heerlijk.
zondag 14 augustus 2016 - 08:32
Tuinprins

Tuinprins

Klimatologische omstandigheden spelen een belangrijke rol of een plant invasief kan zijn of niet. In sommige delen van de VS zijn de hemelboom (Ailanthus altissima) en de Callerypeer (Pyrus calleryana) bijzonder invasief terwijl die dat bij ons (nog) niet zijn. Mijn indruk is dat men in de VS een meer alarmistische toon aanslaat als het gaat om invasieve planten dan in Europa. Ik wil niet ontkennen dat er een potentieel gevaar bestaat als het om invasieve planten gaat maar vaak vind ik de discussie in de VS hierover wat overdreven.

Voor het perspectief: de plant waar ik bij mij ieder jaar redelijk wat zaailingen van vind is de wilde kornoelje (Cornus sanguinea) maar die mag ik niet invasief noemen omdat de plant bij ons inheems is.


Wat betreft Lonicera fragantissima: ik ken deze plant slechts oppervlakkig. Ik vraag mij af of deze in de Lage Landen goed vruchtbare zaden aanzet.

Als alternatief voor Lonicera fragrantissima zou je kunnen kiezen voor Lonicera purpusii "Winter Beauty". Het is een kruising tussen L. fragrantissima en L. standishii en deze maakt volgens de beschrijvingen nauwelijks bessen aan.



Gegroet, de tuinprins
zondag 14 augustus 2016 - 09:35
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

vanwaar een plant vandaan komt maakt bij mij niet uit.
en voor bijen ook niet.
deze link zegt dat uitheemse bloemen goed zijn.
om gaten te vullen als er minder inheemse bloemen bloeien.
https://fruitberg.wordpress.com/2015/08/24/bee-bee-tree/
een belg eet toch ook zonder dood te gaan een kiwi.
terwijl onze voorouders dat nooit hebben gegeten hier want er was geen vliegtuig.

zondag 14 augustus 2016 - 11:50
leerling

Leerling

@Rosetteb
Bedankt voorje reactie. Zelf mee kunnen genieten van de geur is zeker een pluspunt.

@Tuinprins
Bedankt voor de Lonicera purpusii "Winter Beauty" tip.

@Pplakke
Ik heb geen probleem met uitheemse bloemen en planten. Wel met uitheemse bloemen en planten die onze eigen bloemen en planten in verdrukking brengen, bv. omdat ze beginnen woekeren, of omdat insecten er zo dol op zijn dat ze onze bloemen links laten liggen, zodat die niet meer worden bevrucht en daardoor verdwijnen.
En daar zie ik er almaar meer van.

Je woont in O.L.V.-Waver. Als je de E19 verlaat in Mechelen Noord en dan die grote bocht neemt richting Katelijne, dan rij je door een mooi stukje natuur. Alleen is dat mooi stukje natuur vergeven van de japanse duizendknoop.

Rij eens met iemand mee vanaf Mechelen Noord langs de E19 naar Antwerpen en let eens op hoeveel robinia er langs de kant groeit.

Maak eens een wandeling langs de Nete en dan zie je hoe reuzenbalsemien niet alleen de oevers van de Nete inpalmt, maar ook hoe langer hoe dieper het hinterland koloniseert.

In onze tuin (Katelijne) is het vechten tegen robinia (= valse acacia) en amerikaanse vogelkers (= bospest). O.a. bleek cypergras en moerasanemoon (houttuynia) doen ook al moeite om voet aan de grond te krijgen.

En bij een wandeling in de Belse bossen in Geel deze namiddag schrok ik ervan hoeveel terrein ook daar al was begroeid met bosrhododendron en dat japanse duizendknoop ook daar al opduikt.

En dat is echt nog maar het topje van de ijsberg.

Veel van die planten zijn bovendien ontzettend moeilijk te bestrijden, omdat ze hier geen natuurlijke vijanden hebben, of omdat ze stoffen in de bodem brengen die andere planten niet verdragen.
zondag 14 augustus 2016 - 23:48
pplakke

Pplakke

het staat ook vol huizen en er word zoveel gif gespoten .
dat is veel erger voor de natuur en mens dan uitheemse planten.

die duizendknoop is een plant die hoog word.
en sterft elk jaar af zorgt dus voor veel humus.
die bereid dus de grond voor op de komst van bos.

en waarom woekert die net daar op die berm.
omdat die grond opgehoogd is en van diep opgegraven komt.
dat is dus eigenlijk grond die achter staat en die moet opgehoogd worden met humus.
dat zijn processen die duizenden jaren duren als de grond rijk genoeg is komt er bos.
in landen waar van natuur bamboe groeit zijn toch ook bomen.
en die plant is een woekeraar dus mocht het zo erg zijn.
zou china een groot bamboe bos zijn zonder bomen.

maandag 15 augustus 2016 - 05:23
leerling

Leerling

@Pplakke
Ik bgrijp je argument, maar het klopt helaas niet. Gemakkelijkheidshalve citeer ik even uit http://www.alterias.be/alterias_search/?page=detailview&inv_id=11
Fallopia japonica is geclasseerd als één van de 100 meest invasieve planten in Europa. Deze soort vormt dichte populaties die inheemse plantensoorten verdringen, de biodiversiteit reduceren en de bodemeigenschappen wijzigen. Fallopia soorten produceren ook allelopathische stoffen die de groei van inheemse planten inhiberen. De voedingscyclus ondergaat wijzigingen in geïnvadeerd gebied. Het beheer van Fallopia is zeer moeilijk door zijn groeisnelheid en zijn vegetatieve reproductiemogelijkheden. Populaties van duizendknoop langs rivieroevers begunstigt oevererosie. De productieve rizoom- en stengelgroei kan schade toebrengen aan infrastructuur zoals muren, funderingen

donderdag 18 augustus 2016 - 01:11
pplakke

Pplakke

dat die bodemstoffen maakt die slecht zouden zijn voor inheemse planten.
weet ik niet maar maar het zou me verbazen.
ik heb het eens opgezocht en zou algen bevorderen .
maar of dat goed of slecht is weet ik niet.
voor zover ik weet groeien er in tuinvijvers ook algen en daar staat geen japanse duizendknoop.

daar aan die r6 afrit e19 loopt ook een rivier de vrouwvliet,
die oever staat vol van die japanse duizendknoop.
en ik zie daar toch niet meer erosie dan met gras.
dat het snel groeit is waar maar dat stoort mij niet.
veel mensen willen blijkbaar dat het zuiver gras kort gemaaid is,
als er dan zo een snelgroeiende plant staat past die niet in het plaatje.
dat kun je goed zien in de reacties over onkruid .
dat de gemeente niet de baas kan op het voetpad door het glyfosaat verbod.

http://www.hln.be/hln/nl/2624/Planet/article/detail/2823357/2016/08/06/Wieden-met-de-kraan-open.dhtml?show=react
vrijdag 19 augustus 2016 - 05:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon