menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zilverberk

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Zoals velen heb ik in onze tuin een 3-tal zilverberken staan. Deze staan er al vele jaren. Vroeger stonder er een 10-tal, maar ik heb daar serieus in gekuisd. Maar ik zou ze eens willen snoeien.

Kan dit?

Mag ik bv de berk een 4tal meter gaan inkorten. Zal deze het jaar erop nog groeien???

zondag 22 april 2007 - 19:15
WiPe

WiPe

De boom zal normala gesproken opneiuw uitlopen. Maar er is meer. De stam die je wil afzagen zal inrotten. daarrond wordt ene nieuwe laag weefsle gevormd die goed afgesloten zit van het rotte hout. Dara kunnen dan de jonge scheuten op groeien. Over een paar jaar heb je dan ene boom die opnieuw even hoog was als aan het begin. Verschil is dat er dan nioeet één topscheut zal zijn, maar een aantal scheuten, die op een ingerotte stam staan.

Niet doen dus want...... de kans dat de nieuwe scheuten zullen uitbreken is veel malen groter dan nu en echt helpen doet het niet wan,t na een paar jaar is de boom weer net zo groot als hij nu is. Opnieuw inkorten is dan ook weer geen optie, want berken verdragen deze behandeling niet zo goed, na een paar keer is de kans groot dat de boom alsnog het loodje legt.
maandag 23 april 2007 - 02:51
Tine

Tine

Een berk snoeien, betekent een berk verminken. Hij wordt er absoluut niet mooier van.

Tine
maandag 23 april 2007 - 03:01
hypermaxx

Hypermaxx

ok bedankt, ik zal mijn berken maar laten zoals ze nu zijn...mooi wit, slank en hoog...

maandag 23 april 2007 - 03:45
Esem

Esem

Ik heb het ook al gezien dat berken worden ingekort.
Het kan maar dat is van een mooie boom een moster maken.
Het is echt geen zicht zo een ingekorte berk.
Gr esem,
maandag 23 april 2007 - 07:48
berenice

Berenice

wij hadden jonge berken staan , die ik ieder jaar vanaf de stam snoeide ;;; tot op 25cm breedte
zo konden die niet te breed worden, en ieder jaar groeiden die terug mooi toe, zodat we een mooie afsluiting hadden
maar ja de ouderdom begin te knagen !!!! en zo hebben we ze gewoon met de grond gelijk gemaakt
en een vernieuwde tuin aangelegd
grts berenice
dinsdag 24 april 2007 - 06:08
corrine

Corrine

oh jee en wij hebben 2 hoge berken in de tuin staan, heel mooi maar heel hoog, we dachten wat hoogste takken te gaan snoeien, dus niet zozeer de stam zelf, gaat dit ook niet?
De tuin ziet er nu iets anders uit als de foto, flink overwoekert was de tuin en de klimop is nu uit de berk.

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2010 - 15:21
Pistachio

Pistachio

Ik had een boomchirurg gevraagd om mijn berken te snoeien omdat de buren geprotesteerd hadden tegen overhangende takken. Hij zei dat als je meer dan 10% van de takken snoeit, je kans hebt dat de boom binnenin doodgaat. Hij heeft hier en daar een tak verwijderd, maar heel weinig. Mijn vier berken staan er al een jaar of 12. Toen ze veel jonger waren zijn ze door een prutser van een amateurtuinier eens te zwaar gesnoeid maar volgens de boomchirurg hebben ze het overleefd omdat ze nog zo jong waren. Gelukkig maar! Geniet maar van jullie berken, 't zijn prachtige bomen
dinsdag 12 oktober 2010 - 17:03
corrine

Corrine

Hmmm duidelijk dus, het waren 1 van de weinig bomen die we konden laten staan in de tuin, de rest was al niet meer te redden, de berken blijven, misschien een takje hier en daar weg, maar drastisch snoeien zoals we in gedachten hadden moeten we maar niet doen, thanx!
dinsdag 12 oktober 2010 - 22:35
corrine

Corrine

De lange takken van de berk zijn vandaag wel heel mooi, er zaten 2 halsbandparkieten in, LEUK!

Struiken & Bomen

woensdag 13 oktober 2010 - 16:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon