menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand een idee wat te planten?

Ga naar meest recente reactie

Yvonne B

Yvonne B

Het gras voor de buxusboompjes is helemaal bruin. Ik vond het al niks, dus het gaat er nu echt uit.
Heeft iemand een idee welk klein, misschien wat breder struikje of enkele plantjes mooi erbij staat/staan?
Ik hou van grijsgroen blad en lila, paarse en blauwe bloemen. Fijn als het een apart struikje is of plantjes zijn.
Weinig onderhoud, niet uitzaaien, niet woekeren. Snoeien is natuurlijk geen probleem.
Geen heuchera, want die heb ik al.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën / tips!

Struiken & Bomen

maandag 16 mei 2016 - 20:31
Figo

Figo

Sarcococca: een wintergroen struikje met geurende bloemen in de winter ...?
maandag 16 mei 2016 - 21:01
sugar

Sugar

De vraag is natuurlijk wat de oriëntatie van dat stukje tuin is. Als dat in volle zon ligt, gaat die sarcococca het niet lang uithouden
maandag 16 mei 2016 - 21:10
Yvonne B

Tekst aangepast

Yvonne B

Ik heb even gekeken. Mooi en makkelijk! Eén nadeel: alleen tot een uur of tien staat 'ie in de schaduw. Daarna volle zon. En dat wil 'ie zeker niet, als ik dat zo lees.

O, Sugar, ik had jouw commentaar nog niet gezien. Ja, volle zon dus. Dat had ik erbij moeten zetten...
maandag 16 mei 2016 - 21:13
zuurtje

Zuurtje

Alles weghalen.
maandag 16 mei 2016 - 21:40
WiPe

WiPe

Lavendel? Lijkt me het meest voor de hand te liggen.
maandag 16 mei 2016 - 22:12
Figo

Figo

Caryopteris ??
maandag 16 mei 2016 - 23:07
LT

LT

Pachysandra terminalis
maandag 16 mei 2016 - 23:53
LT

LT

Ben te snel geweest: Schaduwplant, dus niet geschikt.
Misschien iets met rozen? Daar is keus genoeg in. Ga eens kijken in het Rosarium Lottum. Daar zijn ze ook meteen te koop.
dinsdag 17 mei 2016 - 00:25
Tuinprins

Tuinprins

Wat een kiezeltreurnis ... Je hebt een mooi beginnetje gemaakt met die Clematis linksachter en dat biedt gelukkig nog hoop.

Een paar planten die het op bovenstaande plek zullen doen:

-- Perovskia
-- Lavendel
-- Caryopteris
-- Sedums (de wat hogere variant)
-- Choisya White Dazzler ('Aztec Pearl' wordt denk ik te hoog hier)
-- Aster amellus
-- Liatris spicata (de uitgebloeide aren verwijderen om uitzaai te vermijden)



Gegroet, de tuinprins


dinsdag 17 mei 2016 - 06:37
Yvonne B

Yvonne B

Haha, Tuinprins, het is veel kiezel en keitjes, maar dat is om het onderhoud te beperken i.v.m. rugklachten. Ik doe mijn best. Toch hou ik wel van keitjes en kiezeltjes. Ik vind moderne tuinen met grassen heel mooi. Ik hou nu eenmaal niet van aarde met her en der een bloemetje, dus dan zou ik alles vol moeten planten. Dat wordt teveel onderhoud.
Vóór de kinderen hadden we een Engelse tuin met borders in blauw, paars en lila en een rotstuin, je zou trots zijn geweest op me. Enorm veel onkruid wieden, opbinden en elk jaar wel wat delen, verplanten.
Helaas.. de goede jaren zijn voorbij. Feit is wel dat ik geniet van de foto's van jullie tuinen. Als het me niet interesseerde, zou ik niet op deze site kijken.
De clematis staat er al veel jaren en voorgaande jaren stond er nog een bij. Eerst bloeiden ze volop, maar dat valt nu tegen.
Kijk maar eens naar de foto van het vorig jaar aangelegde grasperkje en de beschrijving eronder.
Zo voor en na kan ik wat aanplanten, maar de jongens willen ook nog eens een balletje trappen op het gras.
Ik wil nog een paar cipres totem langs de schutting, twee dakmoerbei (zoals voor). En ik zou nog veel meer willen, maar we hebben maar een kleine tuin.
Bedankt voor alle tips in elk geval, ik ga googlen....
dinsdag 17 mei 2016 - 14:44
Yvonne B

Yvonne B

Zuurtje, bedankt voor de tip;( Ik zie bij jou maar 1 plantje, dus ik snap het.

WiPe, lavendel staat ernaast voor een muur. Kijk maar op de foto's van vorig jaar.

De lampenpoetser van de Tuinprins kan misschien tussen het siergras, als dit over een paar jaar goed uitziet.

Gezien de omstandigheden: waarschijnlijk vochtige grond onder het antiworteldoek en de hoogte komen er twee goed uit de bus:

Het rozenstruikje van LT en Sedum Sun Sparker Blue Pearl van de Tuinprins!

Jullie zien op de foto's wel wat het uiteindelijk wordt. Bedankt!

dinsdag 17 mei 2016 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon