menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinde aanbinden

Ga naar meest recente reactie

evi

Evi

Beste,

Een vraagje; wij hebben afgelopen weekend 3 lei-lindes geplant en tegen een frame gezet.
Dit is de eerste keer dat ik dit doe en wist eigenlijk niet of ik die bindbuis hard moet/mag aantrekken bij het aanbinden ?
Kan ik hier iets mee beschadigen ? Kan de tak nog dikker worden als het er strak rond zit ?

Ook is er een stukje van een gesteltak afgebroken (in de vrachtwagen)
Ik heb deze dan maar afgeknipt aangezien het stuk er maar hing te bengelen. Al een geluk was het een klein stuk.
Kan dit kwaad ? Loopt deze tak nog verder uit ?

Vriendelijk bedankt voor alle hulp !
maandag 16 november 2015 - 14:30
minouke

Minouke

Gebruikt speciale bindkoord http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/9403 en bind ze niet te strak. (niet aanspannen)
De leitakken vastbinden maar niet te dicht bij de uiteindes, laat een stukje vrij.
De takken die afgebroken zijn zullen weer uitkopen.

Groetjes
Chantal
maandag 16 november 2015 - 15:37
benjomel

Tekst aangepast

Benjomel

Evi Gewoon Holle bindbuis gebruiken (ik gebruik 3mm).
Ja gewoon aan binden net als veters in een schoen zeg maar je wild je voeten ook niet afbinden (knijpen)toch.


En niet de bind buis gebruiken wat Minouke adviseert wand daar zit Binnenin een gegalvaniseerde staaldraad en die rekt niet mee daar groeit de tak juist wil in.



Dus gewoon holle bindbuis 3 mm ik zelf bind het 2x rond de tak (hoeft niet zo strak) en dan een knoop er in als de tak groeit geeft de holle bindbuis echt wel mee hoor en na verloop vergaat het gewoon .
Maar die Minouke adviseert vergaat niet en rekt ook niet mee door de gegalvaniseerde staaldraad die daar binnen in zit deze bedoel ik https://www.karwei.nl/assortiment/nortene-bindbuis-zwart-50-m/p/B217385

En de gesteltak groeit wel weer verder als je hem maar voor een nieuwe oog hebt afgeknipt

Suc6 en geniet van je nieuwe bomen
maandag 16 november 2015 - 21:31
minouke

Minouke

Sorry, het moeten holle bindkoorden zijn. Die hebben het voordeel dat ze meerekken met de takken. Zelf gebruik ik die ook.
De link die ik aangaf is niet de juiste.
dinsdag 17 november 2015 - 08:53
Paul Du Ville

Paul Du Ville

In België zijn die te koop bij o.a. AVEVE
dinsdag 17 november 2015 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon