menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulwilg

Ga naar meest recente reactie

Maylea

Maylea

Hallo iedereen

heb een krulwilg in de tuin ene van 1.50m hoog, heb hem vorig jaar zo gesnoeid daar hij met ongedierte zat en de blaadtjes werden op geeten, ik heb het die periode met afknippen proberen tegen te houden maar helaas en zeker dat warme weer speelde nog eens extra zijn rol erin spijtig voor de krulwilg toen,in het najaar had ik hem goed gesnoeid met de veronderstelling dan kan ik er goed aan kan als hij nog eens met beestjes zit die zijn blaadtjes opeten,
en nu staat de krulwig met mooie groene blaadtjes te proken,
maar zag deze morgend dat er precies een soort piepkleine harde zwarte eitjes op de blaadtjes liggen,
en ik dacht ga het eens hier op het forum vragen wat ik het best zou doen voor men krulwilg, vrij te houden van ongedierte wat is de beste methode alle ervaren tips zijn welkom,
ik wil hem nog jaren houden,
bedankt voor het lezen

groetjes

Maylea
woensdag 18 april 2007 - 20:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik denk dat uit die eitjes dadelijk wel weer (bastaard) rupsjes komen. Maar zeker ben ik er niet van, want de blaadjes zitten er nu net pas aan en dan zouden er al eitjes opgelegd moeten zijn. Dat wind ik og wel erg vroeg. Je omschrijving van het ongedierte is niet precies genoeg om er wat uit af te leiden. Leken ze op kleine krekeltjes (cicaden)??? Die komen namelijk erg vlug te voorschijn bij wilgen. Probeer eens een foto of goede omschrijving te geven.
donderdag 19 april 2007 - 04:42
Maylea

Maylea

Hallo Jo

bedankt voor je reactie,

Het is waar de krulwiig is volop al zijn bladeren aan het krijgen.
ben juist nog eens gaan zien en de kleine harde bolletjes blijven zelfende,
sorry maar ik kan er geen foto van maken anders heel graag hoor voor de duidelijkheid.
Oke dat men omschrijving niet duidelijk is, maar wat kan ik eraan doen.
Dan ten eerste weer te moeten zien dat alle mooie bladeren worden opgeeten.

Dus mijn vraag is, hoe kan ik men krulwilg vrijhouden van ongedierte ???
Of
Is dat normaal bij een krulwilg, dat er ongedierte opzit ???

ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is.
kun je me helpen een wijze raad te geven of iemand anders bedankt hoor

groetjes

Maylea

vrijdag 20 april 2007 - 19:19
lisa

Lisa

hallo mayela,
in het algemeen kunnen wilgen door de schadelijke rupsen van vlinders aangetast worden
deze zitten meestal in grote spinsel bijeen en vreten aan de jonge bladeren ,tot de bomen in ernstige gevallen helemaal kaal zijn,
draai de spinsel om een bezemsteel en vernietig de rupsen,-daaarna kan men spuiten met
bacillus thuringiensis- dit is alles wat ik erover weet

groeten
lisa
,
vrijdag 20 april 2007 - 20:00
Maylea

Maylea

Hey lisa,

bedankt van je advies ,

wat je zei van draai de spinsel om een bezemsteel, heb ik vorige jaar al gedaan,
en dat hielp, als je het kort bij houdt,

wat bedoel je met bacillus thuringiensis, kun je daar eens wat nader op in gaan,
en hoe je het gebruik???

op dit vak ben ik maar een leek hoor

groetjes

Maylea
vrijdag 20 april 2007 - 20:29
lisa

Lisa

ik heb even een klein info voor jou en een kopie gemaakt

Biologisch
- Bacillus thuringiensis sporen
De bacterie Bacillus thuringiensis werd ontdekt in 1911, en werd verschillende jaren met succes gebruikt om planten te beschermen. De bacteriestam van het product B-404 werd in het bijzonder geselecteerd voor zijn werkzaamheid tegen de wamot. De bacterie produceert sporen die een gif bevatten. Wanneer de larven de sporen opeten, komt het gif vrij en wordt de darmwand van de larven beschadigd waardoor deze larven afsterven. Volwassen wasmotten eten niet en kunnen dus niet met dit product verdelgd worden. B-401 is onschadelijk voor gewervelde dieren en bijen; het laat geen residuen achter in was of honing.

het is ook voor andere groente en ook voor de wilg

groetjes lisa
vrijdag 20 april 2007 - 22:36
Maylea

Maylea

bedankt lisa

nu weet ik toch ten minste wat ik eraan kan doen, en sta ik niet hopeloos te kijken hoe de boom zoals vorig werd opgeeten ik bedoel de bladeren natuurlijk,
waar kun je het biologische produkt kopen ???

alvast bedankt en ik hou je op de hoogte

groetjes

Maylea
zaterdag 21 april 2007 - 02:50
lisa

Lisa

het best kun je info halen bij een goede winkel
bij de boerenbond o.a. succes

groetjes
lisa
zaterdag 21 april 2007 - 03:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon