menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag met onkruid

peter1969

Peter1969

Jaren terug heb ik een haag gezet van Lonicera en die is mooi volgroeid.

ik heb vorig jaar een aantal planten Lonicera verzet en de bestaande haag dus verlengd. Het is me niet gelukt om dit onkruidvrij te houden; op dit moment is het zelfs zo dat de aanwezige struiken een beetje overwoekerd worden door ertussen groeiend gras.
Hoe pak ik het best aan om dit volledig zuiver te zetten ?

Ik had gedacht om dat stukje haag van een meter of tien op één er volledig uit te halen. Daarna de grond goed omzetten en de planten één voor één ontdoen van de aanwezige grassen ertussen. En terugplaatsen.

Ik ben zelf geen liefhebber van worteldoek, maar ik zo weinig tijd om in de tuin te werken. Toch worteldoek gebruiken ? Of overvloedig bedekken met houtsnippers ?

Iemand advies ?
zaterdag 10 oktober 2015 - 14:33
leerling

Leerling

Door grondwerken is bij ons veel zand aangevoerd en hebben we er dus ook massa's (on-)kruid gratis bijgekregen.

Onder een van de nieuw aangeplante hagen en rond de kruisbessen hebben we bosaardbeitjes gezet, en die houden het onkruid mee in bedwang. 't Is niet onkruid vrij, maar er groeit beduidend minder dan onder een stuk haag waar we (nog) niets hebben gedaan.

Een andere haag is omringd door gazon en daar bosaardbeien planten is vragen om problemen. Daar hebben we zo'n 20 cm weggewied en daar strooien we nu elke keer een laagje grasmaaisel. Dat doen we ook rond een aantal bomen en struiken en dat helpt prima.
Bijkomend voordeel hier is dat de grond minder snel uitdroogt en dat ook het bodemleven (en dus hopelijk metertijd ook de haag zelf) erop vooruit gaat. ('t Is hier hele droge zandgrond.)

Je zou ook de truc met het karton kunnen proberen: in brede kartonnen stroken snij/knip je een gleuf eindigend in een gat. Dat leg je rond elke plant. Daar bovenop leg je een flinke laag compost en dan laat je het bodemleven zijn werk doen. Werkt prima op grote stukken grond. Niet zeker of het genoeg zal zijn voor een haag.
(Zie bv. http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3555)

'k Ben hier met andere stukken haag nog aan het experimenteren met Ajuga reptans (zennegroen), Lamium maculatum (gevlekte dovenetel) en een hele lage cotoneaster waar ik de juiste naam niet van ken.
Waldsteinia Ternata (goudaarbei) en Acaena microphylla 'Kupferteppich' (stekelnootje) staan ook nog op het verlanglijstje.
zaterdag 10 oktober 2015 - 22:46
pplakke

Pplakke

ik weet niet of dat zo een goed idee is van die planten weer uit te doen.
enkel om te wieden dan verzwak je ze opnieuw misschien.
ik heb hier een foto van internet.
en wieden lijkt mij moeilijk onder een lonicera om te zien waar het onkruid begint.

[afbeelding verwijderd niet-https]

misschien het onkruid kort knippen.
en dan links en rechts karton schuiven tot in het miden zo als leerling zegt.


er is nog een manier maar die is hier door veel mensen niet graag gezien.
gras insmeren met glyfosaat.






zondag 11 oktober 2015 - 05:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon