menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akebia schijnaugurk

reneemettrie

Reneemettrie

3 vraagjes over de Akebia of schijnaugurk:
- Ik heb die vorig jaar geplant naast de regenpijp. Had ook afrastering gekocht die je voor de regenpijp op de muur kunt monteren. Maar nu zie ik dat hij zich vanzelf rond de regenpijp windt. Is er enig risico dat hij die regenpijp gaat "wurgen"? Hoe dik worden die ranken na enkele jaren?
- Als ik foto's bekijk heb ik de indruk dat de bloempjes meer dan 1 cm groot zijn. Bij mij (eerste jaar na het planten) had ik trosjes waarvan de individuele bloempjes hooguit een halve cm groot zijn?
- Kans op vruchtjes? In de buurt heb ik niet echt plaats om een tweede exemplaar te planten.
vrijdag 8 mei 2015 - 18:38
satomi

Satomi

Na enkele jaren valt dat nog wel mee, maar als je 'm nog 20 jaar laat staan heb je daar wel kans op. Akebia groeit snel als ze eenmaal aangeslagen is. Beter is om de afrastering te plaatsen en regelmatig de uitlopers aan de achterkant wegsnoeien.

De bloemen zijn bij jou nog waarschijnlijk niet zo groot, omdat de plant de eerste jaren na aanplant de meeste energie steekt in het maken van wortels (ook als ze uit een pot komen). Of misschien heb je alleen mannelijke bloemen.

Akebia's zijn eenhuizig, dus zelfbevruchtend. Op de foto, bij de tekst van Doortje, zie je mannelijke (klein) en vrouwelijke bloemen ( groot).

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=82&tid=30016

Overigens moet het ook warm genoeg zijn in de zomer voor een goede vruchtontwikkeling.
maandag 11 mei 2015 - 11:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon