menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe taboe

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Het valt mij op dat er in dit overigens prima forum, op bamboetopics nauwelijks gereageerd wordt.
15 jaar geleden was er een opleving van de new-age met boeddha beeldjes, oosterse tuinen en zo, en natuurlijk bamboe. zoveel jaar later hebben de meesten bamboe afgezworen door de moeilijk te stuiten uitbreidingsdrang van vele soorten. Nieuwe geinteresseerden worden afgeschrikt door vaak overdreven gruwelverhalen.
Maar zijn er nu geen bamboeliefhebbers meer overgebleven?
maandag 15 juni 2015 - 10:41
Polplastron

Polplastron

Ik denk inderdaad dat de "bamboe-hype" een beetje over is. In de loop van de geschiedenis zijn tuinstijlen regelmatig veranderd en ook de voorkeur voor bepaalde planten varieert met de jaren.

Bamboe heeft (deels onterecht) een slechte naam gekregen omwille van woekergedrag en/of de moeilijkheid om de pollen te verplanten of verwijderen.

Veel vragen i.v.m. bamboe beperken zich dan ook tot "Hoe verwijder ik ..." en "Hoe vernietig ik ...".

Hoewel ik geen bamboe-liefhebber op zich ben, mag je echter voor mijn part een poging doen om deze interessante planten terug in een goed daglicht te stellen! Ik volg je met veel interesse als je dat doet!

Groeten,

Pol (Meer een rozenfanaat, sorry ... )
maandag 15 juni 2015 - 10:49
jdcoster

Jdcoster

Als ik eventjes Bamboe intik op de zoekfunctie van de Digituin zouden er toch 3848 leden een Fargesiavariëteit in hun tuin staan hebben.
Phyllostachyssoorten zijn dan weer minder populair.
Planten zijn inderdaad ook mode en tijdgebonden. Zo is buxus, door de snel opkomende problemen ermee, ook al wel over zijn topperiode denk ik.
Misschien maar goed ook in tijden waarin de bijen in soorten en aantallen zo snel achteruit gaan, o.a. door een algemeen gebrek in ons landschap aan voldoende nectar- en stuifmeelproducerende planten.
Iedere kleine bijdrage aan bloeiende planten helpt, want van de kant van de landbouwers moeten ze niet veel verwachten.
maandag 15 juni 2015 - 11:01
Kleinedikken

Kleinedikken

Bedankt voor de antwoorden.
Ik zit eigenlijk met een vervelend probleempje met een phyllostachis Bissetti haag.
De haag is ca 2.5 m hoog, met vele dunne stengels en heeft een niet al te formeel karakter. Nu komen er sinds kort een beperkt aantal zeer forse duimdikke scheuten op.
Die steken ondertussen zo'n 2 m boven de haag uit.
De vraag waarop ik nergens antwoord vind is: snoei ik ze gelijk met de haag, na volledige uitgroei? Want ik las ooit dat bij te vroeg inkorten de scheut kapot gaat.
Of snoei ik de scheuten gewoon volledig weg in de hoop dat dit de plant verzwakt zodat hij enkel nog zwakkere scheuten produceert? Of stimuleert dit juist de aanmaak van sterke scheuten? En heeft de bemesting hierop een invloed? Sommigen beweren dat net een tekort aan voeding de plant zal stimuleren om uit te breiden, wat nu ook niet de bedoeling is. Momenteel staat de haag in een aantal grote cementkuipen die slechts voor 3/4 ingegraven zijn. Mijn ervaring is dat de uitlopers zeer oppervlakkig blijven.
Daardoor kunnen ze niet ongemerkt ontsnappen. Een tweede reden voor de kuipen was, op die manier de groei wat bescheidener te houden dan in volle grond.
Dat is drie jaar goed gegaan, maar nu zit ik toch met die forse stengels.
Er uitgooien en fargesias planten lijkt me een net te forse ingreep. Geen enkele tuinliefhebber gooit graag mooie en gezonde planten weg.
maandag 15 juni 2015 - 12:40
Tuinprins

Tuinprins

Bamboeplanten zijn gewoon te duur.

Gegroet, de tuinprins (zuinige Hollander [pleonasme?])
maandag 15 juni 2015 - 19:01
Patat

Patat

Een antwoord op jouw vraag over de haag heb ik niet, maar ik kan wel zeggen dat ik een zeer grote fan ben van bamboe in het algemeen.

Het klopt dat horrorverhalen velen afschrikken om nog bamboe aan te planten. Ook wij hebben tijdens de aanleg van onze nieuwe tuin van veel vrienden gehoord dat we gek waren om toch voor bamboe te kiezen.

We kozen voor een Fargesia Robusta 'Campbell' aan de achterzijde van de tuin, omdat dit een mooie altijd groene achtergrond geeft en de inkijk van de buren wat tegen gaat. Voorlopig geen enkele spijt van deze bamboe: heerlijk als de wind ruist door de fijne bladeren en de stevige scheuten zijn een streling voor het oog. Schrik voor een overwoekering hebben we niet, want we kozen voor een stevige bamboebegrenzer, zodat de rest van de tuin ook nog wat ruimte krijgt.

Daarnaast hebben we op ons terras drie grote vierkante potten met Fargesia Rufa. Ook deze doet het uitstekend. Modegevoelig? Ik weet het niet. De bamboe op het terras oogt stijlvol en nog steeds modern. En so what? Moeten wij als tuinliefhebbers alle trends volgen? Ik denk het niet. Ik kies voor hetgeen ik mooi acht in de tuin en niet voor hetgeen de media of tuinmagazines voorschrijven.

Wij zijn alvast pro-bamboe!
maandag 15 juni 2015 - 20:26
pplakke

Pplakke

ik heb nu al een jaar of tien een bisetti .
was een plant die ik had gekocht.
en die zit in zo van die folie gevangen (hdpe)
die folie is in een kring van 5 meter diameter ingegraven.
nu heeft die ene plant dus gans die kring vol gegroeid.
zo als je ziet word die wel een meter of vier hoog.
ik snoei enkel stengels die omvallen.
en die proberen over de folie te groeien.


null [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 16 juni 2015 - 15:41
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn pa had een vijver van 40 X 60 meter, met veel vis, om zijn water te filteren, kocht hij eenn niet woekerende bamboe.
nu ben ik de trotse bezitster van de vijver, en ik heb 12 jaar geleden de niet woekerende bamboe, die al spol van 5 cm doorsnee, toch al een doorsnee van 6 meter had, voilleig gerooit
en nu, 5jaar later? komt er 15 meter verder, nog bamboe uit,
dinsdag 16 juni 2015 - 23:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon