menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis op treurberk

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Een verschijnsel van ieder jaar maar dit jaar is het erg heel erg , al vier maal gespoten tegen bladluis maar er komt geen einde aan de bladeren krullen vallen
af, de toppen van de twijgen blijven met heel kleine bladjes en overal bladluis met vleugels, als het niet kan veranderen moet hij weg het is een treurberk van 2.50 m en 20 jaar oud , het is precies herfst met vallen van bladeren , het ligt ook zeker niet aan water gebrek met dat warm weer wordt hij zeker niet vergeten, er moet toch iets zijn waar ik de luizenplaag mee kan bestrijden zo niet de zaag en tot tegen de grond af .

Groetjes Richard
zaterdag 13 juni 2015 - 08:26
RdB

RdB

Zie volgend bericht.
zaterdag 13 juni 2015 - 10:01
RdB

RdB

Da's een makkelijke: niets aan doen en in 2-3 jaar (of veel eerder, beetje afhankelijk van de spuitgraagheid in de omgeving) heb je nauwelijks meer luizen. Zolang je spuit dood je ook de belagers en hebben de luizen weer vrij spel.

Ruud

(Toen ik hier kwam wonen 'moesten' de pruimen steeds bespoten worden anders zou er niet van terecht komen. Nooit gedaan en het jaar er op nauwelijks een luis meer gezien)
zaterdag 13 juni 2015 - 10:03
Patrikc

Patrikc

Inderdaad een perfecte illustratie dat al die bespuitingen zinloos zijn.

Schuilplaatsen aanbieden voor oorwormen, lieveheersbeestjes, zweefvliegen... is een veel betere taktiek.

Zou toch jammer zijn als je door het falen van de giftaktiek je mooie boom zou wegdoen
zaterdag 13 juni 2015 - 10:30
Wannus

Wannus

Moest het allemaal zo gemakkelijk evolueren op natuurlijke wijze ,
zoals het hier soms uitgelegd word . Ik zou niet anders willen .
Eens struiken worden aangetast in het voorjaar door bladluizen
( opgekrulde bladeren enz... ) moet je er de rest van het jaar zo
verder blijven op kijken en wachten tot volgend jaar om dan te hopen
dat het zich niet herhaald , want meestal is het zo .
De pattateboeren moeten 7 maal hun aardappelen behandelen in
één seizoen , en ge moet eens informeren wat een fruitboer allemaal
doet in zijn boomgaard , ook om bladluizen te lijf te gaan . Ze proberen
de wetten wat te versoepelen door enkele sproeistoffen uit de handel
te nemen , en de particulier moet met minder tevreden zijn . Maar dat
is geen optie dat er daardoor minder gesproeid wordt , integendeel .

zaterdag 13 juni 2015 - 12:31
Bombycilla

Bombycilla

helemaal gelijk Wannus , hele bossen gaan kapot aan bladluis als wij mensen niet blijven ingrijpen
zaterdag 13 juni 2015 - 13:15
HansR

HansR

Ben ik totaal niet mee eens ! Doordat we bossen/velden aanplanten met maar een boom/plantsoort ( monocultuur ) hebben ziekten en plagen vrij spel. Als we meer gebuik maken van inheems plantmateriaal/gemengde beplanting zorgt de natuur er zelf voor dat het aantal belagers in toom gehouden wordt.

m.v.g.
Hans.
zaterdag 13 juni 2015 - 13:51
Wannus

Wannus

Ik ben hier niet bezig over bladluizen in de bossen , maar wel om te beletten
dat zo weinig mogelijk struiken en bomen in onze tuinen aangetast worden ,
alleen al voor het zicht . Heb je al eens een sneeuwbal struik gezien
aangetast van de bladluizen vroeg in het voorjaar . Mooi zicht , ik heb
ze al jaren verwijderd want ik kreeg geen hulp van de nuttige insecten.
Ieder jaar hetzelfde .
zaterdag 13 juni 2015 - 13:59
Polplastron

Polplastron

Heb je al eens een sneeuwbal struik gezien
aangetast van de bladluizen vroeg in het voorjaar . Mooi zicht , ik heb
ze al jaren verwijderd want ik kreeg geen hulp van de nuttige insecten.
Ieder jaar hetzelfde .

Heel wat Viburnum-soorten en -variëteiten staan er nu eenmaal om bekend dat ze veel bladluizen aantrekken. Als je dat niet mooi vindt, kan je altijd iets anders planten.

Ten tweede is het zo dat je door de bladluizen te verwijderen het proces van natuurlijke bestrijding teniet hebt gedaan. Bij mij staat in de kippenren een Viburnum opulus die jaren achtereen bijna kaal was omwille van bladluizen en andere aantastingen, maar met de jaren is het probleem opgelost; de struik is ondertussen goed gevestigd en allerlei nuttige organismen hebben in mijn tuin een onderkomen gevonden.

Ik zou niet anders willen .
Eens struiken worden aangetast in het voorjaar door bladluizen
( opgekrulde bladeren enz... ) moet je er de rest van het jaar zo
verder blijven op kijken en wachten tot volgend jaar om dan te hopen
dat het zich niet herhaald , want meestal is het zo .

Indien dat zou kloppen, zouden niet alleen de bossen, maar ook mijn ecologische rozentuin volledig kaalgevreten zijn. Ik zou zeggen; kom gerust eens kijken als je twijfelt aan het ecologisch onderhouden van een siertuin zonder enige (chemische of natuurlijke) bestrijdingsmiddelen. Zien is geloven!

@HansR: De uitspraak van Bombycilla was natuurlijk ironische humor hé!

Groeten,

Pol
zaterdag 13 juni 2015 - 14:19
RdB

RdB

Kun je mijn tuin in de route opnemen.
Bladluizen moet je hier toch met een lantaarntje zoeken en ik heb hier in de 20 jaar dat ik er woon nog nooit tegen enig insect oid gespoten. Ook de moestuin doet het al 10 jaar zonder, al geef ik toe dat ik wel eens een kool door de koolwitjes lat opeten (de rupsen uit de andere pluk ik weg). Dat zie ik een boer of tuinder natuurlijk nog niet doen aar in je eigen tuintje gaat zulks prima.

Overigens vergeten we vaak onze belangrijkste medestander: de wesp! Sommige hebben zelfs de domheid deze nu al te bestrijden. Zo lastig als de afgedankte werksters eind augustus kunnen zijn zo nuttig maken ze zich nu. Ga rustig bij de ingang zitten (zolang je neit in de vliegroute zit doen ze absoluut niets) en verbaas je over de talloze insecten die ze hun nest binnen zeulen.

Ruud
zaterdag 13 juni 2015 - 14:34
jdcoster

Jdcoster

Niet naar de open tuindagen van de VELT-leden geweest Wannus? Daar viel nochtans weer veel te leren hoor.
Zaten de planten of bomen bij mij dan helemaal te verpieteren onder dikke lagen insecten tijdens jouw bezoek vorig jaar?
Ik zou jou wel eens een volledig jaar willen volgen in al jouw tuinwerk om te weten te komen wat je allemaal verkeerd doet, waardoor je steeds met insectenplagen te maken hebt.
zaterdag 13 juni 2015 - 14:47
zourky

Zourky

Vrienden stop er maar mee , ik wil hier geen ruzie voor bladluizen als ik er met de hogedruk reiniger in vlieg zijn alle bladluizen ook weg en de bladeren ook .
Het is een treurberk die aan de voordeur staat in een gras pleintje er hangt een nestkastje in voor pimpelmeesjes maar dat is ingenomen door hommels en die eten ook geen bladluizen, Ik zal wel zien of ik ze weg krijg een oplossing ligt hier niet bij de hand, ik had gedacht dat er iemand iets zou zeggen probeer dat of dat eens ik zal mijn plan wel trekken hier stoppen we !

Groetjes Richard
zaterdag 13 juni 2015 - 15:12
Patrikc

Patrikc

ik had gedacht dat er iemand iets zou zeggen probeer dat of dat eens

De bijdrage van Ruud en mezelf niet goed gelezen zeker...

Of denk je nu echt dat een vijfde keer spuiten nog zin heeft ?
zaterdag 13 juni 2015 - 15:15
WiPe

WiPe

Ik moet zeggen dat het kort door de bocht is om te beweren dat niet spuiten voldoende is om de natuurlijke vijanden de kans te geven om plagen in te perken en dat dan alle problemen vanzelf opgelost geraken.

Er zijn nog een aantal andere aspecten die belangrijk zijn.
- de juiste plant op de juiste plaats: planten die aangeplant worden in omstandigheden die te sterk afwijken van wat ze van nature verkiezen, worden sneller aangetast.
- te sterke groei (door overdreven bemesting) verzwakt planten, waardoor ze veel sneller aangetast worden door allerhande ziektenverwekkers. http://naldc.nal.usda.gov/download/112/PDF
zaterdag 13 juni 2015 - 15:19
Patrikc

Patrikc

Klopt WiPe, maar dat is zo evident dat niemand er aan gedacht had
zaterdag 13 juni 2015 - 15:24
Kriskras

Kriskras

Zourky schreef:

er hangt een nestkastje in voor pimpelmeesjes

Pimpelmeesjes snoepen wel degelijk bladluizen. In dit seizoen slurpen ze de takken af om van de lekkere sappige bladluizen te snoepen. Althans toch in mijn tuintje. Idem dito wat de koolmezen betreft. Ja, zelfs bladluizen zijn nuttig en hebben een functie!

Natuurlijk, als er kwistig met gif is omgesprongen geweest geworden zullen ook de vogeltjes eraan zijn. En dat dan de ''vrijgekomen plaatsen'', hommels zouden bezet zijn lijkt mij nogal vreemd, want dat is bepaald niet het ding van hommels. Hoe dan ook, als er gespoten wordt gaat alles omzeep, zelfs de katten, uitgenomen zoals reeds gezegd de bladluizen zelf die zich vrij en vrolijk verder kunnen vermenigvuldigen.

En wat het evidente om doen betreft, het is inderdaad raar dat dit nog niet voorgesteld werd. En het evidente om doen is de aankoop van een legertje larven van lieveheerbeestjes. Elk jaar een nieuw legioen inzetten, van zodra de eerste luizen zichtbaar worden. Kost minder dan 30 euro, en na een paar jaar reeds wordt de tuin omgezet in een paradijs om in te leven en ademen, zelfs voor het menselijke schepsel.

Te koop bij Eurotuin en andere. Zie ook hier:

http://biogroei-shop.be/index.php?id_product=17&controller=product
zaterdag 13 juni 2015 - 16:02
Wannus

Wannus

Joel
Je tuin was verleden jaar prima , ik heb dit trouwens vermeld hier op
het forum , en ik heb nogal wat foto's genomen die ik nog altijd bewaar
in een map . Wat insectenplagen betreft valt dit bij mij eigenlijk wel mee.
Enkel in plaatsen waar ik niet gevraagd wordt te behandelen heb ik af en
toe wel eens een struikje die vol bladluizen zit , en of een andere ziekte .
En voor de rest van het jaar zien deze er toch niet meer fit uit .
Ik hoor toch af en toe van Veltleden dat het steeds moeilijker wordt om
biologisch te bestrijden . Ik vraag me dan af hoe het van jullie wel lukt.
zaterdag 13 juni 2015 - 18:20
Kriskras

Kriskras

Wannus vroeg zich af:



Ik vraag me dan af hoe het van jullie wel lukt.


Men zou zich eerder moeten afvragen waarom het bij jullie niet lukt.

Overigens ligt het antwoord reeds verscholen tussen uw woorden: waar ''ik''m niet gevraagd wordt te behandelen .

Het spijt mij hoor, maar een een hele oppervlakte met gif voorzien en hier en daar een vierkante meter uitsparen om zogezegd biologisch te behandelen, dat is klink-klare onzin.

http://www.taartenbakkerij.eu/ontbijtaanbed.jpg
zondag 14 juni 2015 - 09:28
Wannus

Wannus

Amai, dat ik een hele oppervlakte zou bespuiten , hoe kom je daarbij .
Dit heb ik wel nog nooit gedaan . En ben er zelfs niet goed van .
Er is hier blijkbaar niemand die mijn dagelijkse taken begrijpt ,
waarvoor ik tewerk gesteld ben
zondag 14 juni 2015 - 12:18
HansR

HansR

Heb beetje het gevoel dat dit topic uit zijn verband gerukt wordt.
zondag 14 juni 2015 - 12:23
Wannus

Wannus

Dat klopt HansR ,
Maar uit discussies kun je meestal veel bijleren , en dat is zeer goed
voor een forum . Stel je voor dat iedereen elkaar gelijk geeft .
Zolang er geen verwijten naar elkaar geslingerd worden
zondag 14 juni 2015 - 12:46
HansR

HansR

....Vooral het laatste....
zondag 14 juni 2015 - 13:57
Polplastron

Polplastron

Er zijn nog een aantal andere aspecten die belangrijk zijn.
- de juiste plant op de juiste plaats: planten die aangeplant worden in omstandigheden die te sterk afwijken van wat ze van nature verkiezen, worden sneller aangetast.
- te sterke groei (door overdreven bemesting) verzwakt planten, waardoor ze veel sneller aangetast worden door allerhande ziektenverwekkers. http://naldc.nal.usda.gov/download/112/PDF

Meestal is dat ook mijn raadgeving, maar ik heb er bij dit topic inderdaad ook niet aan gedacht! Goed dat je het dus inderdaad nog even aanbrengt.

Groeten,

Pol
maandag 15 juni 2015 - 08:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon