menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplant met blote wortel

Patat

Patat

Vorig jaar plantten wij een aantal Fraxinus Ornus 'Obelisk' op onze oprit en het resultaat mag er zeker zijn.

Echter, één plantvak hebben wij toen noodgedwongen leeg gelaten: tijdens de aanleg van de oprit hebben de mannen een elektriciteitsdraad dwars doorheen dit plantvak getrokken met als resultaat, dat de boom met draadkluit die we daar hadden voorzien, er niet gekomen is.

Het blijft een jammerlijk zicht dat er één boom "ontbreekt", maar onlangs bedacht ik me dat een boom met blote wortel misschien wel een mogelijkheid is. Klopt het dat de wortelkluit met blote wortel minder groot (en dus flexibeler) is tegenover een draadkluit. Wat zijn de slaagkansen dat de boom het goed gaat doen? Ik las een aantal verhalen op het internet dat een boom met blote wortel snel uitdroogt, maar is dit zoveel risicovoller dan aanplant met draadkluit? Zijn er nog bijkomende tips voor aanplant met blote wortel vanuit jullie eigen ervaringen?

Alvast bedankt, want ik kijk er echt naar uit nog een extra Fraxinus Ornus 'Obelisk' te kunnen aanplanten.
maandag 15 juni 2015 - 20:32
jdcoster

Jdcoster

Koop wat je wil, bij de juiste verzorging zal het verschil niet groot zijn, maar wacht tot december.
maandag 15 juni 2015 - 23:41
Patrikc

Patrikc

Maar een boom boven op een kabel planten is niet echt een goed idee.
maandag 15 juni 2015 - 23:48
peter2

Peter2

Mijn ervaring is ,dat bomen in pot/kluit zich niet zo makkelijk vastzetten als deze met blote wortel (vooral in pot).
Heb er hier enige geplant uit een pot ,zo'n 3 seizoenen geleden ,en ik kan niet zeggen dat deze al muurvast staan.

IDD. wel opletten met die kabel!
woensdag 17 juni 2015 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon