menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

EHBS snoeien - WalnootboomPlataanVlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

dpottie

Dpottie

Dag beste forumleden

Ik ben al een tijdje aan het meelezen op dit forum en heb al eens een vraag gesteld ivm. het draineren van m'n tuin.
Nu enkele jaren later is er veel veranderd en staan er ondertussen ook al enkele beestjes die wat meer aandacht nodig hebben.

De plataan
Deze heeft al een verhaal op zich, tijdens de eerste zomer heeft hij héél hard afgezien. We hebben nog altijd een zeer natte bodem in de winter en een zeer droge bodem in de zomer, met een dikke kleilaag waar de planten door moeten.Hij was bijna dood, maar keerde dankzij wat noodbewateren terug naar de levenden. Doordat ik dan veel van z'n mooi gestel kwijt ben geraakt (de meeste bestaande takken zijn afgestorven) én omdat hij dan waterschot aanmaakte om te overleven zat ik al met zeer veel takken dicht op elkaar.
In bijlage de voorlopige stand van zaken. Maar ik weet niet wat ik nu best kan doen... En door de probleempjes die zich voordeden ben ik ook wat bang om de boom naar de verdoemenis te helpen...

Alvast bedankt voor tips!

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 februari 2015 - 10:53
dpottie

Dpottie

- edit -
maandag 23 februari 2015 - 11:18
WiPe

WiPe

Als je wil snoeien is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: waar wil je naartoe met die snoei? wat verwacht je van die boom? Hoe wil je die laten uitgroeien?

Moet dat een grote boom met een doorgaande stam worden, een snoeivorm, dakboom, gekandelaberde boom? En hoe hoog wil je die opkronen?
maandag 23 februari 2015 - 11:21
WiPe

WiPe

wat de walnoot betreft: die kan je beter in een andere topic steken, anders wordt het een onoverzichtelijk gehannes waarbij niemand nog weet over welke boom er precies gepraat wordt.

Bij walnoten zit een en ander net iets anders. vormsnoei is geen optie en bovendien kan de boom bloeden. die snoei je dus best in de zomer. Je kan best de dubbele top (tak I)verwijderen. Die grote zijtak C kan ook best weg. maar omdat I en C teveel is om ineens weg te snoeien, zou je best I wegknippen en C halfweg inkorten. Dan kun je die in de zomer van 2017 volledig wegknippen.

En dan moet je nadenken over hoe hoog je de boom wil op kronen. Hou er wel rekening mee dat de takken van walnoot sterk kunnen doorhangen op termijn.
En dan nog een opmerking: de boom staat wel erg dicht bij de scheiding. Daar krijg je problemen mee.
maandag 23 februari 2015 - 11:27
dpottie

Dpottie

@WiPe: Bedankt voor je antwoord, en inderdaad dit vergat ik te vermelden. Ik neem ook je andere tip ter harte!

Onze tuin is niet supergroot en een plataan kan snel gaan domineren.
Wat ik ermee wil bereiken is een plataan met knotten. (Ik weet niet wat de juiste benaming hiervoor is [EDIT: 'gekandelaberd' dus] ) Eerst wil ik dus een basisgestel, en dan dat gestel behouden door het te knotten.

Afmeting: Momenteel meet hij +/- 4m totaal.
Locatie: Ongeveer in het midden van onze tuin.

Gewenste stamhoogte: 2,5 a 3m

Ik vroeg me ook af of de aangeduide punten (1 en 2) problemen kunnen vormen later. Dit is waar de oude takken afgestorven zijn en waar zich dan waterschot vormde. Kan ik deze 'wonde' op een of andere manier verzorgen?

----[ PS. ]----
Een beetje knip en plak en vervangwerk: Op aanraden van WiPe ga ik hier enkel verder rond de plataan.
Sorry voor de verwarring, en bedankt voor de hulp en het begrip!
maandag 23 februari 2015 - 11:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon