menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wintergroene klimmer of haag

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Wat kun je planten tegen een zeil / scherm dat wintergroen is, vrij compact en niet woekert?

Kun je een beukenhaag pal tegen een zeil / scherm planten en gaat die langs de afgeschermde kant stoppen met groeien? Afstand houden is geen optie wegens plaatsgebrek.

donderdag 19 februari 2015 - 15:25
Marei

Marei

Hedera oftewel klimop kun je net zo smal houden als je wil; je moet het goed bijhouden (veel knippen) dan is het een goede keus om tegen een scherm te planten als afscheiding.
donderdag 19 februari 2015 - 16:34
mmgull

Mmgull

Hoe snel groeit klimop en hoe dikwijls moet je snoeien?

Welke soort heeft de meest frisgroene kleur?

zondag 22 februari 2015 - 17:32
jdcoster

Jdcoster

Ik snoei mijn klimop 2 à 3 keer per jaar. Afhankelijk van de kwaliteit van de planten groeien ze 1 à 2 meter per jaar.
Kijk ook eens op: http://digituin.tuinadvies.be/plant/134/hedera-helix
zondag 22 februari 2015 - 22:15
jdcoster

Jdcoster

Dat woordje 'zeil' klinkt weinig duurzaam
Klimop heeft een stevige basis nodig om tegenaan te groeien. Een stevige afsluitingsdraad met buis bovenaan, waar je de uitlopers in het begin doorheen weeft of een wand in betonplaten als je niet bij de buren wil gaan scheren... .
Als je de planten door de draad weeft, doe dat dan onder een hoek van 45°. De zijscheuten zullen steeds weer loodrecht omhoog groeien en de hoofdtak kruisen. Zo krijg je vlugger een goed gesloten heg.
In drie jaar heb je zo al gauw een dichte heg van 2 meter hoog.
Een voorbeeld:[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 22 februari 2015 - 22:26
Tuinman65

Tuinman65

Wie plant die rommel nu toch in zijn tuin?
Is jarenlang een hipe geweest maar wordt nu ziek van alle kanten en woekert dat het geen naam heeft.
Weg met die rommel.
Leo
zondag 22 februari 2015 - 23:28
jdcoster

Jdcoster

Ik dus.
Ik kon dat ook met beuk gedaan hebben maar dan deed ik er minimum 10 jaar over. Ik had niet zoveel geduld en geld ook al niet.
zondag 22 februari 2015 - 23:36
Marei

Marei

En ik ook........hier is er een prieel mee bedekt en het wordt minimaal 2x per jaar geknipt. Geen ziekte te bekennen gelukkig....
Beuk zou wellicht stijlvoller geweest zijn, maar dat zou langer geduurd hebben en aan de binnenkant van het prieel, waar minder licht komt, zou de beuk zich misschien minder goed hebben gehouden dan de Hedera.

Struiken & Bomen

maandag 23 februari 2015 - 08:13
Tuinman65

Tuinman65

Joel en Marei, ik heb die klimop ontelbare keren geplant en ervaar nu zoals zoveel andere mensen wat voor een onkruid dat is.
Ik zie het hoog in de bomen klimmen, bloeien en zaad vormen.
De vogels zorgen er dan wel voor dat het zich verspreidt als een ongevraagde en soms heel moeilijk te bestrijden bodembedekker.
Probeer maar eens vast wortelende klimop te verwijderen op plaatsen waar je er niet aan kunt.
Maar wanneer je de tijd, de goesting enz... hebt om die in toom te houden en er op tijd de gifspuit bij haalt kan het wel.

Leo
maandag 23 februari 2015 - 23:02
Tuinman65

Tuinman65

Ter aanvulling, al wat je plant tegen een zeil wordt kaal tegen dat zeil.
Er zijn toch wel lauriersoorten die zouden kunnen dienen en dan bedoel ik niet de paplaurier.
Googel eens wat
Ik moet morgen naar de longarts op controle.
Ben benieuwd wat die zal te vertellen hebben.
Leo
maandag 23 februari 2015 - 23:11
Marei

Marei

Nee, dat is een grapje hè, de klimop gaan we niet met de gifspuit te lijf!
maandag 23 februari 2015 - 23:11
benjomel

Benjomel

waarom is men hier zo tegen de gifspuit ik snap het niet
woensdag 25 februari 2015 - 10:14
jdcoster

Jdcoster

Dan moet u zich goed informeren en dan goed nadenken.
woensdag 25 februari 2015 - 10:26
benjomel

Benjomel

Ik denk altijd na .En een gifspuit is wel eens makkelijk ja
woensdag 25 februari 2015 - 19:24
Patrikc

Patrikc

Gif spuiten is dom.
woensdag 25 februari 2015 - 20:23
benjomel

Benjomel

Patrikc
Wat ben jij makkelijk met antwoorden .
Maar waarom is het dom leg mij dat eens uit.

Jij verwarmd ook je kachel thuis met Groningse gas neem ik aan of je kookt er op dat zou ook zeer dom zijn het veroorzaakt aardbevingen
Maar niemand stopt met gas verbruik thuis.

En misschien heb jij ook wel een auto om naar het werk te gaan net als zo vele en ik zelf ook die benzine of diesel gebruikt ook zeeeeeer slecht voor het milieu zeggen ze.Maar ook daar kan ik niet zonder

En gif sproeien moet je soms om iets te bestrijden als het anders niet lukt om het weg te halen
dus leg jij mij dan uit waarom jij vind dat gif dom is
woensdag 25 februari 2015 - 21:08
Wannus

Wannus

Patrikc , Gif spuiten is dom
De boeren spuiten al hun land voor er geplant wordt , tegen allerlei
kwaadachtige wormen enz..... Ik heb een kennis die rond toert naar
de boeren met sproeistoffen . Een klein boertje koopt jaarlijks tussen
de 200 en 300 Euro aan sproeistoffen . Dus moet er al wat op de
groenten en fruit terechtkomen voor dat ze klaar zijn voor gebruik .
( zeer gezond voor de mens) .Wat is er dan mis aan om één maal
of desnoods tweemaal per jaar een gazonnetje en een opritje eens
te behandelen tegen onkruid.

woensdag 25 februari 2015 - 21:24
Patrikc

Patrikc

Sorry Wannes ik ben mis, gif over uw gazonnetje spuiten, waar dan enkele dagen later uw kinderen of kleinkinderen op spelen, dat is uiteraard een teken van wijsheid
woensdag 25 februari 2015 - 22:23
Wannus

Wannus

Sorry Patrikc , gif over de groenten en fruit spuiten om de veertien dagen
tijdens het seizoen , en de kinderen en wij moeten daarvan eten ,
ook een teken van wijsheid . Ik heb nog nooit gras gegeten .
woensdag 25 februari 2015 - 22:36
Patrikc

Patrikc

Hehe Wannes, er zijn ook groenten en fruit zonder gif. Er zijn zelfs gazons zonder gif.
woensdag 25 februari 2015 - 22:59
Tuinman65

Tuinman65

Patrick, die zijn er inderdaad. Maar die kan je niet kopen.
Al wat je koopt is gespoten en je gelooft toch niet dat een bioboer zijn veld sla ziet te niet gaan onder een pak luizen.
Leo
woensdag 25 februari 2015 - 23:16
jdcoster

Jdcoster

Het ging eigenlijk over een wintergroen scherm, dat moest dienen om een tuin wat privacy te verschaffen, in de plaats van een 'zeil'.
Het leek erop dat de steller van deze topic ook dat zeil willen behouden, wat ik niet zo goed vind.
Verder is er al niet zoveel keuze als plaatsgebrek er ook aan te pas komt... .
Ikzelf of Marei zullen misschien nog niet zoveel klimop bijeen gezien hebben als Leo tijdens zijn loopbaan maar we zijn het er wel over eens dat klimop niet ziekte gevoelig is.
En als je klimop lang aan zijn lot overlaat en verwaarloost, wordt hij natuurlijk onbeheersbaar, maar dat geldt voor veel planten hoor.

Het blijft merkwaardig hoe Leo hiervan ook weer een discussie gemaakt heeft tussen de voorstanders van het gebruik van gevaarlijke producten en de mensen waarvan het devies is "zonder is gezonder". Hoe doet hij het toch telkens?
Leo zou nochtans beter moeten weten. Hij telt duidelijk ook geen enkele biotuinbouwer in zijn kennissenkring.
En @wannus
Jij gebruikt ook steeds het verkeerde argument. Is roken dan een gezonde bezigheid omdat er mensen zijn die roken? Dat is een vergelijkbare stelling.
donderdag 26 februari 2015 - 10:54
mmgull

Mmgull

Ik heb de oplossing gevonden: sasa palmata.

In een smalle strook planten met rizoombegrenzer.

Wordt 1-2m hoog (ik heb 150cm nodig). Oogt fraai. Ideaal.

Struiken & Bomen

donderdag 26 februari 2015 - 20:07
jdcoster

Jdcoster

En voor de volledigheid dan maar en @benjomel:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=46727&hl=Glyfosaat

En ook eens kijken wie het topic indertijd startte
vrijdag 27 februari 2015 - 01:00
benjomel

Benjomel

jdcoster Ik heb het gelezen en ook de topic starter is nu bekend

Maar iedere keer onderzoeken op onderzoeken als mensen soms wat horen of 1 keer iets lezen geloven ze ook echt alles .

Er zijn zo veel onderzoeken geweest ook in het buitenland en jaren later is de uitkomst van de zelfde onderzoek weer anders

Melk was ook goed voor de botten vroeger is ook nu achterhaalt .
Groente en fruit is goed (is ook zo) maar ook daar gaan mensen te ver nu moeten kinderen weer patat en kroketten eten wand ze zijn ondervoed door Te veel fruit

In mijn familie zijn meerdere ook jonge mensen overleden aan de rotziekte kanker ze hadden nog nooit gerookt ook niet met gevaarlijke stoffen in aan raaking geweest maar toch verloren van de rotziekte .

Natuurlijk is al het gif niet goed maar dan moet je bij de overheden zijn maar ook zeker in het buiten land waar het meeste eten van ons weg komt moet je daar kijken en zien wat daar gebeurt .Nee dat hou jij niet tegen wij ook niet met zij'n 2en

Alles moet groter en groter landerijen en dieren fokkers alles moet meer en groter en als er 1 rotte zieke appel of dier bij zit worden de rest ook ziek .Eten wij ook van met zijn allen kunnen we ook niks aan doen of veranderen Wand de mensen weten het wel maar de bouw vergunningen worden wel af gegeven voor de mega stallen .

Alles draait om geld verder nergens om.
daarom ben ik net als de rest van de meerderheid omdat ik veel moet werken voor mijn hypotheek auto vakantie mijn eten en dat van mijn gezin.

En daardoor heb ik ook weinig tijd voor onkruid trekken en grijp ik WEL EENS (niet altijd dus) naar gif om het te bestrijden.
Zou ik dat niet doen groeit het onkruid tot aan de dakgoot En dan zeggen mensen weer dat ik TOKKIE ben en lui ben en nooit wat doe.

Maar dus ik ben net als iedere mens als ik later met pensioen ga heb ik ook meer tijd voor mijn tuin dan ga ik het ook zonder gif proberen als ik het dan nog kan hoor wand als je nu tegenwoordig met pensioen mag ben je al oud Komt ook door de hogere hand konden we ook niks aan doen of iets tegen inbrengen wand ook daar ging het om geld langer werken en misschien direkt dood door ouderdom of versletenheid .

Dus wat veranderen gaat moeilijk ik weet het Begin bij je zelf mij lukt het niet altijd.

Als het jou wel lukt zou ik gaan zeggen ga werken bij de regering wie weet lukt het jou dan maar wees eerlijk ook daar komt tegenwoordig niks meer van terecht van al die regeltjes over wel gif of gen gif welzijn van ons slacht vee of noem ook maar op alles gaat daar dus mis.



En nog 1 wij hebben ook een geweldige buurvrouw echt een schat van een vrouw een en al ecco zo als het hoort volgens mensen zo als jou alles is zonder gif in haar tuin en ze praat de bloemen uit de grond.
En ook daar komen onze boontjes weg en onze aardappelen .
Maar ze rijd wel een auto een diesel en gaat soms ook met de bus ook dat is niet goed voor het milieu met al dat uitstoot maar ja wat wil jij dan als je een ongeluk hebt gehad dat ze je met een paart en wagen naar het zieken huis brengen of toch maar lekker snel met een vervuilende uitstotende ambulance


Ieder mag het ook zelf weten gelukkig maar daarom gebruik ik wel eens gif
vrijdag 27 februari 2015 - 09:01
Tuinman65

Tuinman65

Ik weet ondertussen wel beter Joel, maar het heeft niks te maken met pesticiden.
Wel met giftige dampen.
Leo
vrijdag 27 februari 2015 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon