menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Davidia involucrata vaantjesboom

Ga naar meest recente reactie

Rhaasbroek

Rhaasbroek

Op de foto staat een vaantjesboom (ongeveer 4,5 meter hoog) waarover ik een paar vragen heb aan ervaringsdeskundigen. Hoe kan ik deze boom het beste snoeien om hem het mooiste te laten ontwikkelen? Ik vraag dit omdat ik op dit forum veel lees dat de boom niet mooier wordt van snoeien. Ik zou het liefste willen dat het meer een boom wordt met de vertakkingen op een hoger niveau. Nu lijkt het eerder een soort struik. Ik was al van plan om de onderste vertakkingen weg te halen. Maar hoeveel kan ik er weghalen zonder schade aan te richten aan de boom, qua gezondheid en uitstraling?
De boom staat overigens net in de grond. Hij stond in kluit bij de kweker (zo'n drie weken) en schoot al in blad en is nu dus net bij mij in de tuin gezet. Waar moet ik op letten om deze boom goed te laten aarden? Is nu het goede moment om te snoeien? Hoe lang duurt het voordat de boom 10 meter wordt?

Een hoop vragen, maar ik ben lerende om groene vingers te krijgen. Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

dinsdag 28 april 2015 - 21:22
sophora

Sophora

De foto is niet heel duidelijk maar zo te zien is het een twee stammige boom. Daar kan je moeilijk ene van weg doen zonder de boom te beschadigen.Waarom niet het juiste model kiezen bij de verkoper?
dinsdag 28 april 2015 - 22:55
Rhaasbroek

Rhaasbroek

Het is inderdaad een tweestammige boom. Dat wil ik graag zo houden. Met het snoeien bedoel ik de lage vertakkingen aan deze twee stammen.
Een andere boom uitkiezen kan niet, want dit mooie exemplaar staat al bij mij in de tuin.
dinsdag 28 april 2015 - 23:56
sophora

Sophora

Je mag gerust de onderste takken wegdoen. Snoei niet tot juist tegen de bast maar enkele mm laten . Dit om de schors kans te geven te genezen.
woensdag 29 april 2015 - 09:21
WiPe

WiPe

ik heb hier nog een tekst liggen over het opkronen van bomen. Die dateert al van 2002, maar de inzichten daarover zijn niet fundamenteel gewijzigd.


Bomen worden in de kwekerij meestal opgekweekt met een takvrije stam van ongeveer twee meter. Als zo’n jonge boom als straatboom aangeplant wordt dan moet hij naderhand vaak nog progressief opgesnoeid worden om zodoende te komen tot een takvrije stamlengte van b.v. 5 à 6 meter. Eigenlijk is dat snoeien niet zo moeilijk, maar te lang wachten en te drastisch snoeien kan tot problemen leiden die gemakkelijk vermeden kunnen worden. Deze problemen zijn o.a. : te grote snoeiwonden (Ø> 10-15 cm), moeilijk uit te voeren werk vanwege het extra takkenvolume, hoog risico op het ontstaan van houtrot en infecties via de té grote snoeiwonden. Bovendien kost het tijdig snoeien, zowel voor de boom als voor de boombeheerder relatief minder energie dan laattijdig snoeien. Het overgroeien van grote snoeiwonden vraagt van een boom veel meer energie dan het overgroeien van een kleine snoeiwonde. Daarenboven is het risico op infectieziekten veel groter naarmate de snoeiwonde groter is. Voor de boombeheerder is het makkelijker om een tak te verwijderen met een snoeischaar en veiliger dan het snoeien met een kettingzaag. Het is ook handiger als het snoeihout opgeruimd kan worden met een kruiwagen in plaats van een zware hakselaar te moeten laten komen.

Bij het snoeien moet eerst de definitieve stamlengte bepaald worden. (Uiteraard moeten niet alle bomen te pas en ten onpas opgesnoeid of opgekroond worden ! Bomen met takken die tot aan de grond rijken zijn vaak heel mooi en waardevol.)
. In veel gevallen is de uiteindelijke takvrije stamlengte zelfs groter dan de hoogte van de boom bij aanplant. De takken die op termijn moeten verdwijnen vormen de tijdelijke kruin. De definitieve kruin, gevormd door de takken die zullen blijven, is op het moment van aanplant vaak nog niet aanwezig.

Enkele tips om te snoeien in de tijdelijke kroon (slechts bij wijze van uitzondering kan hiervan afgeweken worden)
1. Snoei maximaal 20 % van de takken in één keer weg, en snoei eens om de 2 jaar,
Het is belangrijk dat we een gezonde boom opkweken die ten allen tijde goed blijft groeien. Als we takken weghalen, dan impliceert dat ook dat er bladeren weggehaald worden. De boom heeft dat blad echter nodig voor de fotosynthese, en dus voor de productie van voedingsstoffen. Als het bladoppervlak verminderd, kan de boom minder voedingsstoffen maken, waardoor hij minder goed zal kunnen groeien. Daarom wordt nooit meer dan 20 % in één keer weggesnoeid, en snoei je best maar om het andere jaar. Zo kan de boom iedere keer een jaar op krachten komen. Als een jonge boom Tien takken heeft, kan je er maar twee weg snoeien, als hij er vijftien heeft, kan je drie takken weg halen. Indien er te veel gesnoeid wordt in één seizoen is de kans groot dat er ongewilde waterscheuten worden gevormd.

2. De dikste takken worden eerst weggehaald.
Hoe kleiner de snoeiwonde, hoe sneller de boom die kan overgroeien, en hoe kleiner de kans op aantastingen. Aangezien we al van op voorhand bepaald hebben, hoe hoog de onderste takken aan de stam mogen zitten, weten we dus ook welke takken uiteindelijk allemaal weg moeten. Van die takken kiezen we niet eerst de onderste, maar wel de dikste, omdat die snoeiwonden, de grootste zijn. Als we niet de dikste takken kiezen, dan zullen de snoeiwonden van die dikke takken bij de volgende snoeibeurt – over twee jaar – alleen maar groter zijn. Ze zullen dan ook voor de boom een groter probleem vormen. De Ø van de te snoeien takken bedraagt ten hoogste 10 cm. Indien een boom met een motorkettingzaag moet gesnoeid worden is er vaak sprake van achterstallige snoei.

3. Verwijder geen overstaande en boven elkaar staande takken in dezelfde snoeibeurt.
Een snoeiwonde zorgt altijd voor een plaatselijke verzwakking. Zorg er voor dat er geen concentratie van zwakke plekken ontstaat. Snoei dus nooit twee takken in dezelfde takkrans of twee takken die vlak boven elkaar staan in dezelfde werkgang.

4. Snoei nooit takken gedeeltelijk weg in de tijdelijke kroon
De tijdelijke kruin moet op termijn per definitie helemaal weg gesnoeid worden. Het afgrendelen en overgroeien van een snoeiwonde kost altijd energie van een boom, hoe klein die snoeiwonde ook is. De energie die een boom moet spenderen aan een snoeiwonde, ergens halverwege een tak die uiteindelijk helemaal weg moet, is verloren energie. Het is veel beter om die tak van de eerste keer helemaal weg te snoeien, zodat de boom maar een keer energie moet verbruiken voor het afgrendelen en overgroeien.



5. Dubbele toppen moeten tot op ¾ van de totale hoogte verwijderd worden.
Het is aangewezen dat er slechts een enkele opgaande topscheut is. Het risico bestaat dat twee gelijk opgaande toppen een slechte vergroeiing vormen, zogenaamde plakoksels. Die plakoksels kunnen op latere leeftijd uitscheuren en de boom onherroepelijk verminken. Dubbele toppen vormen een veel kleiner risico in het bovenste kwart van de uiteindelijke boomhoogte. Ook boomsoorten die geen doorgaande stam vormen, hebben best geen dubbele kop.

6. Respecteer altijd de takkraag.
De takkraag is de zone die zowel hout bevat van de stam als van de tak. Deze zone is herkenbaar als de verdikking aan de takbasis. Die mag nooit met de tak mee verwijderd worden. Maar dat is zo elementair dat het eigenlijk niet meer vermeld zou moeten worden.

7. Dode en beschadigde takken vallen buiten de twintig procent regel.
Dood hout heeft geen bladeren en doet niet meer aan fotosynthese. Het wegsnoeien van dode takken verminderd dus ook niet het bladoppervlak van de boom. Beschadigde takken zijn een invalsbasis van allerlei problemen. Die moeten dus ten allen tijde zo snel mogelijk weg gehaald worden.

woensdag 29 april 2015 - 09:32
sophora

Sophora

Wipe

Heel interessant artikel
Ik had juist op zijn foto aangeduid wat hij zeker moest wegdoen.Natuurlijk is het moeilijk als men de boom niet voor zich heeft.

Struiken & Bomen

woensdag 29 april 2015 - 09:38
Tuinprins

Tuinprins

Ik had deze vorm niet uitgekozen want de boom ziet er uit als een kromme hoepel. Hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt.

Weet je zeker dat het 1 boom is en geen 2? Zaden van Davidia bevatten meerdere kernen en vaak kiemt er meer dan een. Zou kunnen dat de zaailingen niet zijn gescheiden maar zo verder zijn opgekweekt.

Als het inderdaad 2 bomen zijn dan kan dat op termijn problemen opleveren omdat de bomen elkaar in de weg zitten. Als het wel 1 boom is kan dat op termijn ook problemen opleveren want een stam kan bij storm afscheuren.

Het (geleidelijk) verwijderen van de onderste takken noemt men 'opkronen'.


Gegroet, de tuinprins



woensdag 29 april 2015 - 19:11
Rhaasbroek

Rhaasbroek

Dank voor jullie reacties. Ik begin nu gemengde gevoelens te krijgen bij deze boom.
Tuinprins, hoe kan ik zien of het 1 of 2 bomen zijn? Wat bedoel je met een stam kan bij storm afscheuren? Bedoel je onderaan de stam van een van de 2 stammen. En op welke termijn kunnen de problemen van 2 bomen die elkaar in de weg zitten zich openbaren, heb ik het dan over vele jaren in de toekomst? Met die info kan ik dan overleggen met de verkoper, graag jullie advies.

Moet ik nog nieuwe duidelijkere foto's plaatsen?

De boom is mij als buitenkansje verkocht, de kweker moest er van af omdat een ander de koop had geannuleerd. Ik heb er 300 eur ( normale prijs was 500-600 eur) voor betaald en eur 250 voor de plaatsing omdat de boom zo groot was. Help! Het was wel de bedoeling dat ik nog jaren plezier zou hebben van deze boom.

Het uitgebreid advies om te snoeien is erg nuttig. Ik vroeg me alleen nog af of het langzaam opkronen ervoor zorgt dat ik een mooie kroon overhoud in de toekomst.
donderdag 30 april 2015 - 00:06
Tuinprins

Tuinprins

Om te zien of het een of twee bomen zijn zul je de stam in de grond moeten bekijken. Als ze aan elkaar vast zitten dan is het een boom.

Problemen zullen niet direct optreden. Het duurt geruime tijd voordat deze zich openbaren.

Als het 1 boom is: de aanhechting van een stam aan de ander KAN een zwak punt zijn wat bij storm of een onweersbui met zware windstoten kan afbreken.

Ik hoop dat je garantie hebt op hergroei. Davidia kan soms problemen geven met hergroei en m.i. is de kluit te klein voor deze boom. Bomen van dit formaat moeten een grote kluit hebben (i.h.b. Davidia).

Davidia is op zich een zeer mooie boom. Meerstammig is zeker niet lelijk maar dan wel graag met minimaal 3 gelijkwaardige goed geplaatste stammen.

Ik had zeker geen € 300 voor deze boom betaald.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 30 april 2015 - 06:54
sophora

Sophora

Ik heb in mijn leven veel bomen gekocht maar nooit zo een prijs betaald, zelfs niet voor heel zeldzame exemplaren.
Normaal had je niet meer dan 100€ mogen betalen.
Het is ook al laat op het seizoen om bomen te verplanten. Vergeet ook niet steunpalen te zetten zodat de wortels zich kunnen vastzetten.
donderdag 30 april 2015 - 09:07
jdcoster

Jdcoster

De potkluit is inderdaad nogal klein voor zo'n grote boom en asymetrisch. Naast goed vast zetten zou ik die boom ook, zeker voor de eerste twee jaar in de zomer goed voorzien van water.
Ik kocht een Davidia in pot en voor de wortels door hadden dat ze niet meer in een pot stonden en gerust de vrij ruimte konden benutten duurde het een tijdje. Ik moest hem vaak water geven.
Dan was hij vertrokken.
donderdag 30 april 2015 - 09:55
iecee

Iecee

van een davidia moet je gewoon afblijven
van snoeien worden ze alleen maar lelijk
dit is van nuture een hele mooie boom en groeit mooi uit
ga maar eens in engeland kijken naar de davidia' die soms heel groot en oud zijn. prachtig .

zogauw je aan een hoogstamboom gaat snoeien wordt hij lelijk

Hij vertakt zichzelf wel en groeit redelijk traag zodat hij zijn mooie vorm wel blijft houden

ik zou zeggen niks aan doen alleen wat storende takken weghalen en voor snoeiadvies naar de kweker terug gaan

meerstammige bomen zijn trouwens in de mode. en zo zal hij ook wel opgeweekt zijn.

het zijn hele dure bomen zelf een kleintje kost erg veel.
zaterdag 2 mei 2015 - 08:14
WiPe

WiPe

Davidia is echt wel goed te snoeien. 'Wat storende takken weghalen' is per definitie ook snoeien. Als je echter takken zonder meer gaat inkorten omdat de boom te groot wordt, dan ben je niet goed bezig.

Het is doenbaar om die tweede stam weg te halen. Maar het is niet eenvoudig om dat goed te doen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat de kweker goed snoeiadvies ken geven. Kwekers weten doorgaans wel hoe ze een goede boom moeten opkweken. En ze weten ook hoe ze een boom moeten snoeien ifv een verkoopbaar product, maar hier gaat het niet meer om het opkweken van een verkoopbaar product. Ik zou je eerder aanraden om voorzichtig te zijn met ondoordacht snoeien.
zaterdag 2 mei 2015 - 13:53
hanninkj

Hanninkj

Mijn Davidia is al 20 jaar oud en snoei hem om de drie jaar om hem in toom te houden. Elk jaar veel bloemen en vruchten!

Ton
zaterdag 2 mei 2015 - 19:27
WiPe

WiPe

En hoe ziet de boom er dan uit? heb je daar een foto van?
zaterdag 2 mei 2015 - 21:00
hanninkj
zondag 3 mei 2015 - 18:31
Rhaasbroek

Rhaasbroek

Met jullie hulp ben ik weer wijzer geworden, bedankt!
Wat ik ga doen:
- boompalen zetten
- de 2 stammigheid laat ik, want dat vind ik mooi en daarom heb ik hem gekocht.
- snoeien zal ik met beleid doen (maximaal 20 procent om de 2 jaar) en blijft beperkt tot takken aan de onderzijde weghalen
- de kroon laat ik met rust, ik heb de ruimte om de boom te laten groeien
- voldoende water geven de komende 2 jaar
- en ik ga ervan genieten , ik heb een foto bijgevoegd van de boom in de tuin.

Heb ik nog een paar vragen:

De boom is ruim 4,5 meter hoog en van redelijk formaat. Hoe lang moet ik de boompalen laten staan? Het is dus belangrijk dat de komende 2 jaren de wortels goed kunnen vastzetten om te kunnen groeien?
Hoe kan ik zien dat de boom goed aanslaat? Nu zitten er bladeren in die groeien. Is het een goed teken als de boom volgend jaar uit gaat lopen en weer bladeren komen? Waar moet ik op letten?

Struiken & Bomen

zondag 3 mei 2015 - 22:09
WiPe

WiPe

In principe zou de bom op twee, maximaal drie jaar goed moeten vast staan. Je moet er dit jaar vooral op letten dat de boom niet uitdroogt. Ik zou rondom de boom een cirkel gras weg halen. Gras heeft een erg dichte zode en geeft veel wortelconcurrentie. Bovendien kun je dan een gietrand maken rondom de kluit. Een gietrand heeft het voordeel dat het gietwater niet weg loopt en door de kluit moet trekken. Op die manier kun je de kluit het beste vochtig houden.
De aanplant is pas echt goed geslaagd als de boom weer voldoende schot maakt. Dat zal dit jaar waarschijnlijk niet het geval zijn. De boom moet eerst investeren in ondergrondse (wortel)groei voor hij in de kruin ook goed gaat groeien.
maandag 4 mei 2015 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon