menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladval

Ga naar meest recente reactie

EtienneV

EtienneV

Beste Mensen.

ik zit met een probleem met mijn haag,photinia fraseri --( red robin).het is namelijk zo die heeft grote bladval.wij hebben die 3 jaar staan en die verliest winter en zomer zijn blad.die haag staat aan het terras en je kan je wel in denken dat is wekelijks vegen.ik heb al van alles gedaan voor de grond te verbeteren-- compost organichmest met extra ijzer er in, ze word op tijd ge snoeit en het help alle maal niet.ik denk dat het aan de grond licht.de grond heeft nog al een hoge ph en dat zit mij niet goed.maar ja om de ph snel te laten dalen weet ik niet pressies wat ik daar voor moet doen. turf zuurt wel maar gaat heel traag dat kan ik meschien nadien toe dienen.maar ik zou nu iets moeten hebben dat snel de ph laat dalen en ook veilig is.weet iemand een product dat daar voor kan dienen en toch veilig is.


groetjes.

Etienne.
zaterdag 28 mei 2016 - 20:07
WiPe

WiPe

Wintergroene planten laten hun blad niet vallen in de herfst. Maar het oude blad valt er hoe dan ook af. Dat gebeurt dan doorgaans het jaar rond zodat je altijd wel wat blad moet opvegen. Als de planten goed in blad blijven staan is er dus niks aan de hand.
zaterdag 28 mei 2016 - 20:16
EtienneV

EtienneV

Beste.

ja dat begrijp ik wel,maar dat er zo veel vallen, maar op zo een lange periode dat valt toch wel op vind ik.maar ik denk dat de grond niet goed is.ik heb de ph gemeten en die is volgens mij nog al hoog 9 ph.de ph is de zuurtegraad van de grond en die vind ik nog al hoog.ik denk op zo een ph dat de plant de voeding moeilijk kan op nemen denk ik hoor.


groetjes.

Etienne.
zondag 29 mei 2016 - 19:05
Tuinprins

Tuinprins

Beste,

Hoe heb je die Ph gemeten? Alleen als je dat op professionele wijze laat doen, heb je een betrouwbaar resultaat. Die doe-het-zelf sets die je in het tuincentrum kunt kopen zijn absoluut waardeloos.

Een van de belangrijkste ziektes bij Photinia is een bladvlekkenziekte met de wetenschappelijke naam Entomosporium mespili. Deze schimmelziekte begint met hele kleine rode puntjes op het blad die geleidelijk groter worden en zich uitbreiden over het gehele blad. Later worden de rode bladvlekken meestal bruin. Bij een stevige aantasting verliest de plant een gedeelte van zijn blad.

Spuiten met een professioneel anti-schimmel middel kan helpen de aantasting onder controle te houden maar als de omstandigheden voor de schimmel gunstig zijn (regenachtig weer met redelijk hoge temperaturen) dan kan het resultaat tegenvallen.

Verder: al het afgevallen blad goed opruimen, de planten alleen 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en zorgen dat de planten voldoende lucht hebben. Als de planten beschut staan drogen de bladeren onder bepaalde weersomstandigheden maar langzaam op en vochtige en (relatief) warme omstandigheden zijn voor deze schimmel ideaal om zich snel te verspreiden.


Gegroet, de tuinprins
maandag 30 mei 2016 - 07:05
EtienneV

EtienneV

bedankt van uw mialtje.schimel heeft de haag niet.heb ik al laten nakijken.en de ph meter die ik heb is wel een profesionele meter van het vlaamszaadhuis.want ik meet daar mee de grond in de groeten tuin.ik heb vroeger al eens fotos door gestuurt naar het team van D.C.M .dat was verleden jaar dan had die haag veel gele bladeren.en dat was voeding te kort.ik heb die dan goed voeding geven zoals ze mij gezegd hebben ,en dat is wel veel verbetert.maar die bladval denk ik dat de ph te hoog is.

groetjes.

Etienne.
dinsdag 31 mei 2016 - 12:21
Plantadvies

Plantadvies

Etienne...het staat er om bekend dat de photinia zijn blad eens in de zoveel tijd veel laat vallen. Inderdaad de grond verbeteren is natuur lijk altijd goed. Het komt dus goed.

Groet Plantadvies
dinsdag 31 mei 2016 - 17:10
EtienneV

EtienneV

ik hoop het dat het goed komt,want er vald tamelijk toch veel blad af.ik ga nu volgende week nog eens goed verteerde compost die ik staan heb onder werken.en ook wat zuurder grond onder werken.heidegrond om de ph wat te doen dalen.ik ga proberen het goed te krijgen want het is wel schone haag, het zou spijtig zijn dat wij ze moeten uit doen.maar ik vind het wel tof dat jullie allemaal mee denken voor het probleem op te lossen.dank u.
.

groetjes.

Etienne.
woensdag 1 juni 2016 - 12:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon