menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Een beetje ongerust

Ga naar meest recente reactie

Vincent1974

Vincent1974

Hallo iedereen,
Ik ben hier nieuw, vroeger had ik geen tijd maar ben nu van job veranderd en hebben een huis gekocht met tuin van 3535 vierkante meter met veel en oude bomen. Dus ik zal hier regelmatig aanwezig zijn vanaf nu. Ik heb echter een kleine zorg. In een grote tak heb ik een gat geboord met een beugel in metaal erin om de schommel van onze dochter in te hangen. Het is nu al twee weken en er blijft water uit de gaten druppen. Kan het kwaad voor de boom? Zoja wat zijn de oplossingen? Ben bezorgd. Dank bij voorbaat
woensdag 23 maart 2016 - 18:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

De sapstroom zal wel al op gang zijn gekomen.
Je kunt bij een tuincentrum speciaal spul kopen om op de wond te smeren, dat zal het 'bloeden' stoppen.
Dit heb ik ook een keer gehad met het te laat snoeien van mijn pluimhortensia.

Trouwens welkom op Digituin/tuinvrienden.

Groetjes Lily
woensdag 23 maart 2016 - 18:50
Vincent1974

Vincent1974

Bedankt voor het snelle antwoord, mag ik die metalen pinnen laten zitten of zal dat de boom doden?
Groetjes vincent
woensdag 23 maart 2016 - 19:05
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik denk dat je die best kan laten zitten.
Hoeveel schommels hangen er wel niet in bomen?
woensdag 23 maart 2016 - 19:10
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik denk dat je die best kan laten zitten. Hoeveel schommels hangen er wel niet in bomen?


Als je iets bevestigt aan een boom is het altijd, volgens mij althans, het beste om zo weinig mogelijk schade aan de betreffende boom te maken. Elke schade, of dit nu een nagel, schroef of een geboord gat is, is immers een wonde en elke wonde is in principe iets wat de boom kan verzwakken of wat kan zorgen voor infecties. (Ik krijg dan soms ook de kriebels van die "boomhutbouwers" op Discovery Channel ...). Een schommel die met een ring rond de takken bevestigd is, geeft een heel ander effect dan een schommel die dwars door de tak heen bevestigd is (even kort door de bocht); beide kunnen en zullen de tak waarschijnlijk wel schaden, maar de mate waarin dat gebeurt kan sterk verschillen.

In dit geval, en ik ben zeker geen expert, denk ik dat veel afhangt van de diepte en grootte van het gat dat geboord werd en het soort boom. Als de vraagsteller meer info geeft, zijn er hier toch vast wel mensen op het forum die meer concreet tips kunnen geven of een diagnose kunnen stellen.

Veel is er in elk geval niet te doen op dit moment: de "wonde" dichtsmeren wordt al lang niet meer aangeraden. Het "bloeden" zal dus op een bepaald moment stoppen of niet en er zal een infectie ontstaan of niet. Hou in elk geval de tak goed in het oog als je kinderen gaan schommelen want als die tak afsterft zou hij na een tijd wel eens zijn sterkte kunnen verliezen met alle gevolgen van dien.

Groeten,

Pol
woensdag 23 maart 2016 - 21:07
WiPe

WiPe

Dat bloeden stopt vanzelf wanneer er blad aan de boom komt. Maar dat betekent niet dat het geen kwaad kan. Hoe dan ook riskeer je dat de tak zal inrotten, waardoor die minder sterk zal zijn dan je op basis van de grootte van de tak zou verwachten.

De gaten zijn geboord, je kan de pinnen dus best laten zitten. Hoe beter de pinnen in de boom passen, hoe beter, of beter, hoe minder slecht.

Je hebt nog bomen. Je mag gerust vragen stellen voor je iets gaat doen. Dat is beter dan eerst fouten te maken en dan te komen vragen hoe je ze moet oplossen. We zullen ze met veel plezier beantwoorden.
woensdag 23 maart 2016 - 21:57
Vincent1974

Tekst aangepast

Vincent1974

Een dikke merci voor de uitgebreide uitleg. Ik heb enkele foto's gemaakt zodat jullie er misschien een beter zicht op zouden hebben.

Struiken & Bomen

zaterdag 26 maart 2016 - 15:55
Vincent1974

Tekst aangepast

Vincent1974

En de volledige boom, om eerlijk te zijn, ik zou echt niet hebben dat er iets met die boom overkomt.

Struiken & Bomen

zaterdag 26 maart 2016 - 15:57
WiPe

WiPe

Laat die pinnen nu maar zitten. En begin daar niet van alles aan te smeren. Het is al lang bewezen dat die middeltjes meer kwaad dan goed doen.
Wat je wel kan doen is de groeiplaats inrichten zodat de boom nog lang gezond kan blijven.

Ga niet frezen onder die boom. Ongeveer 2/3 van de kleine wortels zitten in de bovenste 5 cm, maar net onder de grond dus. Frezen beschadigd die wortels en dat is erg slecht.

Je kan best onder de boom een laagje goed verteerde kompost leggen. Dat mag zo ver als de kruin komt Daar bovenop kun je een paar cm houthaksel uitspreiden. Dat haksel zorgt er ook voor dat de bodem niet vast gelopen wordt wanneer de kinderen op die schommel spelen. De volgende jaren kun je dan het blad van die boom best onder de boom laten liggen. Om te verhinderen dat het blad weg waait, zou je een kleine afsluiting kunnen zetten. Dat kan met een afsluitdraadje, of met een hekwerk, of houtblokken, wilgenvlechtwerk etc. Dat moet niet hoog zijn, 50 cm is meer dan voldoende. Blad ter plaatse laten liggen en onder de boom laten verteren spaart veel werk en is voor de boom ideaal.


Volgend jaar kan je dan bosplanten onder die boom aanplanten. Alleen maar afgevallen blad is ook niet alles. De keuze is groot: bv Vinca minor, klimop, hostas varens, Pulmonaria, etc. Maar ook bolgewassen als sneeuwklokjes, boshyacint of Cyclamen hederifolium zijn een mogelijkheid.

Maar bloten grond, zoals dat nu is, wordt vast gelopen, wat voor de boom echt niet goed is

zaterdag 26 maart 2016 - 18:49
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik heb de indruk dat dit beuk is. Dat vind ik een beetje vreemd, aangezien die soort niet bloedt. Kun je een foto posten van de bladknoppen?
zaterdag 26 maart 2016 - 18:50
Vincent1974

Vincent1974

Vlug een foto gemaakt tussen de regenbuien. Hopelijk is het duidelijk voor u.

Struiken & Bomen

zondag 27 maart 2016 - 18:58
WiPe

WiPe

Haagbeuk, die kan wel bloeden. Maar voor een haagbeuk is die meer dan behoorlijk groot. Zo groot zie je ze niet vaak.
zondag 27 maart 2016 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon