menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opkuisen tussen bomen, maar hoe???

Ga naar meest recente reactie

heavyc

Heavyc

Hoi tuinvrienden,

Onlangs hebben we een woning gekocht en wij hebben een 12 tal eiken bomen op onze grond staan.

Tussen de bomen is echter een wildgroei van onkruid,struiken,klimop,... maw het ziet er niet uit.
Ik had deze graag opgekuisd zodat deze er een beetje uitzien zoals op de bijgevoegde foto. Dus geen onkruid, struiken, klimop,enz. Tijdens de winter vallen erg veel blaadjes en eikels op de grond, wat wel een mooi beeld zou moeten geven als alles tussen de bomen opgekuisd is.

Ik weet echter niet hoe ik dit moet doen? Moet ik producten gebruiken? Alles zelf uitrekken en opschonen? Komen de brandnetels, struiken ed nog terug,...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Struiken & Bomen

dinsdag 15 december 2015 - 11:19
deHaan

DeHaan

Ik hou het even heel erg simpel.
Gereedschap, spa/snoeischaar/handschoenen/snoeizaag.
Neem dit van een goede kwaliteit.
Begin aan één kant met alles weghalen wat je niet zint en blijf doorgaan tot je aan de andere kant bent.
Voer de boel af of versnipper het, zodat je het ergens anders in de tuin kan gebruiken.
De komende maanden heb je hier juist de tijd voor.
dinsdag 15 december 2015 - 12:39
heavyc

Heavyc

Beste DeHaan,

Bedankt voor uw reactie.
Gaat de wildgroei dan niet terug komen? Wij gaan regelmatig wandelen in het bos, maar daar blijft alles mooi weg. Het is nl om al de blaadjes en eikels te laten liggen om zodoende een soort van natuurlijke grondbedekking te krijgen, maar gaat dit dan ook niet werken al een soort compost, waardoor dit dan weer de wildgroei bevorderd?

Mvg
dinsdag 15 december 2015 - 13:09
WiPe

WiPe

Eikenblad bevat vrij veel looizuur, waardoor er relatief weinig soorten onder groeien. Maar als je in je tuin een stabiele toestand wil, zal je in principe toch wat moeten ingrijpen, of de zaak verwilderd; dat is wat er nu ook gebeurd is. Dat ingrijpen kan beperkt zijn wanneer je uitgaat van de natuurlijke situatie, wat je in deze dus wil. Hou er wel rekening mee dat het blad verteerd en dat het herfsttafereel met afgevallen blad en eikels er in de zomer eerder wat saai uitziet.
Wanneer het blad ter plaatse verteerd krijg je inderdaad een soort kompost, bladaarde die een bodemleven aantrekt dat optimaal kan samenleven met de eiken.
dinsdag 15 december 2015 - 16:31
jdcoster

Jdcoster

"Er niet uit zien" is uiteraard uw interpretatie van iets wat de natuurlijkste zaak van de wereld is.
Iedere bodem waar er ook maar iets kan groeien zal na verloop van tijd overgroeien.
Als je dat echt niet wilt, zul je daar altijd moeten in ingrijpen, al was het maar de eikels oprapen voor ze kiemen ... .
Moest het mijn tuin zijn dan zou ik proberen wat van die struiken te sparen en eventueel snoeien of intomen. Struiken en onkruid zijn zeer vage begrippen om gefundeerde raad daarin te kunnen geven ...
Alles wat weggenomen wordt (zeker ook de klimop) zou ik verhakselen en als bodembedekking uitspreiden. Dat helpt ook al wat tegen het overgroeien.
Verder zou ik toch kiezen voor de typische ondergroei van onze inheemse bossen en stinseplanten, Dus massaal bloembollen zoals sneeuwklokjes, bosanemoon, boshyacint, speenkruid, Italiaanse Aronskelk, Cyclamen, e. d. gebruiken.
Deze zullen zorgen voor een stralende lente en in de zomer droogt het loof daarvan op. Op termijn zal het opkuiswerk ook minder worden doordat de laag bladeren opkomend onkruid zal onderdrukken.
dinsdag 15 december 2015 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon