menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende haag niet giftig

Ga naar meest recente reactie

balleke

Balleke

Hallo allen,

Rondom mijn woning staat een haagbeuk van ongeveer 2 meter hoog en nu zou ik graag in de voortuin nog een aantal meter willen plaatsen met een andere soort die langer of volledig groen blijft.
Hoogte gaat ook een 2 tal meter worden.

Aangezien ik ook met kleine kinderen zit, mag deze absoluut niet giftig zijn. Als ik wat rondkijk naar de meest gebruikte precies allen giftig:

Laurierkers
Ligusterum
Hulsten
...

De fargesia rufa lijkt me zeker iets, maar heb wat bang van die bamboe kwestie van uitlopen, men zegt van niet maar is dit wel zo...?

Iemand de oplossing???
donderdag 3 maart 2016 - 09:21
Wannus

Wannus

Als je een snelgroeiende haag wilt zou ik kiezen voor een Boerenhaag (Liguster)
zie je weer meer en meer . Moet wel een paar maal gesnoeid worden per jaar
en blijft groen . Ik ben geboren tussen de Ligusters , mijn grootvader waar ik
opgekweekt ben was boer en ik hielp de hagen al scheren toen ik 10 jaar oud was .
En ben gelukkig nog steeds in leven , dus niet vergiftigd geweest van de Ligusters.
donderdag 3 maart 2016 - 12:10
balleke

Balleke

Vind ik ook wel mooi die liguster. Als ik dat zo lees staat er in elke tuin wel een 'giftige' plant. Scheren doe ik nu ook al 2x jaar met de haagbeuk (70 m langs elke kant)
donderdag 3 maart 2016 - 12:38
Polplastron

Polplastron

Planten die min of meer giftig zijn, zijn in een tuin niet te vermijden. Zelfs beukenhagen zijn in principe slecht voor de gezondheid als bepaalde delen worden ingenomen.

Uit mijn ervaring als papa van drie (ondertussen al iets grotere) kinderen blijkt echter dat bladeren van planten niet zo snel in de mond gestoken worden evenals bloemen. Wat wel érg aantrekkelijk is, zijn bessen.

Om die reden raad ik jonge ouders graag aan om bij de plantenkeuze erop te letten dat er geen giftige bessen in de tuin komen.

Het blijft natuurlijk altijd opletten en erg kleine kinderen laat je best nooit helemaal zonder toezicht in de tuin; 's zomers komen wespen namelijk ook wel eens graag in de buurt van kindermondjes nadat die een fruitpap o.i.d. gegeten hebben.

Leer kinderen echter vanaf het begin dat ze nooit zomaar iets uit de tuin moeten eten en dat je wespen best met rust laat en daarbij je mond dichthoudt tot ze terug weg zijn. Op die manier maak je kinderen niet nodeloos bang en leer je ze genieten van al het mooie dat de natuur en de tuin meebrengt.

Groeten,
Pol
donderdag 3 maart 2016 - 14:54
Dunya

Dunya

Bij mij staat er laurierkers. Blijft mooi groen de ganse winter met prachtige witte bloesems.
Ik weet niet of die zwarte bolletjes na de bloei giftig zijn.
Wel twee keer scheren in mei -juni en nog eens in september-oktober.
donderdag 3 maart 2016 - 20:21
Polplastron

Polplastron

Volgens het Antigifcentrum zijn de bessen slechts "licht giftig".
Bij inname van minder dan bessen zou het voldoende zijn om een kind voldoende te laten drinken.
donderdag 3 maart 2016 - 23:17
Dunya

Dunya

Dat is dan geruststellend voor families met jonge kinderen. Al staan de bessen nogal hoog en zijn ze klein. Jonge kinderen kijken ook meer naar kleur. Een rode bes trekt meer aandacht.
vrijdag 4 maart 2016 - 08:22
pplakke

Pplakke

ik heb rufa en die pol (ronde).
kan elk jaar wel 10cm breder worden.
dus wil je die niet elk jaar afsteken best een hdpe rhizoombegrenzer plaatsen.

vrijdag 4 maart 2016 - 15:05
WiPe

WiPe

Waarom zou je geen hulst gebruiken? Kies een mannelijke selctie. Die hebben geen bessen.
vrijdag 4 maart 2016 - 21:45
Dunya

Dunya

Hulst prikt en dat is dus niet zo veilig voor kindjes.
Ik krijg ook af en toe een prik van mijn hulst als ik aan het onkruid wieden ben.
Het gaat door merg en been. Brrr.
zaterdag 5 maart 2016 - 08:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er zijn toch hulsten zonder stekels ook dacht ik.

ik heb hier een foto van mijn rufa haag .
dat stukje links aan die blauwe stoel is een paar jaar later geplant.
vandaar dat het nog lager is.
maar de rufa groeit dus zowel goed in volle zon als in schaduw.
iets wat veel hagen toch niet goed aankunnen.
'/>
zaterdag 5 maart 2016 - 11:33
sugar

Sugar


Prunus lusitanica of Viburnum tinus. Waarschijnlijk zijn de bessen van de eerste plant ook licht giftig, maar absoluut geen drama. En de tweede is niet giftig volgens mij.
woensdag 9 maart 2016 - 08:50
Polplastron

Polplastron

Volgens mij zijn de bessen van zowat alle Viburnum-soorten giftig.
Een mannelijke hulstselectie zonder stekels vind ik wel een goed idee.

Groeten,

Pol
woensdag 9 maart 2016 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon