menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis fruitbomen

Rakhee

Rakhee

Kan je ook teveel bladluizen hebben op je fruitbomen?

Zoja, hoe bepaal je de grens van "teveel"? En hoe bestrijd je ze milieuvriendelijk?

Alvast bedankt!
maandag 18 mei 2015 - 09:50
Polplastron

Polplastron

Teveel? Je mag ze naar hier brengen .... Een beetje een dwaze opmerking natuurlijk, maar toch ....

Bladluizen lokken natuurlijke vijanden die op hun beurt weer bladluizen gaan eten, maar ook heel wat andere plaagdieren. Ik ben dus altijd oprecht blij als de eerste bladluizen op m'n rozen zitten.

In een gezonde tuin met voldoende "leefruimte" voor allerlei organismen wordt zo'n plaag in een paar weken tijd volledig de kop ingedrukt.

Voorwaarde is wel die "leefruimte". Voorzie daarom in je tuin:
1) schuilplaatsen: bomen, hagen, bodembedekkende planten, ... zijn welkome plaatsen voor allerlei dieren om te schuilen. Vogels nestelen in de bomen en hagen terwijl heel wat kleinere dieren zoals lieveheersbeestjes 's winters schuilen tussen afgevallen blad en lage, groenblijvende planten.

2) voedsel: als je de natuurlijke vijanden hun voedsel afpakt door te gaan bestrijden, zullen ze niet in je tuin blijven en je dus ook verder niet helpen. Verder is het ook zo dat planten die insecten aantrekken ook zorgen dat insecteneters naar je tuin komen; die zullen dus ook wel eens een 'plaagdier' oppeuzelen.

3) water: vogels en veel andere nuttige dieren hebben water nodig om te overleven. Als er in de tuin water te vinden is in de vorm van een vijver, trog of een simpel vogelbadje, dan lok je daarmee weer heel wat bondgenoten naar je tuin.

Nu terug naar je oorspronkelijke vraag. Kan je te veel bladluizen hebben op je fruitbomen.
Naar mijn mening (en die van een groeiend aantal andere tuinliefhebbers) NEE. Maar ... als je bomen nog niet zo goed zijn aangeslagen of om een andere reden niet zo goed aan de groei zijn ... dan zou zo'n bladluizenplaag in theorie fataal kunnen zijn. Zelf heb ik deze ervaring niet, maar ik ga de uitspraken van sommige forumleden hierover niet in twijfel trekken gezien ik ze niet kan weerleggen. Gezonde bomen, struiken en andere planten kunnen echter meer verdragen dan wij tuinmensen vaak kunnen aanzien.

Hoe is het overigens afgelopen met je "calla's"?
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=59351

Groeten,

Pol
maandag 18 mei 2015 - 14:43
Rakhee

Rakhee

Polplastron,

Met dergelijk antwoord ben ik wat! Alvast bedankt!

Het is echter zo dat het het tweede jaar is dat de fruitbomen er staan (laagstam) in een ruimte waar er ook kippen rondlopen (dus de grond is vrij kaal en bijgevolg geen bodembedekkers e.d.). Wel een klimop haag.

En ik moet ook wel zeggen dat ze vrij mooi gebloeid hebben de fruitbomen en de perenboom en kerselaar staan heel mooi in blad, de appelbomen daarentegen.. Enkel blaadjes te bespeuren aan het bovenste gedeelte van de boom, niet onderaan de bomen... (en nee de kippen pikken de blaadjes onderaan niet af - want de perenboom en kerselaar staan wel mooi in blad onderaan).

Ik zal dus nog wat afwachten... En in de rest van de tuin, proberen een 'gezonde' tuin te maken .


De "calla's". Die heb ik toch bestreden met heet water aangezien er nog niet veel vaste planten staan, kan ik er ook niet veel schade aanbrengen . Ik vraag me echter af of de knol waaruit de "calla" groeit daardoor definitief buiten strijd is? Of zal ik volgend jaar opnieuw overal rond blaadjes hebben? (er komen op heden nog steeds nieuwe blaadjes uit op verschillende plaatsen)
maandag 18 mei 2015 - 15:22
Polplastron

Polplastron

Het is echter zo dat het het tweede jaar is dat de fruitbomen er staan (laagstam) in een ruimte waar er ook kippen rondlopen (dus de grond is vrij kaal en bijgevolg geen bodembedekkers e.d.). Wel een klimop haag.


Er moeten ook niet noodzakelijk bodembedekkers net onder de bomen staan. Het is al genoeg als er schuilplaatsen in de tuin zijn. Die klimophaag is ook heel interessant. Dus dat zou in principe wel goed moeten komen. In mijn tuin staan de appelbomen er ook nog niet zo heel veel jaren en we hebben vanaf het begin nooit iets bestreden; de eerste opbrengsten hadden er schijnbaar alvast niet onder geleden.

De "calla's". Die heb ik toch bestreden met heet water aangezien er nog niet veel vaste planten staan, kan ik er ook niet veel schade aanbrengen . Ik vraag me echter af of de knol waaruit de "calla" groeit daardoor definitief buiten strijd is? Of zal ik volgend jaar opnieuw overal rond blaadjes hebben? (er komen op heden nog steeds nieuwe blaadjes uit op verschillende plaatsen)

Ik denk dat je ze toch enkel gaat kunnen verwijderen door ze zo veel mogelijk uit te graven en daarna de opkomende blaadjes telkens te verwijderen. Zo heb ik dat hier ook al op verschillende plekken met succes gedaan. Het zijn overigens wel prachtige planten!

Groeten,

Pol
maandag 18 mei 2015 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon