menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomhut, boren in een boom of ophangen?

Ga naar meest recente reactie

vany

Vany

Dag weer allemaal,

Ik wil na de zomer een boomhut bouwen in ons bos net achter ons huis. De schetsen zijn al volop in gang maar ik wil een boomvriendelijke bevestiging.
Ik dacht: Ik heb een paar jaar geleden eens 4 hele dikke stalen kabels op de kop kunnen tikken ( diameter 50mm) en dacht om een grote lus te maken en deze door of achter het midden van een Y-vormige stam te hangen! Zie tekening!!
Zo 4x in telkens een andere boom.
Zodat ik een groter bordes maak waar de boomhut op komt. Dus is alles zwevend en gewicht hangend en verdeeld aan 4 bomen. Er staan net een paar grote eiken kort bij elkaar waar dit mogelijk zou kunnen zijn. Of zou het kunnen ipv de lus achter de Y-stam te halen een dikke inox pen in de boom te boren daar de staalkabel achter op hang? Of weet iemand nog een ander (beter idee)? Het leuke van die staalkabels is dat alles dan zweeft en beweegt met de de bomen mee en enkel te bereiken via een koordladder/trap.
Graag mening of idee!!

Alvast bedankt,
Yvan.

Struiken & Bomen

zaterdag 9 april 2016 - 03:47
vany

Vany

Sorry voor de slechte foto! Heb geen flits op mijn foon maar zolang die het doet!????
zaterdag 9 april 2016 - 03:50
LT

LT

Dat wordt moeilijk. Boomvriendelijk zie ik als, blijf van die bomen af. Je kunt ook kiezen voor een paalwoning. Evt. om de stammen heen zelfs. Zo'n tak kan vroeg of laat toch schade oplopen en afsterven of afbreken. Dan heb je weer een nieuw probleem.
Groetjes, Lou
zaterdag 9 april 2016 - 07:37
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het is hoe dan ook geen boomvriendelijk gegeven. Boren is een beschadiging, rond een taak hangen betekent ingroeien wat een verzwakking betekent. Bovendien zorgt het gewicht van de boomhut voor extra gewicht op de takken en stam, terwijl dat gewicht voor de boom geen voordeel oplevert in de vorm van extra suikers? Wanneer de boom groter en zwaarder wordt door groei, geeft dat ook extra gewicht, aar dat gewicht draagt wel het bad, en daar wordt de boom wel beter van.
zaterdag 9 april 2016 - 08:39
vany

Vany

Ja ok, een paal woning had ik ook al gedacht. En misschien het beste ook! Maar dit had zeker iets speciaals kunnen zijn! Ik heb nog tijd en ga dit zeker overwegen.

Zeker al bedankt!

Yvan.
zaterdag 9 april 2016 - 10:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon